غلام‌حسین اسماعیلی: آمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ نیاز به تفکیک دارد

سخنگوی قوه قضاییه: متولی اعلام کشته‌شدگان آبان‌ ۹۸ «شورای امنیت کشور»است

غلام‌حسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه  - عکس از خبرگزاری آنا

بیستمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه امروز برگزار شد. برگزاری این نشست خبری در فاصله کوتاهی از برگزاری نشست خبری حسن روحانی در یک مورد حول محور یکسانی گذشت؛ آبان‌ماه ۹۸

غلامحسین اسماعیلی، در پاسخ به سوالی درباره درباره اعلام کشته شدگان آبان ۹۸ و اشاره به قرار دادستانی  برای اعلام این آمار گفت: «مستندات موجود در نزد ما حکایت از این دارد که این موضوع تعیین تکلیف شده است و آن اینکه هم در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و متعاقب آن طی دو مرحله در شورای امنیت کشور (یک مرحله در مصوبات دهم دی ماه ۹۸ و مرحله بعد در مصوبات ۲۲ دی ماه ۹۸) متولی این موضوع مشخص شده است که خود شورای امنیت کشور است.»

به گفته سخنگوی قوه قضاییه «این آمار نیاز به «جداسازی و تفکیک و تعیین تکلیف» دارد. او در توضیح ایم تفکیک و جداسازی گفت: «اینکه چند نفر از این‌ها جزو شهدا و جزو نیرو‌های مسلح ما بوده‌اند ،چند نفر از مردم جزو کسانی بودند که توسط اشرار و اغتشاشگران کشته شده‌اند و چند نفر از آن‌ها جزو خود اغتشاشگران بودند.»

غلام‌حسین اسماعیلی با تاکید دوباره به اینکه «متولی این موضوع هم شورای امنیت کشور» است گفته «با توجه به بررسی‌های انجام شده این آمار بایستی تکمیل شود».

سخنگوی قوه قضاییه در حالی «شورای امنیت کشور» را نهاد مسئول در اعلام آمار کشته‌شدگان می‌داند که حسن روحانی در نشست خبری خود «سازمان پزشکی قانونی» را مسئول اعلام آمار کشته‌شدگان آبان ۹۸ معرفی کرده بود. 

شورای امنیت کشور نهادی‌ست که زیر مجموعه شورای عالی امنیت ملی‌ست که وزیر کشور ریاست آن را برعهده دارد.  در جریان سرکوب اعتراضات مردمی در آبان‌ماه نقش اساسی داشت و در آن زمان بود که بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها افتاد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی در ارتباط با بازداشتی‌های اعتراضات مردمی آبان‌ماه با اشاره به اینکه پرونده به گفته او «اغتشاش‌گران» در دست اقدام است مدعی شد که « افراد را به گروه‌های مختلف تقسیم کردیم، برای برخی از کسانی که در اغتشاشات نقش داشتند و اعمال مجرمانه انجام دادند، اما اتهامات آن‌ها سبک بود، مجازات سنگین تعیین نشد که تا الان تعداد زیادی از این پرونده‌ها رسیدگی و حکم صادر شده است».

با گذشت بیش از چهارماه از اعتراضات گسترده مردمی در شهرهای گوناگون ایران در ماه دوم پاییز ۱۳۹۸ ، هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ فراوانی درباره تعداد کشته‌شدگان و مجروحین این اعتراضات سراسری باقی مانده است. 

بیشتر از