تقدیر خامنه‌ای از نیروهای مسلح: مهم نیست چند موشک به هدف اصابت کرده باشد

در شرایطی که بسیاری از کشورها به‌دنبال تحریم‌های گسترده‌ و انزوای بیشتر ایران‌اند، رهبر جمهوری اسلامی بر برجسته بودن «حیثیت ملت ایران در چشم دنیا» تاکید کرد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه دوم اردیبهشت، در اولین اظهارنظر پس از حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل و حمله متقابل آن کشور به اصفهان، از نیروهای مسلح به دلیل «تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر» تشکر کرد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، خامنه‌ای که در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح سخن می‌گفت، از «عملکرد همراه با تدبیر» این نیروها قدردانی و تاکید کرد که لازم است «نوآوری در تسلیحات، شیوه‌ها و شناخت روش‌های دشمن» ادامه یابد.

او با بیان این که «چهره ملت ایران در عرصه بین‌المللی ستودنی شده است»، گفت که «نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌ها و اقتدار خود به نمایش گذاشتند و دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی شده است.»

خامنه‌ای در ادامه بدون اشاره به جزئيات حمله هوایی ایران به اسرائیل تحت عنوان «وعده صادق»، در سخنانی که به‌نوعی از پذیرش تلویحی شکست حکایت دارند، تاکید کرد: «موضوع تعداد موشک‌های شلیک‌شده یا موشک‌های به هدف اصابت‌کرده که طرف مقابل روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است. موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین‌المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.»

همچنین در شرایطی که متعاقب حمله تهران به اسرائیل، بسیاری از کشورها بر تحریم‌های گسترده‌ و انزوای بیشتر ایران تاکید دارند، رهبر جمهوری اسلامی بر برجسته بودن «حیثیت ملت ایران در چشم دنیا» تاکید کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خامنه‌ای درحالی از عملکرد نیروهای مسلح تشکر کرد که براساس گزارش‌های مختلف، در جریان حمله هفته گذشته ایران به اسرائیل، موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی به هدف اصابت نکردند و جت‌های آمریکایی، فرانسوی، اسرائیلی و بریتانیایی پیشاپیش منتظر پرتابه‌های جمهوری اسلامی بودند تا پیش از ورودشان به آسمان اسرائیل و روبه‌رو شدن با سپر دفاعی گنبد آهنین، آن‌ها را منهدم کنند.

به گفته مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی، چند موشکی که از سد گنبد آهنین گذشتند و به پایگاه‌های موردنظر رسیدند هم آسیبی سطحی ایجاد کردند. مقامات اسرائیلی دو گودال کم‌عمق را در تصاویر نشان دادند و اعلام کردند که موشک‌های جمهوری اسلامی به دو پایگاه نظامی آن‌ها آسیبی بسیار جزئی رسانده‌اند.

اما در سوی دیگر، هم‌زمان با آن که مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند حمله منتسب به اسرائیل را که بامداد جمعه ۳۱ فروردین در اصفهان انجام گرفت، بی‌اهمیت و ناچیز جلوه دهند، برخی گزارش‌ها از آسیب جدی به پدافند هوایی اس-۳۰۰  درپی این حمله حکایت دارد.

نیویورک تایمز،‌ روز شنبه در گزارشی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای نوشت که «یک حمله دقیق به سیستم پدافند هوایی اصفهان آسیب رساند.» به گزارش این رسانه، با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای می‌توان دریافت که حمله دقیق به پایگاه هوایی هشتم شکاری انجام گرفته و به راداری که در سامانه‌های پدافند هوایی اس-۳۰۰ ساخت روسیه برای ردیابی اهداف ورودی استفاده می‌شود، آسیب رسانده است.

خامنه‌ای در تازه‌ترین سخنرانی‌اش، درباره حمله منتسب به اسرائیل سکوت کرد و هیچ‌گونه واکنشی به این موضوع نشان نداد. با این حال پیش‌تر، حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی، تسلیحات مورد استفاده در حمله به اصفهان را به اسباب‌بازی کودکان تشبیه کرده بود.

امیرعبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی گفت که ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. او تاکید کرد: «تا زمانی که ماجراجویی جدیدی از سوی اسرائیل علیه منافع ما وجود نداشته باشد، ما هیچ واکنش جدیدی نخواهیم داشت.»

با آنکه اسرائیل به‌طور مستقیم مسئولیت حمله به اصفهان را نپذیرفته است، رسانه اسرائیلی اورشلیم‌پست روز جمعه به نقل از منابع خود گزارش داد که «هدف قرار گرفتن مکانی در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای در اصفهان، پیامی از سوی اسرائیل به تهران با این مضمون است که ما توانایی هدف قرار دادن اهداف مورد نظر در خاک ایران را داریم.» این روزنامه اسرائیلی انفجارهای صبح جمعه در اصفهان را پیامی شفاف به ایران توصیف کرد.

رسانه نیویورک‌تایمز روز شنبه بیستم آوریل (اول اردیبهشت) نیز در گزارشی نوشت موشکی که در حمله اسرائیل، به پدافند هوایی اصفهان شلیک شد، دارای فناوری‌ای بود که این سلاح را قادر می‌ساخت از رصد سیستم‌های دفاعی راداری ایران پنهان بماند. در این گزارش به نقل از دو مقام ایرانی آمده است که جمهوری اسلامی روز جمعه نتوانست نفوذ به حریم هوایی‌اش از جمله ورود پهپاد، موشک یا هواپیما را شناسایی کند.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی نوشت که مقامات آمریکایی می‌گویند به نظر نمی‌رسد ایران خواهان جنگ همه‌جانبه با اسرائیل باشد و به همین دلیل تهران حمله روز جمعه را کم‌اهمیت جلوه می‌دهد.