در اعتراض دانشجویان آمریکا به جنگ اسرائیل و غزه چه می‌گذرد؟

اعتراض‌های دانشجویی به جنگ غزه در ایالات متحده به دانشگاه‌هایی مانند ییل و دانشگاه نیویورک نیز گسترش یافته است

هم‌زمان با ادامه جنگ غزه و به نتیجه نرسیدن توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس، اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های مختلف آمریکا شدت گرفته و دامنه کارزار تحصن در دانشگاه‌های آمریکا که پیش‌تر به دانشگاه کلمبیا محدود بود، در روزهای اخیر گسترش یافته است؛ به طوری که دانشجویان حامی فلسطین حالا در دانشگاه نیویورک، ام‌ای‌تی، تافتس و کالج امرسون هم خیمه بر پا کرده‌اند.

این اعتراض‌ها که به حدی بالا گرفت که پلیس برای بازداشت تظاهرات‌کنندگان به چند پردیس دانشگاهی فراخوانده شد، موضوع گزارش خبرگزاری رویترز شد که توضیح می‌دهد چنین تجمع‌هایی چرا شکل گرفتند و خواسته شرکت‌کنندگان در این اعتصاب‌های رو‌به‌گسترش چیست؟

معترضان چه خواسته‌هایی دارند؟

دانشجویان معترض خواستار آتش‌بس دائمی در غزه، پایان دادن به کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل و وابسته نبودن دانشگاه‌ها به شرکت‌های تامین‌کننده تسلیحات و نهادهایی‌‌اند که از جنگ سود می‌برند. آن‌ها همچنین خواهان عفو آن دسته از دانشجویان و اعضای هیئت علمی‌اند که به دلیل اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه اخراج شده‌اند.

معترضان چه کسانی‌اند؟

اعتراض‌های طرفداری از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، دانشجویان و استادانی با پیشینه‌ها و مذاهب مختلف از یهودی تا مسلمان را به خود جلب کرده است. این تظاهرات را گروه‌های «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» و «صدای یهودی برای صلح» سازماندهی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خیمه‌های برپاشده برای تحصن در پردیس دانشگاه‌ها، مجموعه‌هایی متنوع از آموزش‌ها، دعاهای ادیان مختلف و اجراهای موسیقی ارائه می‌شوند. سازمان‌دهندگان این اعتراض‌ها می‌گویند با اعمال هرگونه خشونت علیه طرفداران اسرائیل مخالف‌اند اما برخی دانشجویان یهودی گفته‌اند که در محوطه دانشگاه احساس ناامنی می‌کنند و از شعارهای «یهودستیزانه» عصبانی‌اند.

پاسخ مقام‌ها چه بوده است؟

مدیران دانشگاه‌ها و مقام‌های قانونی ایالت‌های مختلف با این اعتراض‌ها مخالف‌اند و آن‌ها را سرکوب کرده‌اند. دانشگاه‌هایی مانند کلمبیا و کالج بارنارد وابسته به آن ده‌ها دانشجو را که در اعتراض‌ها شرکت داشتند تعلیق کردند. بیش از ۱۰۰ معترض نیز در دانشگاه کلمبیا دستگیر شدند، زیرا مینوش شفیق، رئیس دانشگاه، با پلیس نیویورک تماس گرفت و از ماموران خواست خیمه دانشجویان را جمع کند. مدیر این مرکز آموزشی تاکید کرد که بر پا کردن خیمه‌های تحصن مخالف قوانین دانشگاه است.

پلیس ییل نیز اعلام کرد که روز دوشنبه بیش از ۶۰ معترض را پس از اینکه به آن‌ها برای ترک محل اعتراض «فرصت‌های متعدد» داد، دستگیر کرد. در همین حال، اداره پلیس نیویورک نیز خبر داد که مامورانش اواخر وقت دوشنبه ۱۲۰ نفر را در دانشگاه نیویورک بازداشت کردند. مقام‌های دانشگاه گفتند که آن‌ها خواستار مداخله پلیس شدند زیرا معترضان متفرق نشدند و امنیت دانشجویان را به خطر انداختند.

تاثیر اعتراض‌ها بر دانشگاه چه بوده است؟

پس از برگزاری مجازی تمام کلاس‌ها در روز دوشنبه، دانشگاه کلمبیا اعلام کرد که برای بقیه ترم، بیشتر دوره‌ها به دو شکل مجازی و حضوری ارائه می‌شوند. مدیر این مرکز آموزشی در بیانیه‌ای تاکید کرد: «به هیچ گروهی اجازه داده نمی‌شود روند فارغ‌التحصیلی از دانشگاه را مختل کنند.»

دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا نیز اعلام کرد که کلاس‌های حضوری را به مدت چند روز لغو می‌کند. این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دانشجویان معترض در یک ساختمان اداری تحصن کردند و از مقام‌های دانشگاه خواستند روابط و دارایی‌های مرتبط با اسرائیل را افشا کنند. آن‌ها همچنین از دانشگاه خواستند که ارتباطش را با دانشگاه‌های اسرائیل قطع کند.

دانشگاه میشیگان هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آزادی بیان و اعتراض مسالمت‌آمیز را در مراسم فارغ‌التحصیلی ماه مه می‌پذیرد اما با هرگونه اختلال برخورد خواهد کرد.

واکنش رهبران سیاسی

جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات آمریکا که معترضان او را به دلیل تامین بودجه و انتقال تسلیحات به اسرائیل هدف انتقاد قرار داده‌اند، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که هم «تظاهرات یهودستیزانه» را رد می‌کند و هم «آن‌ها را که نمی‌دانند بر فلسطینی‌ها چه می‌گذرد»، محکوم می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده و نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴، نیز در حالی که در دومین روز محاکمه‌اش در نیویورک به دادگاه می‌رفت، وضعیت اعتراض‌های دانشگاهی را «به هم ریخته» توصیف کرد.

بیشتر از جهان