مرزهای نامرئی دونالد ترامپ

فراگیرتر شدن قوانین ضدمهاجرت و نژادپرستانه دولت ترامپ

تظاهرات اعتراضی به قوانین محدویت‌های ویزایی در نیویورک‌ - Don EMMERT / AFP

رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ، از زمان مبارزات انتخاباتی خود در سال ۲۰۱۶ مهاجرین را به طور کلی عامل فروپاشی نظام اجتماعی آمریکا دانسته و همیشه کوشیده است راه‌های مهاجرت به این کشور، به‌خصوص مهاجرت مسلمان‌ها و آمریکای لاتینی‌ها را محدود کرده و ورود اروپاییان را به آمریکا افزایش دهد.

او در این راستا مکزیکی‌ها را قاچاقچی مواد مخدر، قاتل و تجاوزگران جنسی خوانده و از ملت‌های کشورهای مسلمان با عنوان تروریست و افراطی و خطرناک یاد کرده است. با سیاست‌های مختلف و گمراه کردن اکثریت مردم و استفاده از یاران وفادار خود در دیوان‌ عالی آمریکا، احکامی‌ را به دست آورده که قدرت کنترل ورود خارجیان را به او داده است.

با تخصیص غیرقانونی بودجه ارتش آمریکا شروع به ساختن دیوار بلند مرزی در مکزیک کرده و باعث ایجاد احساسات ضد مهاجرت در آمریکا شده است. ترامپ روز دوشنبه، ۲۴ فوریه ۲۰۲۰، از کنگره آمریکا تقاضای هفت میلیارد دلار بیشتر برای ادامه ساخت دیوار مرزی کرد. این در حالی است که با توجه به سیاست‌های تغییر قوانین مهاجرتی و بدون ادامه دیوار مرزی، ورود غیرقانونی افراد از مرز مکزیک ۶۰ در صد کاهش یابد. همچنین او با قراردادهای اقتصادی با کشورهای آمریکای مرکزی، اردوگاه‌های پناهندگی بدون رعایت و نظارت سازمان ملل برپا کرده است که پناهجویان نه پناهی، نه مسکنی و نه امیدی به رسیدن به آمریکا دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در داخل آمریکا با انتصاب رؤسای موقت بدون مسئولیت قانونی، تغییراتی به وجود آورده است که یا به تقاضاهای مهاجرتی رسیدگی نمی‌شود و یا بدون رسیدگی آنها را رد می‌کنند و باعث مشکلات عظیمی ‌برای متقاضیان می‌شوند. به عنوان مثال اداره مهاجرت آمریکا که وظیفه پذیرش اولیه تقاضاهای پناهندگی در آمریکا را بر عهده دارد، اخیرا بدون اطلاع قبلی مقرراتی را به اجرا در آورده است که در برخی موارد باعث از دست دادن مدت زمان تسلیم چنین تقاضاهایی شده و فرد متقاضی حتی با محکم‌ترین دلایل، از پیگیری پرونده خود محروم و از آمریکا اخراج می‌شود.

کن کوچینلی، رئیس موقت اداره مهاجرت آمریکا، با رد هزاران فرم تقاضای پناهندگی در یک ماه گذشته و بعد از فشار چندین سازمان و طرفدار پناهجویان، بالاخره با بی‌میلی فراوان اذعان کرد، در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۹، با دستور پنهانی به کارمندان این اداره از آنها خواسته است اگر پرونده‌ای شامل جواب به تمام سئوالات مطرح‌شده نباشد، آنها را رد کرده و پس از معطلی چند ماهه به متقاضیان پس فرستاده شوند. در نگاه اول، خواننده این مطلب حق را به رئیس موقت - که مورد تائید سنا قرار نگرفته - می‌دهد؛ اما این دستور و نحوه اجرای آن باعث از دست دادن فرصت لازم برای بسیاری از متقاضیان می‌شود. بدین معنی که اگر متقاضی برای تسلیم پرونده خود یک یا دو ماه دیگر فرصت قانونی داشته باشد، با از دست دادن چنین فرصتی برای همیشه از این شانس محروم می‌شود.

اما از نگاه دیگر به راحتی می‌توان پی برد کن کوچینلی، ضد مهاجر و نژاده پرست، از این امر بعنوان بهانه‌ای برای اخراج پناهجویان استفاده می‌کند. در این مورد مثال می‌زنم؛ یکی از سئوالات این است: آیا دارای فرزند هستید؟ بله یا خیر؟ نام فرزندان خود را بنویسید. بعد از آن یک صفحه با چندین ستون برای ذکر نام فرزندان منظور شده است. حال اگر فردی مجرد بوده و یا فرزندی نداشته ‌باشد، با انتخاب گزینه "خیر" برای تکمیل پرونده به صفحات بعد می‌رود. خالی گذاشتن چنین بخشی باعث رد پرونده می‌شود. و یا در صفحه‌ای مربوط به اطلاعات خواهر و برادر ۵ ستون برای ذکر نام آنها منظور شده است. حال اگر متقاضی ۳ خواهر و یا برادر داشته باشد و دو ستون بعدی خالی گذاشته شود، پرونده به خاطر ناقص بودن رد شده و بعد از معطلی چند ماهه به متقاضی ارسال می‌گردد. اگر نام متقاضی شامل سه بخش نباشد (نام کوچک، نام وسط و نام خانوادگی) و فقط نام کوچک و نام خانوادگی خود را ذکر کند و بخش مربوط به نام وسط خود را خالی بگذارد، چنین پرونده‌ای ناقص به شمار خواهد آمد.

جالب اینجاست که اگر متقاضی در بخش نام وسط اعلام کند "هیچ" از آن به بعد هویت جدید و نام وسط جدیدی با عنوان "هیچ" پیدا می‌کند. اگر من امروز چنین تقاضایی تسلیم دولت آمریکا کنم، نام کامل من خواهد شد: جمشید هیچ ایرانی! این موارد تنها نمونه‌هایی از بی خردی، لجبازی و بهانه‌گیری سیاست‌های ضدمهاجرتی دولت ترامپ هستند. در نوشته‌های گذشته‌ام به این مطلب اشاره کردم که "رؤسای موقت" در مقابل دستورات و اعمال خود مسئولیتی ندارند و پس از اجرای دستورات و خواسته‌های رئیس خود (رئیس جمهوری) یا از مقام خود اخراج شده یا به سازمان دیگری انتقال یافته و یا مجبور به استعفا می‌شوند؛ و این در حالی است که افراد ضررهای متعددی را متحمل شده‌اند. پس از افشای سیاست پنهانی کن کوچینلی، وی از ریاست اداره مهاجرت به مقام نایب موقت سازمان امنیت ملی آمریکا انتصاب شده است.

با رای ۴-۵ دیوان عالی آمریکا، دولت اجازه یافته است از این به بعد تقاضای مهاجرت از کشورهای فقیر را به دلایل مالی و استفاده احتمالی از کمک‌های دولتی نظیر بیمه درمانی و یا کمک مسکن چنین افرادی رد کند. دولت ترامپ ماه گذشته ۶ کشور عمدتا مسلمان را به فهرست منع ورود به آمریکا اضافه کرده و تعداد این کشورها را به رقم ۱۳ رسانده است. جالب‌تر از همه افزودن نیجریه، بزرگ‌ترین اقتصاد و پرجمعیت ترین کشور قاره افریقا، به این فهرست است. مردم این کشور می‌توانند با ویزاهای موقت و گردشگری به آمریکا سفر کنند اما مهاجرت به آمریکا برایشان ممکن نیست! شاید خوانندگان این ستون به یاد داشته باشند که رئیس جمهوری ترامپ، تابستان گذشته نیجریه را کشور «گودال مدفوع» خوانده بود.

کشورهای نیجریه، اریتره، تانزانیا، سودان، میانمار (برمه) و گرجستان، فهرست جدید کشورهای منع ورود به آمریکا را تشکیل می‌دهند. با آنکه جهان امروز با ویروس کشنده کرونا مواجه است و این ویروس کشنده مرزهای کشورها را نادیده می‌گیرد، رئیس جمهوری ترامپ روز دوشنبه، ۲۴ ماه فوریه، برای مبارزه با این ویروس از کنگره آمریکا تقاضای یک میلیارد دلار بودجه کرد؛ در حالی که تقاضای بودجه ساخت دیوار مرزی ۷ میلیارد دلار بود.

دخالت‌های قوه مجریه آمریکا در امور قوه قضائیه (دستور رئیس جمهوری به وزیر دادگستری، برای تخفیف جرم دوست و حامی ‌خود) و یا انتقاد از قضات دادگاه‌هایی که احکامی‌ علیه سیاست‌های دولت ترامپ صادر می‌کنند، اعتبار قوه مقننه را نیز از بین برده و تصویری از حکومتی را برای ما ایرانیان ترسیم می‌کند که بیش از هر کسی با آن آشنا هستیم. ترامپ از قضات لیبرال دیوان عالی آمریکا خواسته است از این به بعد در پرونده‌هایی که مرتبط با اوست، از خود رفع صلاحیت کرده و در آن دخالت نکنند. پس از رهایی از استیضاح و انتقاد و انتقام از دشمنان خود، ترامپ در صدد شناسایی و اخراج افرادی در دولت خود برآمده که به وفادرای آنها برای پوشاندن اسرار و و کارهای غیرقانونی‌اش مشکوک است. او معتقد است هر فردی که در دولت منصبی دارد، باید دستورات او را، ولو غیرقانونی، اجرا کند؛ در غیر این صورت سرنوشتی نظیر سرهنگ دوم الکساندر ویندمن، مشاورشورای امنیت ملی کاخ سفید، خواهد داشت که ماموران کاخ سفید به صورتی رسمی او را تا درهای کاخ سفید بدرقه کردند. خانواده او دعا می‌کنند ویندمن در یک تصادف رانندگی کشته نشود.  چنین اتفاقاتی برای ما ایرانیان بسیار آشنا به نظر می‌رسد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه