اتهام آزار جنسی به اپرا هم سرایت کرد

پلاسیدو دومینگو، ستاره معروف اپرا، به آزار جنسی متهم شد

 CHIRIKOV / POOL / AFP

پلاسیدو دومینگو، خواننده افسانه‌ای اپرا، اتهاماتی را که اخیرا گروهی زن در مورد سی سال ارعاب و فشار برای رابطه جنسی در مقابل شغل و دیگر فرصت‌ها علیه او اقامه کرده‌اند، تکذیب کرده است. 

۹ خواننده، این برنده جایزه «گرَمی» را به رفتار نامناسب متهم کرده‌اند. برخی از آنها گفته‌اند با رد دست درازی‌های او، در حرفه‌شان مجازات شده‌اند.

یکی از این زنان مدعی است که دومینگو، خلاف میل او دستش را زیر دامنش کرده و سه نفر دیگر گفته‌اند، این خواننده ۷۸ ساله به زور لب‌شان را بوسیده است.

شش زن دیگر می‌گویند در مقابل اظهارات جنسی مداوم دومینگو احساس ناراحتی کرده بود‌ند.

تحقیقات آژانس خبری آسوشیتدپرس حاکی از آن است که این رویدادها در طول سی سال از اواخر سال‌های هشتاد جریان داشته است.

یکی از این زنان گفت: «همیشه به یک جایتان دست می‌زد، همیشه مشغول بوسیدن‌تان بود».

گفته شده که رختکن، اتاق هتل و رستوران‌ها مکان‌ها و فرصت‌هایی بوده که این ستاره بزرگ اپرا به این منظور استفاده می‌کرده است. دومینگو که سال‌هاست ازدواج کرده، اهل اسپانیا، اما ساکن ایالات متحده است.

یکی از این زنان خواننده گفت:«نهار حرفه‌ای چیز عجیبی نیست. این که کسی در جریان نهار بخواهد دستتان را بگیرد یا دستش را روی زانوی‌تان بگذارد، قدری عجیب است».

هرچند تنها یکی از این زنان، پاتریشیا وولف، خواننده «متزو سوپرانو» که با دومینگو در اپرای واشنگتن خوانده، حاضر شد هویتش را فاش کند، اما بنا به گزارش آسوشیتدپرس، تشابه بسیاری میان روایت‌های این ۹ زن وجود دارد. 

تکرار الگوی رفتاری (دومینگو) شامل تماس مکرر دومینگو با این زنان – تلفن‌های دیرگاه شب – ابراز علاقه به حرفه‌شان و تقاضا برای دیدار خصوصی برای صرف نوشابه یا غذا، تحت لوای توصیه‌های حرفه‌ای بوده است.

دو تن از این زنان گفتند، برای مدتی کوتاه از وحشت آن‌که رد تمایلات قدرتمندترین مرد اپرا شغلشان را به خطر بیندازد، به تمایلات او تسلیم شدند.

یکی از این زنان گفته است که دوبار با دومینگو تماس جنسی داشته، از جمله یکبار در هتل «بیلت مور» در لس آنجلس. او افزود، وقتی دومینگو برای اجرای اپرا اتاق را ترک می‌کرد، یک اسکناس ده دلاری روی میز گذاشت و به او گفت:«نمی‌خواهم احساس کنی که یک روسپی هستی، اما نمی‌خواهم مجبور شوی پول پارکینگ بدهی».

این اتهامات درپی جنبش «منهم همینطور» سال ۲۰۱۷ مطرح شده که گروهی از مردان معروف و قدرتمند را زیر ذره‌بین تحقیقات قرار داده است.

اما دومینگو هرگونه اتهام سوء‌رفتار را رد کرده است.

او در بیانیه‌ای گفت:«اتهامات این افراد ناشناس که به سی سال پیش بر می‌گردد، سخت ناراحت کننده، و به گونه‌ای که عنوان شده، نادرست است. با وجود این دردناک است که بشنوم کسی را آشفته یا ناراحت کرده‌ام – فرقی نمی‌کند چند سال پیش و به‌رغم حسن نیتی که داشته‌ام. معتقد بودم تمام روابط و تماس‌هایم پذیرفته و توام با رضایت بوده است. افرادی که مرا می‌شناسند یا با من کار کرده‌اند، می‌دانند کسی نیستم که عامدانه به دیگری لطمه بزنم، برنجانم یا شرمسار کنم. اما می‌پذیرم که قوانین و استانداردهایی که ما امروز با آن سنجیده می‌شویم و باید سنجیده شویم، با آنچه در گذشته وجود داشت، فرق کرده است. من سعادت و افتخار آن را داشته‌ام که بیش از پنجاه سال سابقه کار در اپرا داشته باشم و خود را در بالاترین استانداردها قرار خواهم داد».

هیچیک از این زنان مدرکی، از جمله پیام‌های تلفنی برای اثبات اتهامشان ارائه نداده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/news

© The Independent

بیشتر از موسیقی