برف‌های قطبی به رنگ «سرخ» درآمده‌اند

این برف به دلیل رنگ تیره‌اش می‌تواند در تغییرات اقلیمی نیز نقش داشته باشد

با بازگشت دمای پایین در زمستان، این خزه، که نام رسمی آن «کلامیدوموناس نیوالیس» است، به حالت «خفته» درمی‌آید و رنگ قرمز به خود می‌گیرد - Andrey Zotov/Ministry of Education and Science of Ukraine

دانشمندان می‌گویند برف سرخ‌رنگ، نور خورشید را کمتر منعکس می‌کند و باعث می‌شود یخ‌ها زودتر آب شود.

در یک ایستگاه تحقیقاتی اوکراینی، برف‌ به علت رویش خزه، رنگ سرخ به خود گرفته است و این امر بر تغییرات اقلیمی اثر می‌گذارد.

چندین هفته است که دورادور دانشمندانی را که در پایگاه تحقیقاتی ورنادسکی در قطب  جنوب کار می‌کنند، به تعبیر خودشان، «برف تمشکی» فرا گرفته است.

تصاویری که وزارت آموزش و علوم اوکراین دوشنبه منتشر کرد، این پدیده را نشان می‌دهد. علت این پدیده، خزه‌های میکروسکوپی است که در شرایط آب و هوایی مساعد فصل تابستان قطب جنوب بر روی برف می‌رویند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وزارت توضیح داد که این خزه‌‌ها می‌توانند در دماهای بسیار پایین زمستان قطب جنوب زنده بمانند و با افزایش دما در تابستان (بین اکتبر و فوریه)‌ دوباره جوانه بزنند.

سلول‌های این خزه‌ها‌ یک لایه قرمز «کاروتن» در خود دارد که از آن در برابر تشعشعات فرابنفش حفاظت می‌کند و لکه‌های سرخ‌رنگی شبیه به «مربای تمشک» در برف ایجاد می‌کند.

براساس متن مطلبی که این وزارت در فیسبوک منتشر کرده است، این برف به دلیل رنگ تیره‌اش می‌تواند در تغییرات اقلیمی نیز نقش داشته باشد. در این مطلب آمده است: «این برف به علت رنگ سرخش نور خورشید را کمتر منعکس می‌کند و سریع‌تر ذوب می‌شود. در نتیجه خزه‌های براق و براق‌تری در آن رشد می‌کند.»

با بازگشت دمای پایین در زمستان، این خزه، که نام رسمی آن «کلامیدوموناس نیوالیس» است، به حالت «خفته» درمی‌آید و رنگ قرمز به خود می‌گیرد.

وزارت آموزش و علوم اوکراین می‌گوید، این پدیده طبیعی را، که به «برف هندوانه‌ای» نیز مشهور است، می‌توان در قطب شمال، آلپ و سایر اکوسیستم‌های کوهستان‌های مرتفع، و همچنین در قطب جنوب مشاهده کرد.

قطب جنوب این ماه یک موج گرمای نه روزه را به خود دیده است، و به طور موقت گرم‌ترین دمای تاریخ خود (۱۸.۳ درجه سانتیگراد در ایستگاه تحقیقاتی اسپرانزای آرژانتین) را ثبت کرده است.

هفته گذشته، تصاویر منتشر شده توسط ناسا نشان داد که نزدیک به یک چهارم پوشش برفی یکی از جزایر قطب جنوب در موج گرما ذوب شده است. یک زمین‌شناس گفته است که این ذوب شدن معمولاً در منطقه‌ای مثل آلاسکا رخ می‌دهد، نه قطب جنوب.

ماوری پلتو، استاد زمین‌شناسی دانشکده نیکولز ماساچوست، به سایت خبری «رصدخانه زمین ناسا» گفت: «تا به حال ندیده‌ام حوضچه‌های حاصل از ذوب برف به این سرعت در قطب جنوب شکل بگیرند. این نوع رخدادها را در آلاسکا و گرینلند می‌بینیم، اما معمولاً در قطب جنوب چنین چیزی رخ نمی‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی