واکنش‌ها به مرگ رئیسی؛ از سکوت اروپا تا عزای عمومی در سوریه، لبنان و پاکستان

حزب‌الله لبنان با انتشار پیامی به مناسب درگذشت ابراهیم رئیسی، مرگ «برادر و پشتیبان قوی و حافظ جنبش‌های مقاومت» را تسلیت گفت

پس از تایید رسمی خبر مرگ ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش از جمله حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در سقوط هلی‌کوپتر، سران برخی از کشورهای جهان روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به این اتفاق واکنش نشان دادند و در میان سکوت کشورهای اروپایی و همچنین ایالات متحده آمریکا، سران برخی کشورهای منطقه و همچنین متحدان جمهوری اسلامی درگذشت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفتند.

شیخ محمد بن زاید، رئیس دولت امارات متحده عربی، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و همراهانشان را در پی یک حادثه تلخ به دولت و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. امارات در این زمان سخت با ایران ابراز همبستگی می‌کند.»

شیخ محمد بن راشد، حاکم دبی نیز پیامی به نشانه ابراز تسلیت در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و نوشت: «دعای ما این است که خداوند رحمت واسعه خود را شامل آن‌ها کند و آنان را در بهشت وسیعش سکنی دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم با انتشار بیانیه‌ای به این رویداد واکنش نشان داد. او تاکید کرد: «رئیسی و عبداللهیان دوستان واقعی و قابل‌اعتماد کشور ما شناخته می‌شدند. نقش آن‌ها در تقویت همکاری‌های دوجانبه سودمند روسیه و جمهوری اسلامی ایران بسیار ارزشمند بود.»

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، مرگ ابراهیم رئیسی را «تراژدی بزرگی» برای ملت ایران دانسته است. سفارت روسیه در تهران نیز درگذشت رئیسی را تسلیت گفت.

وزارت خارجه چین هم روز دوشنبه اعلام کرد که شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری این کشور، درگذشت رئیسی را تسلیت گفته است.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، هم روز دوشنبه درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان را تسلیت گفت و ابراهیم رئیسی را «یک همکار و برادر ارزشمند» توصیف کرد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، شیخ تمیم بن حمد، امیر قطر، و عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر، هم از شخصیت‌های دیگری بودند که درگذشت رئیسی و امیرعبداللهیان در سانحه سقوط هلی‌کوپتر را تسلیت گفتند.

 بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، نیز در بیانیه‌ای درگذشت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی را به علی خامنه‌ای تسلیت گفت. دولت سوریه پس از اظهار تسلیت بشار اسد، اعلام کرد که برای درگذشت ابراهیم رئیسی سه روز عزای عمومی اعلام می‌کند.

در همین حال نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که از «درگذشت غم‌انگیز» ابراهیم رئیسی «عمیقا متاسف و شوکه» شده است.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان هم که کمتر از یک ماه پیش میزبان ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان بود، با تسلیت بابت مرگ این دو مقام ارشد جمهوری اسلامی، یک روز عزای عمومی در پاکستان اعلام کرد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان، هم با صدور بیانیه‌ای به مناسبت مرگ ابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

در این میان، حزب‌الله لبنان هم در پیام تسلیتی نوشت: «ما رئیس‌جمهوری شهید را از نزدیک می‌شناختیم. او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز و شهید امیرعبداللهیان هم وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.»

گروه شبه‌نظامی حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای «عمیق‌ترین تسلیت و همبستگی» را به دلیل «این ضایعه عظیم» به رهبر جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد. در این بیانیه از ابراهیم رئیسی به دلیل «حمایت از آرمان فلسطین و مقاومت در برابر اسرائیل» قدردانی شد. حماس همچنین اظهار اطمینان کرد که «نهادهای ریشه‌دار» جمهوری اسلامی این امکان را به ایران می‌دهند که بر «عواقب این ضایعه بزرگ» غلبه کند.

محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلابی حوثی‌های یمن هم در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به درگذشت ابراهیم رئیسی اظهار تاسف کرد.

با آن که سران کشورهای اروپایی نسبت به مرگ رئیسی و همراهانش واکنشی نداشتند، شارل میشل، رئیس شورای اتحادیه اروپا با انتشار پیامی، درگذشت رئیس‌جمهوری وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را تسلیت گفت. 

این پیام تسلیت با واکنش خیرت ویلدرس، سیاستمدار راستگرای هلندی مواجه شد که با انتقاد از شارل میشل، خطاب به او گفت که اجازه ندارد از طرف او تسلیت بگوید.