ولنتاین؛ روز ممنوعه عشاق در ایران

خرید و فروش بادکنک هم ممنوع شد

زوج جوانی در مقابل مغازه‌ای تزیین شده به مناسبت ولنتاین در تهران، ۲۴ بهمن ۱۳۹۰  -  ATTA KENARE / AFP

ایران امسال هم با ممنوعیت به استقبال ولنتاین رفت.

۱۴ فوریه مصادف با ۲۵  بهمن روز ولنتاین یا روز عشاق نام گرفته است و در بیشتر کشورهای دنیا با هیجان و پوشش خاصی و اغلب بین جوانترها جشن گرفته می شود. اما در ایران هشدارهای نیروی انتظامی از روزهای منتهی به ولنتاین برای جلوگیری از برگزاری این روز شروع می‌شود.

 صبح روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه، بازار بزرگ تهران کار خود را با دیدن بنر خبر ممنوعیت فروش اجناس مرتبت با جشن روز ولنتاین آغاز کرد. در شهر قم نیز دادستانی برخورد با "مروجان ولنتاین" را در دستور کار خود قرار داد.

متن اعلامیه بنر در بازار تهران به این شرح بود: «همکار گرامی طبق اعلام مراجع ذیصلاح، از نگهداری، عرضه و خرید و فورش اجناس مرتبط با روز ولنتاین خوددداری فرمایید. در غیراینصورت هرگونه  عواقب آن متوجه واحد صنفی خواهد بود. اتحادیه صنف خرازی و وابسته تهران»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادستانی قم نیز نسبت به گسترش آنچه نمادهای ضدفرهنگی ولنتاین عنوان کرده است اعلام کرد: «با مروجین و عرضه کنندگان نمادهای ولنتاین برخورد می کنیم. براساس این گزارش پلمپ از یک تا شش ماه واحد های صنفی متخلف، در دستور کار مسئولین مربوطه قرار گرفته است.»

خبر تکذیب شد نه ممنوعیت بادکنک

روز عشق یا عشاق که مردم دنیا آن را به نام ولنتاین جشن می‌گیرند هرسال در ایران با محدودیت‌های جدی مواجه است.

دو روز قبل از ولنتاین، رییس اتحادیه صنف خرازی فروشان و وابسته تهران در مصاحبه با "تجارت نیوز" گفت فروش بادکنک در روز ولنتاین در کشور ممنوع شده است. او افزود اداره اماکن در نامه‌ای به اتحادیه صنف خرازی نوشته است که از خرید و فروش بادکنک در سطح بازار خودداری شود.

خبرگزاری رکنا نیز در گفت‌و‌گویی با آقای دکمه‌چی نوشت: «اماکن در نامه‌ای به اتحادیه صنف خرازی نوشته است که از خرید و فروش بادکنک در سطح بازار خودداری شود. همین موضوع باعث شد که در سطح بازار برای اطلاع عموم مردم نیز بنر نصب شود؛ بنابراین تا اطلاع ثانوی خرید و فروش بادکنک از سوی واحد‌های صنفی ممنوع است.» وی همچنین گفته بود به اندازه کافی بادکنک از چین وارد کشور شده و فعلا هیچ کمبود بادکنکی در بازار وجود ندارد. بنابراین آقای دکمه‌چی ممنوعیت فروش بادکنک را در کمبود آن برای عرضه عنوان نکرده بود.

اما درست یک روز بعد رییس اتحادیه صنف خرازی‌فروشان دریافت نامه یا دستور از طرف پلیس یا ارگان‌های دولتی دیگر درباره ممنوعیت فروش بادکنک‌ در روز ولنتاین را تکذیب کرد، اما افزود مثل سال‌های گذشته، تصمیم این اتحادیه درباره ممنوعیت فروش این بادکنک‌ها به اطلاع اعضا رسیده است.

رییس اتحادیه صنف خرازی فروشان در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: «در ایام مبارک دهه فجر تعداد زیادی بادکنک جهت انجام مراسم برگزاری سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توزیع شده که خبرنگاری از اینجانب پیگیر کمبود بادکنک در بازار شده بود و به وی اعلام کردم هیچ کمبودی در این خصوص وجود ندارد.»

دکمه‌چی تاکید کرد: «فروش بادکنک با رنگ و در قالبی خاص تبلیغ فرهنگ بیگانگان است و بایستی این موضوع انجام نشود که متاسفانه سایر اصناف نیز اقدام به فروش آن می‌کنند و فعالیت آنان در حوزه اتحادیه صنف خرازان نیست.»

ولنتاین و ممنوعیت هرساله

روز ولنتاین در سالهای اخیر در ایران با شور و حال بیشتری بین مردم جشن گرفته می‌شود و هرمیزان ممنوعیت در برگزاری آن بیشتر می‌شود در ظاهر مردم علاقه بیشتری به برگزاری آن از خود نشان می‌دهند.

هرساله مخالفت‌هایی از سوی نهادهای امنیتی، انتظامی، نظارتی و ارگان‌های دولتی با روز ولنتاین صورت می‌گیرد.

برای نمونه در سال ۱۳۹۶ سخنگوی نیروی انتظامی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفته بود پلیس در «روز ولنتاین» بر پایه «قوانین و وظایف» این نهاد، «اقدام و برخورد خواهد کرد». رئیس پلیس امنیت کرمان نیز هشدار داده‌ بود که فروشگاه‌ها در این روز «زیر ذره‌بین» قرار دارند و با آنها برخورد می‌شود.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی پلیس ایران، ۲۵ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ به خبرگزاری ایسنا گفت: «این نیرو در روز ولنتاین مطابق قانون و وظایفش اقدام و برخورد خواهد کرد». او بدون ارائه جزئیات خاصی افزوده بود:«طبیعتا پلیس نسبت به هرکاری که غیرقانونی باشد هشدار می‌دهد و آنچه که به پلیس اماکن مرتبط باشد اعلام می‌کند.»

 از طرفی رئیس پلیس امنیت عمومی استان کرمان در مورد این روز هشدار داده بود. سرهنگ محمدرضا پرواز گفته فروشگاه‌ها و فروشنده‌هایی «مانند خرازی، گل‌فروشی، پوشاک، قنادی و چاپخانه، زیر ذره‌بین» پلیس قرار دارند و تبلیغ و فروش اجناس با نام و علامت ولنتاین ممنوع است.»

وی برگزاری این روز را تلاش دشمنان برای ترویج «فرهنگ منحط غربی» دانسته بود و عنوان کرده بود که هدف دشمنان از این کار، کم‌رنگ‌کردن ارزش‌های دینی و گسترش روابط نامشروع است.

به گزارش رادیو فردا، برای نمونه در سال ۱۳۹۴ اداره اماکن نیروی انتظامی برگزاری روز ولنتاین در کافی‌شاپ‌ها و آب‌میوه‌ فروشی‌ها را طی بخشنامه‌ای «ممنوع» اعلام کرده بود.

یک سال بعد، سخنگوی پلیس گفت که «دستورالعمل ویژه‌ای» برای مأموران پلیس درباره روز ولنتاین صادر نشده است و این یک موضوع اجتماعی است که باید در چارچوب اجتماع حل و فصل شود.

ولنتاین در دنیای مجازی

از سوی دیگر مردم در شبکه‌های اجتماعی با زبان طنز نسبت به ممنوعیت‌های موجود برای برگزاری روز ولنتاین واکنش نشان می‌دهند.

 برخی توصیه‌های دیگری برای هدیه‌های روز ولنتاین داشته‌اند: مینا در توییتر خود نوشته است: روز ولنتاین کتاب بخرید رابطه نیاز به شعور و شناخت داره نه عروسک و شکلات.

 و برخی هم ممنوعیت فروش لوازم مربوط به ولنتاین را سیاسی دانستند.


در سایر کشورهای دنیا نیز این روز به شکل ویژه‌ای جشن گرفته می‌شود و مردم با رفتن به رستوران و یا کافی شاپ‌ها این روز خاص را با کسی که دوستش دارند می‌گذرانند.

برای نمونه بیست و سه زوج در آستانه روز ولنتاین در مسابقه بوسه خلاقانه که در مینسک، پایتخت بلاروس برگزار شد، شرکت کردند. ویدیوی کوتاه این برنامه در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد.

ولنتاین، مهرگان یا اسفندگان

پس از جشن عید نوروز، روز ولنتاین یکی از روزهایی است که گروه‌هایی از مردم به یکدیگر کارت تبریک و هدیه می‌دهند. هرچند

در گاه‌شمار ایرانی روزهایی برای گرامیداشت روز «مهر» (مهرگان) یا «زن و زمین» (سپندارمذگان) وجود دارد و گروهی از ایرانی‌ها پیشنهاد می‌دهند که بجای ولنتاین جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند برگزار می‌شود، جشن بگیرند ولی همچنان روز ولنتاین با عنوان روز عشاق بین جوان های ایران هم جشن گرفته می‌شود.

 

عکس بنر ممنوعیت وسایل ولنتاین

گروهی دیگر جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌دانند.

در برخی دیگر کشورها گرامیداشت‌های مشابهی مانند «کاروا چاوت» در هند یا «روز چی‌شی» در گاه‌شمار قمری چین، همچنان رایج است. در این کشورها در مواردی برخی کارزارهای اجتماعی در انتقاد یا مخالفت با روز ولنتاین شکل گرفته‌است.  

بیشتر از