بازداشت مسلمانان اویغور چین به خاطر ریش بلند کردن

۱۳۷ صفحه‌ مدرک افشا شده به دویچه‌ وله و بی‌بی‌سی ارائه شده است

زندانیان اویغوری در اردوگاهی در هوتان، آوریل 2017/ HRW

به شهادت مدارک افشا شده، مقامات چین کارها و اقدامات روزانه جمعیت اویغور این کشور را زیر نظر گرفته و آنها را به خاطر ریش بلند کردن یا داشتن چندین فرزند بازداشت کرده‌اند.

در یک مورد، بعد از آن که مردی اویغور ریش خود را بلند کرد مقامات وی را به «کمپ بازآموزی» فرستادند و ۱۵ تن از خویشاوندان وی را زیر نظر گرفتند.

ادعا شده است مقامات به این نتیجه رسیدند که ریش آن مرد و حجاب همسر وی حاکی از آن است که ایشان «تحت تاثیر آرای مذهبی و افراطی قرار گرفته‌اند.»   

یکی از پسران نوجوان این زوج نیز بازداشت و به کمپی در شینجیانگ در شمال غربی چین فرستاده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از زیر نظر گرفتن رفتار و اقدامات خویشاوندان این مرد از نزدیک، مقامات تصمیم گرفتند او را «برای زیر نظر گرفتن بیشتر» به میان اجتماع خویش باز گردانند.

این مدرک ۱۳۷ صفحه‌ای که به دویچه‌ وله، شبکه خبری آلمان، و بی‌بی‌سی ارائه شده است شامل نام ۳۱۱ نفر است که در طول سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به «کمپ‌های بازآموزی» در شهرستان کاراکاش فرستاده شده‌اند.

دلایل این بازداشت‌ها مواردی نظیر روزه‌داری، ریش بلند کردن، اقدام برای دریافت گذرنامه و نقض سیاست تک‌فرزندی با داشتن چندین فرزند، ذکر شده است.

این مدرک همچنین حاوی جزئیات شخصی ۳ هزار نفر از ساکنین استان شینجیانگ در غرب دور این کشور است از جمله نام کامل و شماره ملی بیش از هزار و ۸۰۰ نفر از خویشاوندان، همسایگان و دوستان ۳۱۱ نفری که به کمپ کاراکاش فرستاده شدند. 

همچنین در این فهرست نام کودکان نیز دیده می‌شود.

مدرک مذکور همچنین حاکی از اطلاعاتی نظیر ویدئوهای دانلود شده و گفتگوها و پیام‌های اینترنتی افراد، ابزارهای مراقبتی و نظارتی بسیار پیشرفته مجهز به دوربین‌های تشخیص چهره و استفاده گسترده از جاسوس‌ها، ملاقات‌های سر زده از خانه افراد و بازجویی‌های متعدد است.

رایان تام، کارشناسی از دانشگاه ناتینگهام به دویچه وله گفت: «اطلاعات و جزئیات بیش از حدی در این مدرک درج شده است. به نظرم جالب است که به این نکته فکر کرد اگر این تنها اطلاعاتی از استان شینجیانگ است کل اطلاعات نظارتی جمع‌آوری شده در این کشور باید غیر قابل تصور باشد.»

بنابر این مدرک، گرچه بازگشت بسیاری از بازداشتی‌ها -البته تحت نظارت دائم- به اجتماعات خویش کمی بعدتر تایید شد، ولی ده‌ها نفر مجبور به کار در کارخانه‌ها شده‌اند.

از سال ۲۰۱۴ و ظاهرا طی کارزار مبارزه علیه تروریسم، حدود ۲ میلیون نفر از مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های قومی در چین بازداشت و به کمپ فرستاده شده‌اند.

چین تاکید دارد طرحی که خود آن را «بازآموزی فنی و حرفه‌ای» می‌نامد مراکزی برای مبارزه با افراطی گری در منطقه است. با این وجود، بازداشتیان سابق ادعا کرده‌اند هم‌بندی‌های خویش را در حال شکنجه شدن، تجاوز گروهی، یا تحت آزمایش‌های پزشکی دیده‌اند.

ماه گذشته مشخص شد بیش از ۱۰۰ قبرستان اویغور توسط مقامات ویران شده‌اند و گروه‌های حقوق بشری آن را به عنوان تشدید تلاش رژیم کمونیست برای نابود کردن فرهنگ اقلیت مسلمان این کشور توصیف کردند.