سازمان جهانی بهداشت: ایران، کره جنوبی، ژاپن و ایتالیا بزرگترین نگرانی در شیوع کرونا هستند

«۸۱ درصد موارد ابتلا مربوط به این چهار کشور است»

تدروس آدانوم گبریسیوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری، ۲ مارس ۲۰۲۰-FABRICE COFFRINI / AFP

تدروس آدانوم گبریسیوس ، رئیس‌ سازمان بهداشت جهانی، ایران را در کنار کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن از مهمترین دغدغه‌های این سازمان در شیوع کرونا‌ویروس (کووید-۱۹) توصیف کرد. به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت این کشورها بزرگترین نگرانی به‌شمار می‌روند.

او گفت که از ۸ هزار و ۷۳۹ مورد ابتلا به کروناویروس در خارج از چین که در ۶۱ کشور جهان گزارش شده، ۸۱ درصد موارد مربوط به این چهار کشور است.

آنگونه که مقامات تهران در آمار رسمی اعلام می‌کنند، تا کنون بیش از هزار و ۵۰۰ نفر در ایران به این ویروس آلوده شده و ۶۶ نفر نیز جان باخته‌اند. اما آمار غیررسمی تعداد مبتلایان و قربانیان را بسیار بیشتر اعلام می‌کند. با این وجود مقامات وزارت بهداشت جمهوری اسلامی اصرار دارند که آمارغیررسمی غلط است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر ایران بیشترین شمار مبتلایان به کروناویروس در خاورمیانه را دارد و بیشترین موارد مرگ به ثبت رسیده در خارج از چین نیز مربوط به ایران است.

مقامات تهران تا چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه، همه گزارش‌های مربوط به شیوع کرونا در ایران را تکذیب می‌کردند. حتی گزارش روزنامه ایران یک روز پس از راهپیمایی ۲۲ بهمن در مورد مرگ یک زن ۶۳ ساله مشکوک به کرونا در تهران نیز تکذیب شد. با این وجود برخی مقامات داخلی از جمله نماینده قم و نتیجه گزارش‌های میدانی و یک تحقیق انجام شده در کانادا نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی دست‌کم از یک ماه قبل در جریان شیوع کرونا در ایران قرار داشته‌اند و با این حال پروازهای هواپیمایی ماهان در مسیر چین را برقرار نگهداشتند. این پروازها با وجود شناسایی یک مسافر از چین به عنوان منشاء شیوع کرونا در قم، همچنان ادامه دارد. 

رئیس سازمان بهداشت جهانی همچنین از اعزام پرسنل و کمک‌های بشردوستانه این سازمان به ایران به کمک امارات متحده عربی خبر داد. در حال حاضر ذخیره ماسک و محصولات ضدعفونی کننده در بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز درمانی در ایران به پایان رسیده است. برخی مقامات در تهران از جمله حسن روحانی، رئیس‌جمهور ادعا کرده اند که ماسک «احتکار» شده است. برخی ناظران این ادعا را تلاشی برای انحراف افکار عمومی نسبت به پنهان‌کاری سیستماتیک و ضعف آشکار در مدیریت بحران توصیف می‌کنند. 

به گزارش سی‌بی‌سی، افزایش شمار مبتلایان و قربانیان به کروناویروس در خارج از چین در حالی است که در داخل این کشور تعداد مبتلایان به پایین‌ترین میزان از ماه ژانویه تا کنون رسیده است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حال حاضر نزدیک به ۹۰ هزار نفر در جهان به کروناویروس مبتلا شده‌اند و ۳ هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر از