کنعانی: حمله به اصفهان یک اقدام بی‌ارزش نظامی بود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های احتمالی اتحادیه اروپا را «غیرقانونی و شرم‌آور» خواند

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز دوشنبه حمله هوایی منتسب به اسرائیل در اصفهان را «یک اقدام ایذایی» توصیف کرد و به پرسش‌ها درباره تبعات این موضوع برای جمهوری اسلامی پاسخ داد.

او مانند دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی با تلاش برای کم‌اهمیت جلوه‌ دادن حمله اصفهان، ادعا کرد: «حتی نمی‌توانیم اسم آنچه را انجام شد، عملیات بگذاریم. این یک اقدام ایذایی بود که ما مشابه آن را پیش از این هم مشاهده کرده بودیم. سیستم دفاعی جمهوری اسلامی به صورت حرفه‌ای عمل کرد و طرف اقدام‌کننده به هیچ سطحی از اهدافش نرسید، بنابراین یک اقدام بی‌ارزش از نظر نظامی بود.»

برخلاف گفته‌های این مقام جمهوری اسلامی، گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله منتسب به اسرائیل به پدافند هوایی جمهوری اسلامی در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز، از موشکی با فناوری پیشرفته استفاده شد که توانست از رادارهای جمهوری اسلامی فرار کند. از طرفی، بر اساس گزارش تحلیلی نیویورک‌تایمز، تصاویر ماهواره‌ای بیانگر آسیب به رادار سامانه اس‌ــ‌۳۰۰ در پایگاه هشتم شکاری اصفهان است و اشاره می‌شود که حمله یادشده عمدا برای ارسال پیامی در مورد چگونگی وقوع احتمالی یک حمله گسترده‌تر طراحی شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های اسرائیلی نیز اعلام کرده‌اند که تل‌آویو در حمله به اصفهان از یک موشک دوربرد مافوق صوت ساخت این کشور به نام رمپیج (Rampage) استفاده کرده که یک سلاح ضربه‌ای دقیق هوا به زمین با قابلیت فرار از رادارها است.

ناصر کنعانی در ادامه سخنانش در تازه‌ترین نشست خبری، مدعی شد که عملیات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل دارای «مشروعیت بین‌المللی» بود و افزود: «دولت آمریکا در سه هفته اخیر با توجه به پیچیدگی‌های تحولات و عزم جدی جمهوری اسلامی برای دادن پاسخ قطعی به متجاوز، پیام‌های متعددی را از کانال‌های دیپلماتیک مختلف ارسال و پاسخ‌های لازم را از مسیر کانال‌ها دریافت کرد.»

کنعانی درباره بسته تحریمی جدید ایالات متحده علیه ایران که در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، نیز گفت: «تحریم‌ها اذیت و آزارهایی برای ملت ما دارد ولی برای تحریم‌کننده هیچ منفعتی نخواهد داشت و آن‌ها قبلا آن را تجربه کرده و نتایج آن را دیده‌اند. آن‌هایی که در مقطعی از اعمال تحریم‌های فلج‌کننده علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کردند، اکنون از پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف انگشت به دهان مانده‌اند.»

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی در پاسخ به احتمال وضع تحریم‌های جدید در کشورهای اروپایی علیه جمهوری اسلامی به دلیل حمله به اسرائیل ادعا کرد: «اگر چنین اقدام‌هایی انجام دهند، پاداش به یک رژیم متجاوز است. اگر اتحادیه اروپا چنین اقدامی انجام دهد، غیرقانونی است و در تاریخ اتحادیه اروپا اقدامی شرم‌آور محسوب می‌شود و کشوری هم که خود را به رعایت این تحریم‌ها پایبند کند، در تاریخ یک شرمندگی برای خود به ثبت خواهد رساند.»

گفته‌های کنعانی هم‌زمان با آن است که حجه لحبیب، وزیر خارجه بلژیک، پیش از شروع نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، اعلام کرد که قرار است در این جلسه تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی بررسی شود که احتمالا موضوع تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز جزو آن خواهد بود.

اعمال تحریم‌های تازه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران پس از حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی به اسرائيل مطرح شد. روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، شارل میشل، رئیس شورای اروپا، پس از نشست اضطراری این شورا، از وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران خبر داد. به گفته او، تحریم‌های جدید شرکت‌ها و افراد مرتبط با برنامه موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهند.

پیش از آن نیز جیک سالیوان، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، هم گفته بود که آمریکا قصد دارد تحریم‌های موشکی و پهپادی جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع کند و اروپایی‌ها نیز تحریم‌هایی اعمال خواهند کرد.

به‌رغم ادعای مقام‌های جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه حمله به اسرائیل اقدامی قانونی و بر مبنای بازدارندگی بود، نمایندگان دائم ده‌ها عضو سازمان ملل از جمله آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، ژاپن، کره جنوبی، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، اوکراین و اسرائیل در بیانیه‌ای مشترک، حملات جمهوری اسلامی به اسرائیل را محکوم کردند.