«در جهنم کابل»؛ در مورد سقوط کابل فیلم جدیدی ساخته می‌شود

این فیلم جریان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و نقش سفارت فرانسه در تخلیه نظامی کابل را روایت می‌کند

عکس ترکیبی از بازیگران فیلم «در جهنم کابل» و اولین تصاویر از ورود نظامیان طالبان به کاخ ریاست جمهوری افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱‌ــ themoviedb.org

در مورد بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان و تخلیه نظامی کابل از آمریکا و متحدانش فیلم جدیدی با محوریت نقش سفارت فرانسه ساخته می‌شود که کارگردانی آن را مارتین بوربولون به عهده دارد. ضبط این فیلم با نام «در جهنم کابل: ۱۳ روز، ۱۳ شب»، اوایل این هفته در مراکش آغاز شد. برگن بورگن، سیدسه بابت کنودسن، کریستف مونتنز و روزچدی زم بازیگرانی‌اند که در این فیلم حضور دارند و لینا خدری، بازیگر فرانسوی‌الجزایری، هم اخیرا به جمع بازیکنان این فیلم پیوسته است.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت پایگاه داده فیلم (TMDB)، «در جهنم کابل: ۱۳ روز، ۱۳ شب» ماجرای روزهای نخست سقوط دولت جمهوری و یورش طالبان برای تصرف کابل را روایت می‌کند. بر اساس داستان این فیلم، سفارت فرانسه در کابل تنها سفارتخانه غربی است که تا آخرین لحظه فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به ماموریتش ادامه می‌دهد و در میان هرج‌ومرج سقوط کابل، یک فرمانده به نام محمد بیدا و افرادش مسئولیت تامین امنیت سفارت فرانسه را در کابل برعهده دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در داستان این فیلم، افراد فرمانده محمد بیدا که یک نظامی فرانسوی است، همراه با ۵۰۰ نفر که به حال خود رها شده‌اند، باید به هر قیمتی خود را به فرودگاه کابل برسانند. داستان این فیلم ضمن پرداختن به حاشیه‌های سقوط کابل، در محور یک ماموریت خطرناک و بدون تضمین موفقیت برای فرار از جهنم کابل می‌چرخد.

لینا خدری از بازیگران فیلم «در جهنم کابل»-lynakhoudri/Instagram
 

این فیلم به زبان فرانسوی تولید می‌شود اما هنوز در مورد هزینه، نویسنده فیلمنامه و زمان نمایش آن جزئیاتی منتشر نشده‌ است.

رسانه ددلاین که در زمینه پوشش اخبار سینما فعالیت می‌کند، به نقل از مارتین بوبولون، کارگردان فرانسوی فیلم، داستان آن را «نفسگیر و از باورنکردنی‌ترین عملیات‌‎های نفوذی که فرانسه تا به حال سازماندهی کرده است» توصیف کرد.

مارتین بوبولون همچنین افزود که این فیلم داستان زنان و مردانی است که زندگی‌ آنان از هم پاشیده است و تلاش می‌کنند جان خود را نجات دهند.

دیوید مارتینون، سفیر فرانسه در کابل، در پانزدهم اوت و هم‌زمان با ورود طالبان به پایتخت افغانستان، با پخش ویدیویی در توییتر (ایکس) از خروجش از منطقه محافظت‌شده کابل خبر داد. فرانسه از اعضای ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده بود که از سال ۲۰۰۱ تا اوت ۲۰۲۱ در افغانستان حضور نظامی داشت و در جریان تخلیه نظامی کابل، بیش از چهار هزار افغان از جمله نویسندگان، خبرنگاران، همکاران محلی نیروهای فرانسوی، کارمندان سفارت و فعالان حقوق بشر را از این کشور خارج کرد. بیشتر این افراد حالا در شهرهای مختلف فرانسه زندگی می‌کنند.

 

از زمان فروپاشی دولت جمهوری در افغانستان که به باور بسیاری از کارشناسان در نتیجه توافقنامه صلح میان ایالات متحده و طالبان و خروج نیروهای آمریکایی اتفاق افتاد، چندین فیلم، کتاب و داستان با موضوع این رویداد تولید و منتشر شده‌ است.

فیلم «آخرین تولد» به کارگردانی و نویسندگی نوید محمودی که یک ماه پیش اکران شد، نیز با تمرکز بر فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت ساخته شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر