الیزابت اسمارت، قربانی سابق گروگان‌گیری و تجاوز جنسی

الیزابت می‌گوید بار دیگر در پرواز با شرکت دلتا مورد اهانت جنسی قرار گرفته است

اسمارت برنامه «دفاع هوشمندانه» را راه‌اندازی کرده، که فنون دفاع شخصی را به زنان آموزش می‌دهد - Valerie Macon / AFP

الیزابت اسمارت، گفته است در جریان پرواز با هواپیمایی دلتا، از طرف مسافر دیگری مورد اهانت جنسی قرار گرفته بوده است.

اسمارت، که پس از آن که در ۱۴ سالگی به گروگان گرفته شده و مورد تجاوز جنسی واقع شد، نمایندگی قربانیان گروگان‌گیری را برعهده دارد، روز پنجشنبه، در برنامه «امروز صبح» شبکه سی بی اس به این واقعه که در تابستان گذشته رخ داد، اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسمارت گفت در سال ۲۰۱۹، در پرواز دلتا به ایالت یوتا، از خواب می‌پرد و متوجه می‌شود مردی که در کنار او نشسته به بدنش دست می‌زند.

او گفت: «خواب بودم. ناگهان از خواب پریدم چون حس کردم کسی به داخل ران‌هایم دست می‌زند. شوکه شده بودم. آخرین باری که کسی بدون اجازه به من دست زد، موقعی بود که به گروگان گرفته شده بودم. بی حرکت مانده بودم. نمی‌دانستم چکار کنم.»

اسمارت ۳۲ دوساله که در سال ۲۰۰۲ پیش از رهایی، به مدت نُه ماه به گروگان گرفته شده بود، به خودش یادآوری کرد که در شرایط تجاوز و اهانت جنسی چه واکنشی باید از خودش نشان بدهد. او گفت:« (به خودم گفتم) تو الیزابت اسمارت هستی! باید بدانی چکار باید بکنی.»

الیزابت اسمارت که در ۱۴ سالگی ربوده شده و مورد تجاوز جنسی قرار گرفت به گِیل کینگ گفت، بار دیگر در تابستان گذشته مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. این تجربه او را ترغیب کرد «دفاع هوشمندانه» را راه‌اندازی کند که برنامه‌ای برای ایجاد مهارت و اعتماد بنفس در زنان در شرایطی است که لازم است از خودشان دفاع کنند.

اسمارت گفت واقعه را به اطلاع شرکت هواپیمایی دلتا رسانده بوده. دلتا در واکنش پوزش خواسته اما اسمارت می‌گوید شرکت هواپیمایی را مذمت نمی‌کند.

او گفت: «تقصیر دلتا نبود. آن مرد بود که تصمیم گرفت دست به اهانت جنسی بزند.» او گفت واقعه را با اف‌بی‌آی (پلیس فدرال آمریکا) در میان گذاشته و «تحقیقات در این مورد ادامه دارد. 

این تجربه اسمارت را ترغیب کرد برنامه «دفاع هوشمندانه» را راه‌اندازی کند، که با کمک افسران پلیس و کارشناسان هنرهای رزمی، فنون دفاع شخصی را به دختران و زنان آموزش می‌دهد. 

این کلاس که اسمارت امیدواراست به زنان «امکان فرار (از موقعیت تجاوز جنسی)» را بدهد، در حال حاضر تنها در سالت لِیک سیتی برقرار است، اما در ماه‌های آینده در سراسر آمریکا شعبه خواهد زد.

ایندیپندنت در این مورد با شرکت هواپیمایی دلتا تماس گرفته است.

© The Independent