پایان کار رئیس دولت خامنه‌ای؛ رئیسی در مشهد دفن شد

تشییع سه روزه رئیس‌جمهور منصوب علی خامنه‌ای با کارکرد تبلیغاتی گسترده در مشهد پایان یافت

جسد ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، صبح پنج‌شنبه سوم خرداد، در سومین روز تشییع به استان خراسان منتقل شد و پس از ساعت‌ها چرخاندن در شهرهای بیرجند و مشهد با حضور شماری از وابستگان و حامیان حکومت در حرم امام هشتم شیعیان دفن شد.

جمهوری اسلامی در یک برنامه تبلیغاتی گسترده و با صرف هزینه‌ای هنگفت، جسد ابراهیم رئیسی و همراهانش را روز دوشنبه در تبریز، روز سه‌شنبه در قم و روز چهارشنبه در بیرجند و مشهد تشییع کرد.

هم‌زمان با برگزاری مراسم سه روزه تشییع نیز رسانه‌ها و نهادهای حکومتی برای تولید محتوای تبلیغاتی از سرود و آهنگ گرفته تا تبلیغات شهری مامور شدند؛ به‌طوری‌که در فاصله سه روز چندین سرود و آهنگ برای رئیس‌جمهور منصوب علی خامنه‌ای ساخته شد و شهرداری‌ها با نصب تصاویر، بیلبوردها، پرچم‌های سیاه و پارچه‌نوشته‌های مختلف فضاهای عمومی شهرها را از محتوای مرتبط با ابراهیم رئیسی و همراهانش انباشته کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز پنج‌شنبه نیز شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و دیگر رسانه‌های حکومتی در اقدامی فرمایشی و هماهنگ، حضور حامیان رژیم در مراسم حکومتی تشییع رئیسی و همراهانش را به عموم مردم نسبت دادند و با ادعاهایی مانند «ازدحام جمعیت» سعی کردند این مراسم را باشکوه جلوه دهند.

جمهوری اسلامی، پیش از این نیز با استناد به ویدیوها و تصاویر گزینشی از مراسم‌های حکومتی مانند راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن برای خود مشروعیت خریده بود.

ابراهیم رئیسی که به واسطه سرکوب مردم معترض و دست داشتن در اعدام‌های زندانیان در افکار عمومی به «قصاب تهران» مشهور است و انتشار تصاویر تشییع و خاکسپاری‌اش با حضور حامیان حکومت به جمهوری اسلامی در بازسازی چهره او در جهان کمک می‌کند.

در نبود خبرنگاران مستقل در ایران امکان راستی‌آزمایی ادعاهای رسانه‌های حکومتی وجود ندارد اما گزارش‌های میدانی شهروندان از این حقیقت پرده برمی‌دارد که شمار زیادی از کارمندان، دانش‌آموزان و دانشجویان به اجبار به مراسم اعزام شده‌اند و بسیاری از اصناف نیز وادار شده‌اند که کسب‌وکار خود را تعطیل کنند.

تبلیغات گسترده نهادها و رسانه‌های حکومتی برای قهرمان‌سازی از ابراهیم رئیسی در حالی ادامه دارد که گمانه‌زنی‌ها درباره علت سقوط هلی‌کوپتر حامل او و همراهانش به‌طور فزاینده‌ای بیشتر شده است.

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور «مغتنم» و منصوب علی خامنه‌ای بود که با حذف رقبای جدی در نظارت استصوابی انتخابات ریاست جمهوری به قدرت رسید. او از اینکه خود را مطیع و گماشته رهبر بداند ابایی نداشت.

روز پنج‌شنبه، محمد مختاری، امام‌جمعه بیرجند در مراسم تشییع رئیسی، مطیع بودن او در برابر رهبر را «هنر» خواند و اذعان کرد که در دوره ریاست جمهوری رئیسی، «برای اولین بار مدل حکمرانی اسلامی در کشور ارائه شد».

در مراسم تشییع و خاکسپاری رئیس دولت سیزدهم در مشهد نیز علاوه بر احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و پدر همسر رئیسی، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی و حامیان حکومت حضور داشتند.

در هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، محمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی، سید مهدی موسوی، رئیس تیم حفاظت رئیسی، سید طاهر مصطفوی، خلبان، محسن دریانوش، کمک خلبان و بهروز قدیمی، مسئول فنی هلی‌کوپتر نیز حضور داشتند که همگی آنان کشته شدند.

روز پنج‌شنبه هم‌زمان با دفن ابراهیم رئیسی در مشهد، حسین امیرعبداللهیان در حرم عبدالعظیم حسنی و محمدعلی آل‌هاشم در تبریز دفن شدند.

سید طاهر مصطفوی در بهشت‌زهرا به خاک سپرده شد و اجساد  سید مهدی موسوی و مالک رحمتی برای دفن به تهران و در مراغه رفت. بهروز قدیمی و محسن دریانوش نیز در ابهر و نجف‌آباد اصفهان به خاک سپرده شدند.

برمبنای گزارش رسانه‌های ایران، روز شنبه پنجم خرداد، مراسم ختم ابراهیم رئیسی و همراهانش به میزبانی علی خامنه‌ای برگزار می‌شود.