غنی: نیروهای افغان اکنون می‌توانند از کشورشان دفاع کنند

کاهش شمار هواپیماهای تعهدشده از سوی ارتش آمریکا به افغانستان

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و کنت مکنزی ،فرمانده مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا - عکس از ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهور این کشور، با کنت مکنزی ، فرمانده مرکزی ارتش ایالات متحده آمریکا، دیدار کرد.

رئیس جمهوری افغانستان در این دیدار گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، توانایی دفاع از کشورشان را دارند و در این اواخر توانسته‌اند گروه داعش را در این کشور از بین ببرند.

در خبرنامه آمده است، دو طرف در این دیدار در رابطه با تحولات اخیر مسائل امنیتی در منطقه، همکارهای دو جانبه امنیتی و تعهدات ادامه‌دار ایالات متحده آمریکا با افغانستان، به ویژه بخش امنیتی و دفاعی این کشور، بحث و گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی از همکاری‌های ایالات متحده آمریکا با افغانستان قدردانی کرده و گفته است: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، هم‌اکنون توانایی دفاع از کشورشان را دارند و توانسته‌اند که گروه داعش را در این کشور شکست بدهند.»

آقای مکنزی، همچنین در این دیدار دستاوردهای نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور را در امر مبارزه با تروریسم، به ویژه سرکوب گروه داعش در افغانستان، تحسین کرد.

گروه داعش در افغانستان، حدود پنج ماه و نیم پیش طی عملیات بزرگی از نیروهای امنیتی افغان، در استان ننگرهار شکست خورد. پس از آن دولت اعلام کرد که شماری از اعضای داعش، با تمام تجهیزاتی که داشتند، تسلیم نیروهای امنیتی افغان شدند.

نورآغاه عثمانی، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، درباره سخنان آقای غنی، که گفته است نیروهای امنیتی افغان به تنهایی توانایی دفاع از کشور شان را دارند، به ایندیپندنت فارسی گفت: «این حرف رئیس جمهوری افغانستان تا حدی درست است، اما بدون حمایت نیروهای خارجی در بخش آموزش و میدان‌های نبرد، مشکل به نظر می‌رسد که نیروهای امنیتی و دفاعی ما توان مبارزه داشته باشند. ما نیاز داریم حمایت کشور‌های خارجی، به ویژه ایالات متحده آمریکا را برای مدت طولانی با نیروهای امنیتی و دفاعی خود داشته باشیم.»

آقای عثمانی افزود: «ایالات متحده آمریکا، نباید از گفته‌های رئیس جمهوری افغانستان چنان برداشت کند که ما دیگر به کمک‌ها آن‌ها در بخش آموزش و تجهیز نیروهای امنیتی کشور نیاز نداریم. آمریکا باید بداند که امروز، افغانستان نسبت به سال‌های گذشته نیاز بیشتری در بخش مشاوره و کمک به نیروهای امنیتی و دفاعی دارد و دو طرف باید این موضوع را به شکل جدی مد نظر داشته باشند.»

دیدار رئیس جمهوری افغانستان با فرماندهی مرکزی اردوی ایالات متحده آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که به تازگی پنتاگون در گزارشی گفته است که شمار هواپیماهای تعهدشده از سوی ارتش آمریکا به افغانستان کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، قرار بود که آمریکا تعداد 192 هواپیما و هلیکوپتر به نیروی هوایی افغانستان کمک کند؛ اما گفته می‌شود که ایالات متحده پس از ارزیابی نیازهای عملیاتی نیروهای افغان، این تعداد را به 63 فروند کاهش خواهد داد.

بیشتر از