شاهزاده رضا پهلوی: بحران کنونی در خاورمیانه نتیجه مستقیم مماشات غرب با جمهوری اسلامی است

شاهزاده رضا پهلوی: راه‌حل اساسی تغییر رژیم در ایران است و این خواست واقعی مردم ایران است

شاهزاده رضا پهلوی

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با سرویس جهانی بی‌بی‌سی، بحران و تنش‌های فعلی در خاورمیانه و درگیری کنونی میان اسرائيل و جمهوری اسلامی را نتیجه مستقیم چند دهه «مماشات»، «سیاست مخدوش جهان غرب در قبال جمهوری اسلامی» و «انتظار نابجای غرب برای تغییر رفتار رژیم ایران» دانست.

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «این مماشات درواقع جمهوری اسلامی را جسور کرده است. وقتی رژیم ایران احساس می‌کند که تهدید و فشاری علیهش وجود ندارد و می‌تواند نفتش را بفروشد، که البته درآمد حاصل از آن خرج مردم ایران نشده بلکه در جهت حفظ و حمایت از نیروهای نیابتی آن، چه حماس، چه حزب‌الله و چه حوثی‌ها می‌شود، بنابر این نباید وقتی چنین درگیری‌هایی اتفاق می‌افتد حیرت کنیم. راه حل اساسی چنین مشکلاتی تغییر رژیم در ایران است و این خواست واقعی مردم ایران است.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «در این میان، رژیم ایران شروع به نمایش نشانه‌های ضعف کرده است. رژیمی که قدرتمند است، به زنان خود و کشورهای خارجی حمله نمی‌کند. این‌ها همه نشانه استیصال رژیمی است که با منجلاب اقتصادی مواجه است و بنابر این تلاش می‌کند تا توجه جهان را منحرف کند و برای حامیانش جوری وانمود کند که گویی مشغول انجام اقداماتی است. بقیه چیزها به نظر من تنها لفاظی است.»

شاهزاده رضا پهلوی در رابطه با تاثیر تحریم و ضرورت اعمال فشار بر جمهوری اسلامی گفت: «وقتی می‌بینید رژیم و نه مردم ایران [از فروش نفت و ...] نفع می‌برد، تنها راه مهار آن این است که توانایی دسترسی جمهوری اسلامی به درآمد را محدود کنید. وجوهی که رژیم از آن‌ها برای سرکوب شهروندان خود و همان‌طور که گفتم پشتیبانی از نیروهای نیابتی‌اش استفاده می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی درمورد چالش‌های اقتصادی کنونی مردم گفت: «ایرانیان در حال حاضر با چالش‌های اقتصادی حل نشدنی دست بر گریبانند. ارزش پول ملی از زمان انقلاب ۵۷ تا کنونی ۱۰ هزار برابر کاهش یافته و آمارهای رسمی از تورم ۴۵ درصدی حکایت دارند. این درحالی است که رژیم ایران در سه‌ماهه نخست سال جاری [میلادی] ۳۰ درصد نفت بیشتری به چین فروخته است، که البته پکن هم از این نفت ارزان سود می‌برد. اما باز هم مردم ایران گرسنه‌اند. به نظر من دلیل این که ما باید سیاست خارجی خود را در قبال ایران کاملا تغییر دهیم، این است رویکرد وضع موجود کاملا شکست خورده است و ما باید از آن فراتر برویم. سیاست مماشات کاملا شکست خورده است.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین با تاکید بر لزوم وضع تحریم‌های بیشتر بر جمهوری اسلامی ایران و همزمان حمایت حداکثری از مردم ایران گفت: «سپاه پاسداران یک عنصر کلیدی در اینجا است که به سرکوب مردم در داخل و کارزار ترور در خارج از کشور می‌پردازد.»

شاهزاده رضا پهلوی تصریح کرد که اگر این اقدامات همزمان رخ دهد، شاهد تغییرات اساسی و رسیدن به راه حل نهایی برای مشکلات خواهیم بود و اگر نه مدام شاهد افزایش تنش‌ها و انتقام‌جویی‌ها خواهیم بود.