خطر انفجار باتری‌های غیراستاندارد سیگارهای الکترونیکی

«انفجار یا آتش گرفتن این باتری‌‌‌ها می‌تواند باعث آسیب‌های جدی و حتی مرگ شود.»

حدود شش درصد بزرگ‌سالان بریتانیا در حال حاضر از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند- Pixabay

دولت بریتانیا به کاربران انواع سیگارهای الکترونیکی هشدار داد برای آن که بلایی سرشان نیاید فقط از باتری‌ها یا شارژکننده‌هایی برای این سیگارها استفاده کنند که سازندگان‌شان توصیه کرده‌اند.

اداره استاندارد و ایمنی فراورده‌ها (اوپس) و موسسه استانداردهای تجاری (سی‌تی‌اس‌آی) اعلام کردند، عدم رعایت این توصیه می‌تواند باعث آتش‌سوزی یا حتی انفجار شود.

این هشدار در حالی منتشر شده است که شمار افراد مصرف‌کننده سیگارهای افزاره‌ای  به سرعت رو به افزایش است و ۵.۴ تا ۶.۲ درصد بزرگ‌سالان بریتانیا در حال حاضر از سیگار الکترونیکی استفاده می‌کنند.

این رقم معادل ۱۴.۹ تا ۱۸.۵ درصد کل کسانی است که سیگار مصرف می‌کنند.

این کارزار در پی یک رشته حوادث آتش گرفتن سیگارهای الکترونیکی به راه افتاد و از جمله در یک مورد با انفجار سیگار الکترونیکی بر لبان نوجوانی دندان‌های‌اش خورد شد.

در حادثه دیگر در سال ۲۰۱۸ مردی در فلوریدا بر اثر انفجار سیگار الکترونیکی دچار ۸۰ درصد سوختگی شد و جان سپرد.

سازمان آتش‌نشانی لندن می‌گوید به طور متوسط هر هفته با ۲۴ آتش‌سوزی ناشی از باتری، کابل یا شارژر سروکار دارد.

باتری بسیاری از سیگارهای الکترونیکی از نوع ۱۸۶۵۰ است که اندکی بزرگ‌تر از باتری‌های متعارف نوع AA هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره استاندارد و ایمنی فراورده‌ها (اوپس) و موسسه استانداردهای تجاری(سی‌تی‌اس‌آی) گفته‌اند که این باتری‌ها را همه جا می‌فروشند ولی مصرف‌کنندگان باید دقت داشته باشند و ولتاژ آن‌ها را امتحان کنند.

این نهادها هم چنین به کاربران هشدار داده‌اند که فقط از شارژر خود این افزاره‌ها استفاده کنند و از شارژر گوشی یا امثال آن استفاده نکنند.

مارک گاردینر کارشناس ارشد ایمنی فراورده‌ها در سی‌تی‌اس‌ای می‌گوید: گزارش‌های متعددی از بروز ایرادهای خطرناک در سیگارهای الکترونیکی دارای این باتری‌ها داشته‌ایم که به آسیب‌دیدگی‌های جدی و حتی مرگ منجر شده‌اند.

«وقتی این افزاره باتری نصب شده خودش را داشته باشد سازنده به طور معمول سامانه مدیریت باتری را هم در آن تعبیه کرده که پر و خالی شدن بی‌خطر باتری را تضمین می‌کند.»

گاردینر می‌گوید مشکل وقتی رخ می‌دهد که خرده‌فروش «باتری نامناسبی» نصب کند یا مصرف‌کننده نادانسته هنگام تعویض از باتری نامناسبی استفاده کند.

سازمان آتش‌نشانی لندن و اداره استاندارد و ایمنی فراورده‌ها نیز می‌گویند کاربران سیگارهای الکترونیکی نباید این افزاره‌ها را شب‌ها شارژ کنند.

گاردینر می‌گوید: مهم است که هنگام تعویض باتری به نوع آن دقت کنیم و مطمئن شویم که از نظر سازنده خطری ندارد.

همچنین توصیه اداره استانداردها و ایمنی فراورده‌ها این است که کاربران سیگار الکترونیکی وقتی که باتری‌شان کاملاً شارژ شد باید شارژر را قطع کنند و باتری‌های یدکی را از اجسام فلزی دور نگه دارند که مبادا اتصال کوتاه شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان