«نیلوفر بیانی باید آزاد شود و درباره اظهاراتش تحقیقات مستقل انجام شود»

دادستانی خود در مظان اتهام است؛ شایستگی انجام تحقیقات را ندارد

نیلوفر بیانی بیش از دو سال است که زندانی است- عکس از ایندیپندنت فارسی

به دنبال بیانیه دادستانی تهران مبنی براینکه نیلوفر بیانی حاضر نشده با «هیات قضایی دادستانی تهران» که برای شنیدن ادله این حافظ محیط زیست به زندان اوین رفتند صحبت کند، یک منبع نزدیک به پرونده حافظان محیط زیست به ایندیپندنت فارسی گفت: «برای بررسی اظهارات و موارد مطرح شده توسط نیلوفر بیانی، او باید در اسرع وقت آزاد شود و یک کمیته برای تحقیقات مستقل در خصوص اظهاراتش تشکیل شود و افراد خاطی را پاسخگو نگه دارند و باید مطمئن شد نهادهایی مثل داستانی تهران که در جریان بازجویی‌ او نقش داشته‌اند و ماموران آن همچنان در زندان می‌توانند به نیلوفر دسترسی داشته باشند و او را مورد آزار و تهدید قرار دهند نباید نقشی در این تحقیقات داشته باشند.»

نیلوفر بیانی در نامه‌ای که متن آن سه‌شنبه ۲۹ بهمن در بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد، آنچه را بر او در زندان رفته است توضیح داد. او نوشت که «بازجویان سازمان اطلاعات سپاه برای گرفتن اعترافات ساختگی طی دستکم ۱۲۰۰ ساعت بازجویی او را شکنجه روحی و روانی کرده‌ و به تعرض جنسی و شکنجه فیزیکی تهدید کرده‌اند».

دو روز پس از انتشار اظهارات این حامی محیط زیست که بیش از دو سال در زندان است، دادستانی تهران با انتشار بیانیه‌ای نوشت که «هیات قضایی از سوی دادستانی تهران مامور بررسی موضوع» شده و برای شنیدن «توضیحات، ادله و استنادات احتمالی» خانم بیانی به زندان رفته است. بنا بر بیانیه داستانی «متاسفانه خانم بیانی حاضر به بیان هیچگونه توضیحی در این باره نشد».

یک منبع آگاه به پرونده حافظان محیط زیست به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «معمولا افراد در خصوص موارد نقض حقوقشان و یا تهدید و آزار جنسی وقتی صحبت می‌کنند که آزاد شده‌اند و خطر کمتری آنها را تهدید می‌کند مگر اینکه دوباره دستگیر بشوند که می‌شود اقدام تلافی جویانه. اما نیلوفر بیانی در شرایطی این موارد را مطرح کرده که باز به همان سلول‌ها برگشته و الان در بند همان‌هایی است که چنین اعمالی را با او انجام داده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مطلب دادستانی ادعا شده است که اظهارات نیلوفر بیانی «حدود ۲ سال پس از بازداشت» طرح شده است. در حالی که به گفته منابع نزدیک به این پرونده، خانم بیانی موارد مطرح شده در رسانه‌ها را، پیش از این بارها طی دوسال گذشته با مقامات قضایی مطرح کرده است اما به دلیل آنکه همان‌هایی که او از آنها شاکی بوده، در مقام رسیدگی قرار داشتند هیچ ترتیب اثری داده نشده است. 

در بیانیه دادستانی، اظهارات خانم بیانی به عنوان «اقدام برنامه‌ریزی‌شده» قلمداد شده و آمده است: «انتشار عمومی این ادعاها پس از گذشت حدود ۲ سال از بازداشت متهمه در آستانه انتخابات و بلافاصله پس از اعلام قطعیت حکم محکومین این پرونده و عملیات رسانه‌ای پرحجم از سوی رسانه‌های معاند خارجی و متاسفانه همراهی برخی افراد داخلی در تکرار این اتهام افکنی‌ها و اینکه خانم بیانی از هرگونه ادای توضیح و استدلال در این زمینه استنکاف می‌نماید، نشان از یک اقدام برنامه ریزی شده دارد، اما با توجه به حساسیت دستگاه قضایی نسبت به لزوم رعایت کرامت همه افراد بالاخص حقوق قانونی متهمان و محکومان و زندانیان در کمتر از ۲۴ ساعت رسیدگی در خصوص ادعاهای مطروحه در دستور کار قرار گرفته است.»

منبع مطلع در خصوص پرونده نیلوفر بیانی با رد ادعاهای دادستانی به ایندیپندنت فارسی گفت: «نیلوفر تمام مسیرهای قانونی را که در اختیارش بود برای رساندن صدایش انجام داد و این شکست سیستم قضایی ایران بود که نگذاشت صدای دادخواهی‌اش برسد و بنا به گفته خودش هر بار که برای دادخواهی نامه نوشت رفتار بدتری با او شد و شرایط بازجویی و فشارها بیشتر شد. الان که بعد از یک سال و اندی  نامه‌ها به رسانه‌های آزاد رسیده است، هیچ بهانه‌ای برای مسئولین قضایی برای رسیدگی نکردن مستقلانه به این اظهارات وجود ندارد. او زندانی در بندی است و راهی برای پیگیری ندارد. او نامه‌ها را به کسانی نوشته که مسئول مستقیم او بوده‌اند. او به همین نهاد دادستانی پناه برده بود که وقتی به آنها گفت آنها اجازه ندادند که اعترافات زیر شکنجه‌هایی که شرحش را خوانده ایم پس بگیرد. با توجه به تعدد نامه‌های دادخواهی که به مسئولین مختلف در موقعیت مظلوم واقع شدن نوشته هیچ کدام از این مطالب قاعدتا نباید از مسئولین پوشیده می‌مانده است. او اول با امید اینکه طرح این موضوعات به صورت کتبی و مستقیم و بدون رسانه‌ای‌شدن بتواند نتیجه مثبتی داشته باشد، اینها را مستقیم با مقامات قضایی مطرح کرده بود.»

در حالی دادستانی ادعا کرده است که خانم بیانی حاضر به صحبت با این هیات دادستانی نشده که بر اساس یافته‌های ایندیپندنت فارسی در جریان بازجویی‌های نیلوفر بیانی، یکی از ۸ تن از حافظان محیط زیست زندانی، محمود جعفری دولت‌آبادی دادستان پیشین تهران، نه تنها در جریان بازجویی‌ها بوده است، بلکه پس از اعتراض و طرح مسائل مطرح شده در نامه‌های این فعال محیط‌ زیست در خصوص بدرفتاری و آزار او در زندان، بر استفاده از اعترافات اجباری تاکید و حاضر به انجام تحقیقات در این خصوص نشده است. به علاوه برخی دیگر از افرادی که در جریان بازجویی‌های خانم بیانی قرار داشته‌اند و نامه‌های او در واقع عملکرد آنها را زیر سوال می‌برد، همچنان در دادستانی مشغول به کار هستند و به زندان اوین دسترسی دارند. 

این منبع مطلع به پرونده نیلوفر بیانی گفت: «نیلوفر برای برخورد دادستانی در نامه‌های خود نوشته است که شکایت کرده و دادستانی جزو کسانی است که نیلوفر از آنها شاکی است و اساسا پیگیری دادستانی بی مورد است. در شرایطی که او در زندان دارد امکان صحبت آزادانه را ندارد. بنا به شرح‌الی که از او آمده است در شرایط مشابهی که او دادخواهی کرده شرایطش بدتر شده و عجیب نیست که در این شرایط با دادستانی صحبت نکرده است.»

دادستانی تهران در حالی مدعی پیگیری اظهارات نیلوفر بیانی در خصوص شکنجه و آزار و تهدید‌جنسی است که بر اساس موارد منتشر شده در خصوص دادگاه این حافظ محیط زیست، او به صورت شفاهی موارد یاد شده را در دادگاه مطرح کرده است اما هیچ ترتیب اثری به آن داده نشده است. به علاوه وکیل سپیده کاشانی هم وجود موارد مشابهی در پرونده موکلش را تایید کرده و گفته که این موارد را در دادگاه و به صورت مکتوب ارایه کرده است اما در مورد او هم پیگیری‌ایی انجام نشده است. بنابراین با توجه به اینکه دادستانی خود در مظان اتهام است، شایستگی انجام تحقیقات را ندارد. اما تا کنون مقامات دولتی و قضایی در خصوص امکان تشکیل یک کمیته تحقیق مستقل سکوت کرده‌اند و سپردن پیگیری‌ اظهارات نیلوفر بیانی به دادستانی، تنها نشان‌دهنده فقدان اراده برای بررسی اظهارات اوست. 

منبع مطلع به پرونده حافظان محیط زیست به ایندیپندنت فارسی گفت:‌ «نکاتی که سپیده کاشانی مطرح کرده مکتوب به دادگاه ارائه شده است و نکته‌ای نیست که از دادگاه مغفول مانده باشد و بنابراین مشخص است  که اینها سیستماتیک بوده و نهاد دادستانی جزو این مجموعه نقض حقوق زندانیان بوده است.»