قاچاق طلا با مصونیت سیاسی؛ سرکنسول افغانستان در هند استعفا کرد

ذکیه وردک در مسندش به عنوان سرکنسول افغانستان در بمبئی هند، از طالبان دستور می‌گرفت

ذکیه وردک، سرکنسول پیشین افغانستان در شهر بمبئی هند-facebook.com/zakiawardak1

ساعاتی پس از آنکه روز شنبه، ۱۵ اردیبهشت، رسانه‌های هندی از توقیف ۲۵ کیلوگرم طلای قاچاق از ذکیه وردک، سرکنسول افغانستان در  بمبئی، خبر دادند، وردک متن استعفایش را در رسانه اکس (توییتر) منتشر کرد.

روزنامه هندی تایمز اف اندیا، به نقل از منابعی در اداره پلیس بمبئی، گزارش داد که ذکیه وردک، روز پنج‌شنبه، ۲۵ آوریل، در پروازی از دبی به بمبئی، ۲۵ خشت طلا را لای ژاکت سفارشی ویژه، محافظ زانو، کمربند و لای لباس‌های خود پنهان کرده بود که هنگام بازرسی بدنی کشف و ضبط شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این روزنامه افزود افسران پلیس در فرودگاه بمبئی، از ذکیه وردک و پسرش هنگام خروج از فرودگاه بازپرسی کردند و هنگامی که افسر از وردک پرسید آیا خشت طلا با خود حمل می‌کند، او گفت نخیر طلا با خود ندارد. سپس افسر پلیس زن ذکیه وردک را در اتاقی جداگانه بازرسی بدنی کرد و مشخص شد که ۲۵خشت طلا را، که هرکدام یک کیلو گرم وزن دارد، در لباس‌هایش پنهان کرده است.

 این روزنامه نوشت که ذکیه وردک، به‌دلیل داشتن پاسپورت سیاسی که به دیپلمات‌ها مصونیت می‌دهد بازداشت نشد، اما پرونده قاچاق طلا از دبی به بمبئی برایش تشکیل شد و تحقیق در این مورد جریان دارد.

ذکیه وردک در سال ۲۰۲۰ و در زمان حاکمیت اشرف غنی، رییس‌‌جمهوری پیشین افغانستان، به سِمت سرکنسول افغانستان در بمبئی گمارده شد. در جریان خروج نیروهای آمریکایی و نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان و با فرار اشرف غنی از کابل و بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری از دیپلمات‌های افغانستان در کشورهای جهان از همکاری با رژیم طالبان خودداری کردند. شماری از این دیپلمات‌ها در کشورهایی مانند چین، روسیه، ایران، پاکستان و قطر به‌دلیل نفوذ طالبان و واگذاری سفارت‌خانه‌ها و کنسولگری‌ها به طالبان از سوی کشورهای میزبان، مجبور به ترک محل کارشان شدند. در کشورهایی مانند هند و تاجیکستان، که روابط نزدیکی با طالبان نداشتند، دیپلمات‌های دولت پیشین به کار خود ادامه دادند.

در آذرماه سال گذشته، فرید ماموندزی، سفیر دولت پیشین افغانستان در هند، از کار خود استعفا کرد و در گزارشی گفت به‌دلیل فشار دولت هند و رژیم طالبان وادار به این کار شده‌ است. ماموندزی اعلام کرد که سفارت افغانستان در دهلی تعطیل شده‌ است و اموال و دارایی آن را به وزارت خارجه هند تحویل داده است. یک روز پس از آن، ذکیه وردک، اعلام کرد که در همکاری با دیگر دیپلمات‌ها، سفارت را باز نگه‌ می‌دارند و به فعالیت ادامه می‌دهند. پس از آن، شیرعباس استانکزی، معاون وزارت خارجه طالبان، در مصاحبه‌ای گفت دیپلمات‌های افغان ازجمله ذکیه وردک با وزارت خارجه این گروه در تماس‌اند و از کابل دستور می‌گیرند.

در میان زنان دیپلمات دولت پیشین افغانستان، ذکیه وردک تنها زنی است که با دریافت دستور از وزارت خارجه طالبان به کار خود در بمبئی ادامه داد. شماری دیگر از زنان دیپلمات در سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های افغانستان در کشورهای اروپایی نیز به کار خود ادامه دادند، اما به‌دلیل اینکه طالبان در این کشورها نفوذ ندارند دیپلمات‌ها نیز از آنان تبعیت نمی‌کنند.

ذکیه وردک در متن استعفای خود نوشت که «در یک سال گذشته با حملات شخصی و افترا» مواجه شده‌ است و این حمله‌ها بر کار او تاثیر منفی گذاشته‌ است. ذکیه وردک افزود که به جای اینکه حمایت شود آماج حمله‌های سازمان‌یافته قرار گرفته‌ است.

ذکیه وردک در متن استعفای خود به گزارش رسانه‌های هند درمورد توقیف ۲۵ کیلو طلای قاچاق اشاره‌ای نکرد و از دولت هند بابت «میزبانی گرم و حمایت بی‌دریغ» سپاس‌گزاری کرد.