ظریف به زبان چینی از مبارزه موفق و مسئولانه چین با کرونا تقدیر کرد

ویروس کرونا: ۴۲۵ مرگ و ۲۰ هزار مبتلا در چین، ۲ مرگ و ۱۵۰ مبتلا در ۲۳ کشور جهان

نیویورک‌تایمز می‌گوید دولت چین برای ۵۰ در اطلاع‌رسانی در مورد کرونا پنهان‌کاری کرده است-ATTA KENARE / AFP

در روزهای گذشته انتقادهای زیادی در مورد ادامه پروازهای هواپیمایی ماهان در مسیر چین مطرح بود و به رغم خبرهای ضد و نقیض در مورد توقف این پروازها، پکن از توافق با ماهان برای نقل و انتقال مسافران خبر داد. در حالی که انتشار تصاویری از ادامه خدمات رسانی به مسافران چین تعجب افکار عمومی را برانگیخته کرد،‌ توییت امروز وزیر امور خارجه ایران تا حدودی ابعاد این ماجرا را روشن می‌کند. 

محمدجواد ظریف امروز در حساب توییتری خود به زبان چینی از اقدامات موفق و مسئولانه  چین در مبارزه با کرونا تقدیر کرد. این در حالی است که دولت چین پیش‌تر کم‌کاری و عملکرد ناقص در مقابله با شیوع ویروس کرونا را پذیرفته بود.

محمد‌جواد ظریف در این توییت می‌گوید: « بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی بدرد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار.» چینیان می گویند: «چه کسی گفته تو را لباس رزم در بر نیست؟ ما زره بلند را با یکدیگر استفاده می کنیم.» در هر زمان و هر مکان، ایران همواره استوار در کنار چین ایستاده است.»

او در توییت دیگری نیز مدعی شده که چین نه تنها روند وخامت وضعیت ویروس را در خاک خود متوقف کرده، بلکه از گسترش بین‌المللی این ویروس جلوگیری کرده است.

ظریف در حالی این توییت‌ها را منتشر کرده که در دو روز گذشته رسانه‌های داخلی ایران به وضوح اخبار مربوط به تلفات انسانی ویروس کرونا و شیوع آن را بسیار محدود پوشش داده‌اند.

گفتنی است کرونا ویروس تا امروز جان ۴۲۵ نفر را گرفته و ۲۰ هزار و ۴۳۸ نفر دیگر را نیز مبتلا کرده است. همچنین تا کنون ۱۵۰ نفر در بیش از ۲۳ کشور جهان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و دو نفر در هنگ‌کنگ و فیلیپین نیز جان خود را از دست داده‌اند که نخستین موارد مرگ خارج از چین است. بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند تاخیر در اطلاع رسانی به سرعت انتشار آن کمک کرده است. نیویورک‌تایمز می‌گوید چین برای ۵۰ روز در مورد اطلاع رسانی در ارتباط با شیوع کرونا ویروس پنهان‌کاری کرده است. 

سی‌ان‌ان پیشتر گزارش داده بود که پزشکی به نام لی‌ون‌ لیانگ در اواخر سال گذشته میلادی جریان معاینه بیماران در شهر ووهان که اکنون مبدا ویروس کرونا گزارش شده،  با علایمی شبیه بیماری سارس برخورد کرده و آن را اطلاع داده است. اما پلیس به او هشدار می‌دهد که از انتشار خبر خودداری کند و در غیر این صورت با او برخورد خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما ظریف در توییت خود آمریکا را نیز بی‌نصیب نگذاشته و  ایالات‌متحده را به سوء استفاده و بهره‌جویی از شرایط دشوار دیگران متهم کرده است. وزیر امور خارجه ایران ادعا می‌کند که مواجهه چین آشکارا از رویکرد آمریکا در مقابله با ویروس اچ۱ ان۱، مسئولانه‌تر و موفق‌تر بوده است.

آنچه که ظریف می‌گوید ادامه موضعی است که مقامات پکن در چند روز اخیر اتخاذ کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند که آمریکا در مورد تهدید‌های ناشی از ویروس کرونا، بزرگنمایی می‌کند. بزرگنمایی در مورد خطرات ویروسی که با وجود لغو بسیاری از پروازها به چین و ایجاد قرنطینه‌های مجهز در آمریکا ، اروپا و استرالیا، به این کشورها نیز سرایت کرده و در هر ۲۴ ساعت هزارن نفر دیگر را مبتلا می‌کند. 

اما آنچه که در توییت ظریف بیش از هر چیزی جلب توجه می‌کند، بی‌اهمیت بودن جان مردم ایران برای مسئولان جمهوری اسلامی است.

هرچند در نمونه‌های اخیر سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان‌ماه و جان باختن ۱۷۶ انسان در جریان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک نیز عمق بی‌توجهی به زندگی و جان مردم نمایان بود، ظریف در این توییت آن را به شکل صریح‌تری بیان می‌کند. او تاکید می‌کند که در هر زمان و هر مکان «ایران» همواره استوار در کنار چین ایستاده است.

به گزارش ایرنا ظریف روز گذشته با همتای چینی خود تلفنی گفتگو کرده است. بنا بر این گزارش ظریف در این گفتگو مخالفت خود را با سیاسی کردن چنین موضوعاتی اعلام کرده است.

اما روشن نیست از توییت‌های او که یک ویروس کشنده را در مقابل امتیازگیری از چین و مقابله با آمریکا نادیده می‌گیرد،‌ چه معنایی جز سیاسی‌کاری برداشت می‌شود.

در همین حال بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ابلاغ توقف پروازهای چین از سوی معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «قرار بود این پروازها تنها برای آوردن دانشجویان و ایرانیان از چین برقرار باشد ولی ما شاهد برقراری پروازهای چین بودیم و ایرلاین‌های ایران به صورت ترانزیت مسافرهای چین را از کشورهای دیگر منتقل می‌کنند.»

بیشتر از