درگیری در خوابگاه، به خشونت گسترده علیه دانشجویان خارجی در قرقیزستان منجر شد

۲۹ نفر در نتیجه خشونت‌ها علیه دانشجویان خارجی در بیشکک زخمی شدند

تجمع افراد خشمگین در شامگاه جمعه، ۲۸ اردیبهشت شهر بیشکک-News18/X

شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان از روز جمعه، ۲۸ اردیبهشت شاهد خشونت گسترده علیه دانشجویان خارجی، به ویژه دانشجویان هندی، پاکستانی و بنگلادشی است. خبرگزاری «تایمز اف سنترال آسیا» گزارش داد که این خشونت‌ها پس از یک دعوا در یک خوابگاه میان دانشجویان مصری و قرقیز آغاز و بازتاب آن در رسانه‌های اجتماعی منجر به تحریک بیشتر دانشجویان و ساکنان شهر بیشکک شد. براساس گزارش‌های منتشر شده تا کنون ۲۹ نفر از دانشجویان در بیشکک زخمی شده‌اند که شماری ازآنان دانشجویان محلی و شماری دیگر از کشورهای مختلف از جمله از پاکستان، هند و بنگلادش هستند.

روز دوشنبه، ۱۳ مه، دانشجویان قرقیزستانی با گروهی از دانشجویان پزشکی از کشور مصر درگیر شدند که این درگیری منجر به آتش‌سوزی گسترده در خوابگاه شد. انتشار ویدیوهایی از این حادثه در رسانه‌های اجتماعی منجر به واکنش‌های گسترده در میان دانشجویان و شهروندان قرقیزستانی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری «تایمز اف سنترال آسیا» نوشت که شامگاه جمعه، پلیس با تجهیزات ضد شورش در بخش‌هایی از پایتخت قرقیزستان مستقر شد زیرا جمعیت خشمگین در بخش‌های مختلف شهر تجمع کرده بودند. وزارت کشور قرقیزستان، صبح شنبه گزارش داد که شماری از دانشجویان داخلی و خارجی که محرک این خشونت‌ها بودند بازداشت شدند و وضعیت در بیشکک باثبات است. پلیس قرقیزستان تمامی مناطقی که در آن دانشجویان و افراد خشمگین تجمع کردند محاصره کرده‌ است و نسبت به بازگرداندن آرامش اطمینان داده‌ است.

با این حال، سفارت‌خانه‌های شماری از کشورها از جمله پاکستان و هند به خشونت علیه دانشجویان این کشورها ابراز نگرانی کردند. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در مطلبی که در ایکس منتشر کرد نگرانی عمیق خود را از وضعیت دانشجویان پاکستانی در بیشکک ابزار کرد. شهبازشریف افزود: «من به سفیر پاکستان دستور داده‌ام تا تمام اقدام‌ها و کمک‌های لازم را ارائه کند. دفتر من نیز با سفارت در تماس است و دائماً اوضاع را زیر نظر دارد.»

همزمان، وزارت خارجه قرقیزستان در اطلاعیه‌ای گفت اوضاع تحت کنترل نهادهای مجری قانون است. این وزارتخانه از رسانه‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک در بیشکک خواست تا اطلاعات نادرست و تایید نشده را منتشر نکنند.

سفارت هند در بیشکک نیز در اطلاعیه‌ای از دانشجویان هندی در قرقیزستان خواست که در خانه‌های خود بمانند و در صورت بروز مشکل با سفارتخانه تماس بگیرند. اس جایشانکار، وزیر خارجه هند نیز در مطلبی که در ایکس منتشر کرد به دانشجویان هند توصیه کرد که برای امنیت خود با سفارت هند در بیشکک در تماس باشند.

ویدیوهای متعددی از تجمع مردان خشمگین در بخش‌های مختلف بیشکک منتشر شده‌است که در شماری از آنان مشاهده می‌شود که افرادی کتک می‌خورند. دانشجویان پاکستانی، تصاویری از افراد شکنجه شده را منتشر کرده‌اند و می‌گویند دانشجویان پاکستانی به صورت هدفمند شکنجه شده‌اند، در حالی که در درگیری روز دوشنبه، ۱۳ مه نقشی نداشتند. همچنین ده‌ها مطلب و ویدیو حاوی اطلاعات نادرست در رسانه‌های اجتماعی به ویژه در ایکس منتشر شده‌ که خشم عمومی ساکنان بیشکک را نسبت به دانشجویان خارجی برانگیخته است.

بیشتر از جهان