اسکار ۲۰۲۰؛ جین فوندا لباس شش سال پیش خود را پوشید

جین فوندا پیشتر گفته بود که دیگر لباس تازه نمی‌خرد

جین فوندا این پیراهن را سال ۲۰۱۴ در جشنواره کن پوشیده بود- KEVIN WINTER/GETTY IMAGES NORTH AMERICA/AFP

جین فوندا در مراسم اسکار شامگاه یکشنبه، پیراهنی پوشید که شش سال پیش خریده بود و کت قرمز رنگی را در دست داشت که قبلا گفته بود «آخرین لباسی است که می‌خرد.» این سیاست، بخشی از کارزار او در ایجاد آگاهی درباره تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود. 

این بازیگر و فعال ۸۲ ساله، در مراسم اهدای جوایز اسکار در لس‌انجلس شرکت کرد و روی صحنه، جایزه بهترین فیلم را به بونگ جون‌هو کارگردان فیلم «انگل» تقدیم کرد. 

جین فوندا پیراهنش را قبلا در سال ۲۰۱۴، در شب اول نمایش «گریس موناکو» در جشنواره کن پوشیده بود. 

جواهرات این چهره سابق تناسب اندام و ورزش، مارک پوملاتو بود و کت قرمزرنگ معروفش را روی دست گرفته بود. همان کتی که یادآور بازداشتش در واشینگتن به دلیل مشارکت در تظاهرات ضدتغییرات اقلیمی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فوندا پس از اعلام مشارکت در برنامه‌های آگاهی‌رسانی درباره محیط زیست، که هر جمعه برگزار می‌شود، اعلام کرد که می‌خواهد دست به «نافرمانی مدنی» بزند و «شروع کند.»

او پس از چهارمین باری که بازداشت شد، خطاب به جمعیت گفت:‌ «این کت را می‌بینید؟ یک لباس قرمز لازم داشتم. رفتم بیرون و دیدم این حراج شده. این آخرین لباسی است در تمام عمرم می‌خرم.» 

فوندا گفت:‌ «وقتی به مردم می‌گویم لازم نیست مدام خرید کنیم، خرید کردن نباید بخشی از هویت ما باشد، و ما به جنس‌های بیشتر نیاز نداریم، باید به حرفم عمل کنم. بنابراین دیگر لباس نمی‌خرم.»

تازه‌ترین تظاهرات فوندا روز جمعه در لس‌انجلس بود و واکین فونیکس نیز به او محلق شد. 

فوندا در تظاهرات روز جمعه گفت:‌ «این خط مقدم بحران اقلیمی در کالیفرنیاست. و هر چیزی که اینجا اتفاق بیفتد، بر بقیه کشور و بقیه دنیا اثر می‌گذارد.» 

این بازیگر پیش‌کسوت همچنین با موهای کوتاه نقره‌ای خود، پیام مشخصی را ارائه داد. جک مارتین، آرایشگر موی فوندا فاش کرده که کل روند آماده کردن موی او هفت ساعت طول کشیده است. 

مارتین گفت در طول زمان طولانی آماده شدن، فوندا با نوشتن بخش‌هایی از کتابی که در دست نگارش دارد، تمرین حرف‌هایش برای یک برنامه نت‌فلیکس، و خواندن خبر و پاسخ دادن به ایمیل، وقتش را سپری کرد. 

© The Independent

بیشتر از زندگی