سندرز یا بایدن؛ چرا انتخابات مقدماتی در ۱۴ ایالت آمریکا اهمیت حیاتی دارد؟

نگرانی دموکرات‌ها، انتخاب کاندیدایی است که موفق به شکست ترامپ نشود

ترامپ تاکنون تلاش کرده است روی شکاف بین سندرز و دموکرات‌های میانه‌رو و متعلق به جریان اصلی این حزب، متمرکز شود- JIM WATSON RINGO CHIU / AFP

روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه، یکی از حساس‌ترین فصل‌های انتخابات‌ مقدماتی ریاست ‌جمهوری در آمریکا برای حزب دموکرات رقم می‌خورد و ۱۴ ایالت شاهد رقابت تنگاتنگ کاندیداها برای پیشی‌گرفتن از رقبای خود خواهند بود. 

انتظار می‌رفت بعد از انتخابات مقدماتی در کارولینای جنوبی که در آن جو بایدن، معاون سابق باراک اوباما، برنی سندرز و دیگر کاندیداها را پشت سر گذاشت، بایدن و سندرز در کنار چندین کاندیدای دیگر، برای تقسیم نمایندگان حزبی هر ایالت پا به انتخابات سه شنبه بگذارند. انتخاباتی که تقریبا وضعیت یک سوم از ۱۹۹۱ نمایندگان حزبی را یا آنچه «دلیگیت» خوانده می‌شود، مشخص خواهد کرد. 

ایالت‌هایی که در آنها انتخابات مقدماتی در روز سه‌شنبه انجام شد به ترتیب حروف الفبا و با ذکر تعداد نمایندگان حزبی که به صورت متناسب بین کاندیداهایی که بیش از ۱۵ درصد آرا را به دست بیاورند تقسیم خواهد شد، عبارتند از: آلباما(۵۲)، جزایر ساموا (۶)، ارکانزاس (۳۱)، کالیفرنیا (۴۱۵)، کلرادو (۶۷)، مین (۲۴)، ماساچوست (۹۱)، مینه‌سوتا (۷۵)، کارولینای شمالی (۱۱۰)، اوکلاهاما (۳۷)، تنسی (۶۴)، تگزارس (۲۲۸)، یوتا (۲۹)، ورمانت (۱۶) و ویرجینیا (۹۹) نماینده حزبی. 

اما در روزهای یک شنبه و دوشنبه، پیت بوتجج و همچنین امی کلوباچار، دو نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری، از انتخابات کناره‌گیری و حمایت خود را از جو بایدن اعلام کردند. به علاوه بتو (رابرت)‌ارورک، که پیشتر از انتخابات مقدماتی کناره‌گیری کرده بود نیز حمایت خود را از جو باید اعلام کرد. 

اهمیت کناره‌گیری بوتجج و سناتورکلوباچار از این جهت است که هر دوی این افراد، همانند بایدن، به نوعی بخش‌هایی از دموکرات‌ها را نمایندگی می‌کنند، که از بخش‌های میانه‌‌رو به شمار می‌روند و اگر در انتخابات باقی می‌مانند، در واقع رای افراد میانه‌‌روها و سنتی‌ دموکرات‌ها بین آنها تقسیم می‌شد و این برای برنی سندرز که نماینده بخش پیشرو حزب دموکرات‌ها به شمار می‌رود، خبر خیلی خوبی بود. 

هم اکنون دو سناتور، برنی سندرز و والیزابت وارن، کاندیداهای پیشرو هستند که اشتیاق زیادی در حزب دموکرات ایجاد کرده‌اند. و بنابراین در انتخابات سه‌شنبه باید دید که آیا وارن می‌تواند رای سندرز را کم کند یا آنکه با توجه به اقبال شدیدی که سندرز طی هفته‌های گذشته ایجاد کرده، پیشروها ترجیح خواهند داد که به او رای بدهند و عملا با رای بسیار اندک، وارن از انتخابات کناره گیری خواهد کرد. 

کناره‌گیری بوتجج و کلوباچار و حمایت دهها تن از فرمانداران و شهرداران و افراد مشهور حزب دموکرات از بایدن، آن هم درست پیش از انتخابات بزرگ مقدماتی در ۱۴ ایالت در انتخاباتی که به نوعی کاملا دوقطبی شده، نعمت بزرگی برای بایدن است. او که طی ماه‌های گذشته برای جلب حمایت مالی مشکلات جدی داشته، نتوانست در ایالتهای یاد شده برای تبلیغات انتخاباتی هزینه چندانی کند و بنابراین انتشار خبرهای یاد شده در زمینه حمایت افراد سرشناس دموکرات از او، می‌تواند کمک بزرگی برای معاون رئیس جمهور سابق آمریکا کند. 

اقدام بوتجج و کلوباچار برای کناره‌گیری و حمایت از بایدن از جهات دیگری هم حائز اهمیت است و از جمله تلاش عریان حزب دموکرات برای ایجاد اتحاد میان نیروهای خود و بالا بردن افزایش انتخاب بایدن به جای سندرز. دلیل عمده‌ای که چنین تلاشی درحال افزایش است، به خاطر مواضعی است که سندرز در جریان انتخابات مقدماتی در مورد آنها صحبت کرده است. بسیاری از دموکرات‌هایی که به جریان اصلی حزب تعلق دارند معتقدند که در صورت اینکه سندرز کاندیدای حزب شود، شانس چندانی برای پیروزی بر ترامپ نخواهد داشت. چرا که برای او دشوار خواهد بود که در ایالت‌هایی که دموکرات‌ها با مشکل به پای صندوق رای آوردن بلوک‌های مختلف جمعیتی مواجه هستند، بتواند به موفقیت چندانی دست یابد. 

به علاوه گفته می‌شود که گروه‌های جمعیتی عمده‌ای که از سندرز حمایت می‌کنند، جوانان هستند و به خصوص افرادی که بین ۱۸ تا ۲۹ سال سن دارند و این گروه‌ها با وجود نشان دادن شور و علاقه، معمولا یکی از غیرقابل حساب‌ترین گروه‌های سنی در روز رای هستند. به همین جهت، اگر قرار باشد، سندرز شانسی در رقابت با ترامپ داشته باشد، او باید بتواند یک خیزش بزرگ مردمی ایجاد کند و مطمئن شود که گروه کثیری از این جمعیت به او رای خواهند داد. سندرز معتقد است که چنین اتفاقی خواهد افتاد با توجه به اینکه کمپین او طی چند سال گذشته، عمده تمرکز خود را معطوف به رای دهندگان جوان و اخذ کمک‌های کوچک مردمی کرده است. او با توجه به اصولی که به آن اعتقاد دارد و همواره به آن پایبند بوده است، از افراد ثروتمند و یا شرکت‌ها کمک مالی دریافت نمی‌کند و متوسط کمک‌های مالی که توسط کمپین او دریافت شده زیر ۲۰ دلار است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل او بایدن قرار دارد که در میان اقلیت‌های آمریکا مانند شهروندان آمریکایی-آفریقایی هواداران زیادی دارد و در میان برخی از گروه‌های سنی، مثل گروه سنی ۵۵ سال به بالا، درصد بالایی از رای‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، اما به هیچ عنوان نتوانسته است که شور و شوق انتخاباتی ایجاد کند و عملا برای قشر جوان زیر ۲۹ سال، جذابیت کافی نداشته است. 

نکته منفی دیگر، سابقه سال‌ها حضور بایدن در سیاست آمریکاست که می‌تواند برای او خطرناک باشد. بایدن معروف است که در عالم سیاست به اصطلاح زیادی «گاف» می‌دهد. یکی از انتقادات وارده به او در سال گذشته زیادی نزدیک شدن بایدن به افراد و یا بغل کردن مردم بود. از سوی دیگر بسیاری از دموکرات‌ها نگران هستند که ترامپ، که تاکنون تلاش کرده است روی شکاف بین سندرز و دموکرات‌های میانه‌رو و متعلق به جریان اصلی این حزب، متمرکز شود، در صورت نامزدی سندرز توسط حزب دموکرات، با تبلیغات گسترده منفی در خصوص خصلت‌های سوسیالیستی‌ برنامه‌های سندرز، برای تخریب او تلاش کند. 

با وجود همه اختلاف نظرهایی که درباره سندرز و بایدن وجود دارد، دغدغه اصلی دموکرات‌ها آن است که فردی به عنوان کاندیدای حزب انتخاب شود که بیشترین شانس را برای پیروزی بر دونالد ترامپ داشته باشد. بنابراین با وجود شکا‌ف بین بخش میانه‌رو و سنتی حزب و بخش پیشرو آن، که در رقابت بین بایدن و سندرز منعکس شده است، انتظار می‌رود که با انتخاب کاندیدای حزب، همه دموکرات‌ها برای ایجاد اتحاد و حمایت از کاندیدای حزب تلاش کنند و در این زمینه حضور افرادی مانند باراک اوباما و همسرش میشل می‌تواند تعیین کننده باشد. اوباما که گفته است تا پایان رقابت‌های مقدماتی از کاندیدایی حمایت نخواهد کرد، یکی از محبوب‌ترین شخصیت دموکرات‌ها در کشور محسوب می‌شود و با وارد شدن او به انتخابات آمریکا شانس هماهنگی و اتحاد دموکرات‌ها برای مغلوب کردن ترامپ بیشتر خواهد شد. 

به خصوص اگر سندرز بتواند روز سه‌شنبه کسر بزرگی از نمایندگان حزبی را با پیروزی در ایالت‌های مختلف افزایش بدهد و به صورتی غیرقابل انکار به سمت اخذ بیشترین نمایندگان حزبی در سراسر کشور حرکت کند و راهی برای بایدن و یا وارن باقی نگدارد، آن موقع برای میانه‌روهای دموکرات دشوار خواهد بود که پیشتازی او را در رقابت‌های مقدماتی نادیده بگیرند و مجبور خواهند شد قبل از مجمع سراسری دموکرات‌ها که در ماه جولای برگزار خواهد شد، از سندرز حمایت کنند و شکاف‌های حزب را ترمیم کنند. 

سناریوی خطرناک برای حزب دموکرات‌ آن است که سندرز و بایدن هر یک در کسری از ایالت‌ها پیروز شوند و وقتی پا به مجمع سراسری حزب دموکرات می‌گذارند هیچ کدام به صورت مطلق دارای نمایندگان حزبی کافی نباشد. این باعث شکاف جدی برای دموکرات ها خواهد بود و می‌تواند زخم‌های عمیقی ایجاد کند که تا زمان انتخابات سراسری هم قابل ترمیم نخواهد بود. اتفاقی که در سال ۲۰۱۶ رخ داد و در آن هیلاری کلینتون به عنوان کاندیدای حزب دموکرات انتخاب شد ولی برخی از طرفداران سندرز تصمیم گرفتند که به او رای ندهند. برای همین است که انتخاباتی که موسوم به «ابر سه‌شنبه»‌ است، نقطه‌ای کلیدی در جریان انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.