داعش مسئولیت حمله تروریستی استریتهم را بر عهده گرفت

صادق خان، شهردار لندن: حمله « استریتهم » قابل پیشگیری بود

داعش مسئولیت حمله تروریستی «استریتهم » را برعهده گرفته است.

این گروه روز دوشنبه صبح در یک بیانیه عمومی‌ در کانال رسمی ‌تبلیغاتی‌اش گفت چاقوکشی توسط - به گفته آن‌ها- یک «سرباز» داعش صورت گرفته است.

این بیانیه می‌افزاید ضارب به تقاضای حمله علیه شهروندان کشورهایی لبیک گفته که قلمرو داعش در سوریه و عراق را - که اکنون از تصرف آن‌ها خارج شده، بمباران می‌کنند. 

بیانیه داعش جزئیات تازه‌ای در مورد این حمله یا عامل آن منتشر نکرده - که به معنی آن است که محتوای آن احتمالا نه از ارتباط مستقیم با ضارب، سودش امان، بلکه از رسانه‌ها اقتباس شده است.

این سازمان تروریستی مدعی چندین مورد حملات تروریستی - بدون ارائه مدرک، از جمله حمله ماه نوامبر با چاقو در بازار ماهی فروشان در «پل لندن» بوده است.

سودش امان به جرم جمع آوری و توزیع ادبیات تروریستی محکوم به حبس شده بود. در جریان محاکمه او گفته شد که امان با داعش بیعت کرده است. 

دادستان پرونده امان گفت، او «محو کشته‌شدن در راه تروریسم» بوده، در مورد حمله با چاقو حرف زده و شهادت را اولویت زندگی‌اش قرار داده بوده است.

او پیش از بازداشت تصویری از یک چاقو و دو تپانچه، روی یک پرچم سیاه اسلامی‌ در شبکه‌های اجتماعی همرسان کرده و زیرش نوشته بوده: «مسلح و آماده سوم آوریل»؛ اما به توطئه برای اقدامات تروریستی محکوم نشده بوده است.

امان در دسامبر سال ۲۰۱۸، به جرم توزیع ادبیات تروریستی و جمع آوری اطلاعات مفید برای حملات تروریستی به سه سال و چهار ماه حبس محکوم شد. 

او هفته گذشته پس از سپری کردن فقط بیست ماه حبس، یعنی نیمی‌ از محکومیتش پس از بازداشت، آزاد شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر امان، حلیمه فراز خان، در برنامه اخبار شبکه اسکای، گفت مه فرزندش «پسری مهربان و مودب» بوده و رفتارش - در جریان ملاقاتی که روز پنجشنبه با او در محل اقامتش پس از رهایی مشروط داشته، «طبیعی» به نظر می‌رسیده است. 

او گفت فرزندش در طول حبس، بیش از پیش مذهبی شده بوده و به نظر او در جریان اقامت در زندان «بِلمارش» به افراط گرایی روی آورده بوده است.

در دادرسی ضارب موسوم به شمشیرکش «کاخ باکینگهام» و بمب‌گذار «پارسونز گرین»، گفته شد که بارها درباره شبکه‌های تروریستی در داخل زندان‌ها اظهار نگرانی شده است.

خانم خان همچنین گفت پسرش، امان، بزرگ‌ترین فرزند او در میان پنج پسردیگرش، به دنبال خواندن محتوای نشریات اسلامی ‌در اینترنت، نظرات افراط گرایانه پیدا کرده بود.

پلیس متروپولیتن گفته که امان یکشنبه بعدازظهر، هنگام چاقوکشی در یک محله شلوغ مرکز خرید، توسط پلیس مخفی تعقیب می‌شده است. او به عنوان بخشی از «عملیات فعال» پلیس لندن، تحت نظارت قرار داشت.

امان، پیش از آن که توسط پلیس از پا درآید، با چاقو به دو نفر حمله کرد که هردو از حمله جان سالم به در برده‌اند.

صادق خان، شهردار لندن، هشدار داده که حمله «استریتام» قابل پیشگیری بوده است.

امان، همانند دیگر ضاربین ملهم از داعش، یک جلیقه غیرواقعی انفجاری به خود بسته بود که اطمینان حاصل کند پلیس او را به قصد کشت، هدف گلوله قرار خواهد داد.

ظرف دو ماه گذشته، این سومین حمله توسط محکومین به تروریسم در بریتانیاست. پیش از آن دو مورد دیگر، یکی جنب بازار ماهی فروشان در «پل لندن» و دیگری در داخل زندان «وایت مور» رخ داد.

رئیس سابق اداره مبارزه با تروریسم بریتانیا، هشدار داده است، افرادی که از زندان‌های بریتانیا آزاد می‌شوند، به مراتب خطرناک‌تر از کسانی هستند که از سوریه باز می‌گردند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر با جرادم تروریستی در بریتانیا زندانی هستند، اما حدود هشتصد نفر دیگر به عنوان افراط‌گرایان بالقوه شناخته می‌شوند. ماموران زندان‌ها نگران آنند که شمار آن‌ها به مراتب بیشتر از این باشد.

موارد اخیر نشان داده است که تروریست‌ها قادرند به داخل زندان‌ها نفوذ کرده و دیگران را به افراط‌گرایی بکشانند؛ و حتی به دروغ تظاهر کنند که خود را با برنامه‌های توانبخشی روانی و پرهیز از افراط‌گرایی تطبیق داده‌اند. دولت اخیرا مجموعه اقداماتی در نظر گرفته، که آزمایش‌های دروغ‌سنجی پیش ازرهایی از زندان، و طولانی کردن مدت حبس از جمله آن‌هاست.

قرار است روز دوشنبه پیشنهادات دیگری نیز در این زمینه اعلام شود؛ اما این نگرانی فزاینده وجود دارد که حبس افراط‌گرایان، در عمل خطرات ناشی از آن‌ها را به خاطر نبود کنترل و برنامه‌های پرهیز از افراط‌گریی، افزایش دهد. 

سرویس‌های امنیتی بریتانیا از ماه مارس ۲۰۱۷ تا کنون، تعداد ۲۴ توطئه حمله (۱۶ حمله توسط اسلام‌گرایان افراطی و ۶ حمله دیگر توسط گروه‌های راستگرای افراطی) را خنثی کرده‌اند.

رئیس پلیس اداره مبارزه با تروریسم بریتانیا، اذعان داشته که جلوگیری از اهداف و توطئه‌های ساده‌تر مشکل‌تر شده است.

در سال ۲۰۱۴، سخنگوی داعش (از طرفدارانش) خواست تا بلا استثنا همه غیرمسلمانان - به ویژه در کشورهایی که در ائتلاف به رهبری آمریکا اراضی تحت کنترلش را بمباران می‌کنند، از جمله بریتانیا را مورد حمله قرار دهند.

دستگاه تبلیغات داعش از هوادارنش می‌خواهد به اهداف ساده‌تر، از جمله مراکز خرید که تدابیر امنیتی کمتری در آن‌ها وجود دارد، حمله کنند. ردیابی این‌گونه حملات به خاطر سرعت عمل آن و استفاده از ابزار روزمره مثل چاقوی آشپزخانه، برای سرویس‌های امنیتی مشکل‌تر است.