عکاسی که سرزنش قربانیان آزار جنسی را به چالش می‌کشد

«سرزنش کردن قربانی، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توان در حق قربانی آزار جنسی انجام داد»

یکی از قربانیان آزار جنسی در حال خواندن پارچه نوشته‌هایی که داستان قربانی‌های تجاوز بر آن نوشته شده - واشینگتن ANNA-ROSE GASSOT / AFP

عکاسی اهل بورنماوث، برای به چالش کشیدن فرهنگ سرزنش قربانی در پرونده‌های آزار جنسی، طرحی نو درانداخته است.

جاین جکسون ۳۹ ساله، مجموعه‌ای از تک‌چهره‌ها، به سبک «عکسبرداری از زندانی» خلق کرده است.

در هر یک از این عکس‌ها، زنی شعارنوشته‌ای را جلو خود نگه داشته است که روی آن جمله‌هایی مانند «به مردان راه بدهید» آمده است، تا نشان دهد که چگونه اغلب مردم، قربانیان آزار جنسی را مقصر می‌انگارند.

این عکاس که دانشجوی دانشگاه هنر بورن‌ماوث است، مجموعه عکس‌های خود را «خواهش» نامیده است و در حال حاضر، این مجموعه را در همان دانشگاه به نمایش گذاشته‌ است.

برگزارکنندگان، «قضاوت» بازدیدکنندگان این نمایشگاه را در مورد اتهاماتی که بر شعارنوشته‌ها نقش بسته است، جویا می‌شوند.

خانم جکسون به ایندیپندنت گفت که خواندن خبر مرگ زنی جوان بعد از تبرئه شدن فرد متهم به تجاوز به او، الهام‌بخش او در اجرای این طرح بوده است.

جکسون می‌گوید: «در دادگاه سه بار لباس زیر آن زن را به عنوان مدرکی علیه خودش بالا بردند. این کارشان انگار برای من تیر خلاص بود، و هرگز از یادم نمی‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جکسون می‌گوید که سرزنش کردن قربانی، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توان در حق قربانی آزار جنسی انجام داد.

او می‌گوید: «قربانیان، خودشان خود را سرزنش می‌کنند و اگر آن‌ها را بیشتر سرزنش کنیم، سکوت اختیار می‌کنند و ممکن است سلامت جسمی و روانی آنان هم به خطر بیفتد.»

جکسون توضیح داد که در مبارزه با این مشکل، آموزش نقشی کلیدی دارد.

«خیلی مهم است که سعی کنیم بفهمیم که واکنش مغز ما در برابر ضربه روانی چیست، چرا ممکن است نتوانیم مقابله کنیم، و چرا نمی‌توانیم حوادث را منسجم به یاد بیاوریم.»

«این کار نه تنها به از بین بردن فرهنگ سرزنش قربانی کمک می‌کند، بلکه قربانیان را توانمند می‌کند.»

جکسون این طرح را در چارچوب پایان‌نامه کارشناسی ارشد خود در رشته عکاسی تجاری در دانشگاه هنر بورنماوث انجام داده است.

«همیشه قصد داشتم این طرح را برای همایش هفته آگاهی‌بخشی درباره آزار جنسی و خشونت جنسی در ماه فوریه، اجرا کنم. اما با این‌ همه اخبار، مثل خبر محاکمه هاروی واینستاین که در حال حاضر پیرامون این معضل منتشر می‌شود، واقعاً احساس کردم که زمان مناسب برای آن فرا رسیده است که به موضوع سرزنش قربانی بپردازم.»

طبق آمار سال ۲۰۱۹ وزارت کشور، در انگلستان و ولز فقط ۱.۷ درصد تجاوزهای جنسی گزارش‌شده، به محکومیت (متهم) در دادگاه انجامیده است.

کنشگران می‌گویند که نظام عدالت کیفری در رسیدگی به شکایات قربانیان ناقص است، و متهمان بیش از ۹۸ درصد تجاوزها که گزارششان به پلیس رسیده است، آزاد می‌شوند.

© The Independent

بیشتر از زندگی