احضار پروانه سلحشوری به اتهام تبلیغ علیه نظام

سلحشوری در مجلس تلویحا رهبر جمهوری اسلامی را فردی «مسئولیت‌گریز» لقب داد

سلحشوری جمهوری اسلامی را «استبدادی سرکش» خوانده بود. عکس: Social Media

پروانه سلحشوری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، صبح امروز به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب، با هدف تشویش اذهان عمومی، به دادسرا احضارشده است.

به گزارش خبرگزاری‌های وابسته به سپاه، برای این نماینده مجلس پس از بازجویی، قرار وثیقه صادر شده بود ولی او اعلام کرده که حاضر به تودیع وثیقه نیست. این رسانه‌ها در ادامه از بازداشت او خبر دادند. ساعتی بعد باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صداوسیما اعلام کرد که این نماینده مجلی با «تامین وثیقه مناسب» آزاد شده است. 

مجلس ایران و مقام‌های قضایی هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی درروز 18 آذرماه و چند هفته پس از سرکوب خونین اعتراضات آبان‌ماه، از وجود دیکتاتوری در کشور و کشتن معترضان انتقاد کرده بود.

او در بخشی از نطق خود گفته بود چگونه می‌تواند نماینده مردم باشد ولی از کشته‌شدن معترضان سخن نگوید.

نطق پیش از دستور او با واکنش تند نمایندگان اصولگرای مجلس مواجه شد و برخی نمایندگان او را متهم به نفوذی‌بودن و دروغگویی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلحشوری در نطق خود، نظام جمهوری اسلامی را «استبدادی سرکش» خوانده بود که در حال حذف خواست و صدای مردم است: «متاسفانه جمهوریت نظام به سمت تمرکزگرایی پیش رفته است، استبداد سرکش تام‌وتمام در هر یک از بخش‌ها، قدرت نمایی نهادهای موازی در همه احوالات اداری کشور - از مجمع تشخیص گرفته تا شورای نگهبان، از شورای امنیت ملی گرفته تا شورای فضای مجازی و شورای انقلاب فرهنگی و اخیرا سه‌گانه سران قوا. به راستی جایگاه نهاد ملت کجاست؟»

سلحشوری پس از بالاگرفتن اعتراضات به این نطق در حساب توییتری[1] خود نوشت، قسم خورده که حقیقت را فدای مصلحت نکند.

او پیش از این نطق نیز با انتشار بیانیه‌ای از کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی انصراف داده بود.

سلحشوری دلیل انصراف خود را اعتراض به سرکوب معترضان در آبان 98، نظارت استصوابی شورای نگهبان و نادیده‌گرفتن جایگاه و خواست مردم اعلام کرده بود.

شاید مهم‌ترین بخش نطق پروانه سلحشوری - که خشم نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی را برانگیخت، آن جایی بود که او تلویحا علی خامنه‌ای را مسئولیت‌گریز دانست و گفت با بازی «کی‌بود کی‌بود من نبودم» کشور را اداره می‌کند: «ما در ساختارها، دوگانه ارگان‌ها و حتی چندگانه‌هایی داریم که همه حکم می‌رانند؛ چند دولت؟ چند اطلاعات؟ چند نهاد موازی؟ و نهایتاً حاکمیت دوگانه که از مسئولیت‌پذیری فرار می‌کند و با بازی " کی بود کی بود من نبودم" مملکت را اداره می‌کند.»

بر اساس اصل 86 قانون اساسی جمهوری اسلامی، نمایندگان مجلس در ایفای وظایفشان، در بیان هر گونه رای و نظر آزادند و نمی‌توان آن‌ها را مورد تعقیب قضایی قرار داد.

پروانه سلحشوری از معدود نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی است که در طول دوره نمایندگی خود به رویه‌های حکومت‌داری در جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

سلحشوری پس از کشته شدن تعداد زیادی از مردم در اعتراضات ابان‌ماه خطلب به محمدعلی عزیر جعفری، فرمانده سابق سپاه نوشته بود: «مردم صدای اعتراضشان را رساندند اما با گلوله و بازداشت، جواب کوچک و بزرگ را دادند. عده‌ای تخریب‌گر در کنار مردمی که فقط به وضع معیشت خویش معترض بودند، قرار داده شدند. قلع و قمع مردم، با جنگ‌جهانی و کربلای۴ مقایسه شد. به نام دین، دستور ذبح و شکنجه مردم در سیمای غیرملی صادر شد.»

بیشتر از