تشدید تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو؛ تصمیم به انتقام در اسرائیل و تهدید به پاسخ در ایران

وزیر امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که اسرائيل به وضوح تصمیم گرفته است از حمله‌ موشکی و پهپادی ایران انتقام بگیرد

در حالی که گمانه‌زنی‌های متعددی درباره نوع واکنش اسرائیل به حمله‌ هوایی شامگاه شنبه جمهوری اسلامی مطرح است، تل‌آویو هنوز به‌روشنی اعلام نکرده که چه گزینه‌ای را برای انتقام‌گیری مد نظر گرفته است.

با این حال، روز چهارشنبه، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا که به اسرائیل سفر کرده است، اعلام کرد: «اسرائیل به وضوح تصمیم گرفته علیه ایران به خاطر حملات موشکی و پهپادی انتقام بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، کامرون با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «واضح است که اسرائیلی‌ها تصمیم دارند پاسخ دهند اما امیدواریم این کار را به نحوی انجام دهند که کمترین تشدید تنش را به همراه داشته باشد.»

وزیر خارجه بریتانیا در عین حال گفت که کشورش تحریم‌های هماهنگ‌شده علیه ایران از سوی گروه هفت را پیگیری می‌کند زیرا «باید یک پیام صریح و روشن از سوی گروه هفت به جمهوری اسلامی داده شود.»

واشنگتن و سایر دولت‌های غربی هم اظهار کرده‌اند که تحریم‌های اقتصادی جدید علیه تهران ممکن است بتواند به متقاعد کردن اسرائیل برای محدود کردن دامنه اقدامات تلافی‌جویانه‌اش کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفته بود که واشنگتن در حال برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی و پهپادهای ایران و انتظار دارد که متحدانش هم همین روند را دنبال کنند. پیش از او، جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده بود که ایالات متحده از تحریم‌ها استفاده خواهد کرد و با متحدانش همکاری می‌کند که «فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده» ایران را مختل کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پس از کنفرانس ویدئویی اضطراری وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که برخی از کشورهای عضو، خواستار گسترش تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند.

اما در سوی دیگر، همزمان با  پررنگ‌تر شدن سایه جنگی که بر سر تهران قرار گرفته، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران برای دومین روز متوالی اسرائيل را تهدید کرد که «کوچک‌ترین تعرض به خاک ایران به برخوردی سهمگین منجر می‌شود.»

رئیسی که روز چهارشنبه در مراسم رژه ارتش جمهوری اسلامی سخنرانی داشت، درباره حمله هوایی ایران به اسرائیل موسوم که «وعده صادق» نام گرفته، گفت: «وعده صادق اقدامی محدود و نه فراگیر بود. اگر قرار بود اقدامی گسترده باشد، می‌دیدند چیزی از رژیم صهیونیستی باقی نمی‌ماند، ولی قرار بود اقدام محدود و تنبیهی باشد و با مراکزی که علیه ما اقدام شده بود، برخورد شود.»

روز چهارشنبه، عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی هم زبان به تهدید اسرائیل گشود و در مصاحبه‌ای گفت: «نیروهای مسلح ایران با قدرت و قاطعیت آماده پاسخ به هرگونه تجاوزی هستند که منافع جمهوری اسلامی ایران را تهدید کند».

اما همزمان با تهدیدهای ایران، اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل تاکید کرد که «اسرائیل در تعهد برای دفاع از مردمش صریح است.»

هرتزوگ از وزرای امور خارجه بریتانیا و آلمان برای بازدید از اسرائیل تشکر کرد و در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «از شما برای ایستادگی کنار اسرائیل در مواجهه با حمله مذموم ایران سپاسگزارم. تمام جهان باید قاطعانه و سرسختانه علیه تهدید رژیم ایران که به دنبال تضعیف ثبات کل منطقه است، تلاش کند.»

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسرائيل هم در دیدار با دیوید کامرون و آنالنا بائربوک، از همتایان بریتانیایی و آلمانی‌اش خواست که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهند.

او تاکید کرد: «ایران و نیروهای نیابتی‌اش ثبات منطقه‌ای و جهانی را به خطر می‌اندازند. اکنون ما فرصتی برای مهار جمهوری اسلامی داریم. وقت آن رسیده است که سپاه پاسداران را با نام واقعی‌اش یعنی «یک سازمان تروریستی» صدا کنیم و تحریم‌های دردناکی را علیه پروژه موشکی ایران اعمال کنیم.»

کاتز روز سه‌شنبه نیز گفت که به ۳۲ کشور نامه فرستاده و با همتایان متعددی صحبت کرده و از آنها خواسته است که در کنار تحریم پروژه موشکی ایران، سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کنند تا راهی برای توقف و تضعیف جمهوری اسلامی باشد.

پایگاه خبری اورشلیم‌پست هم روز چهارشنبه نوشت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، پس از دیدار با دیوید کامرون و آنالنا بائربوک، از متحدان اسرائیل برای حمایت و مشاوره تشکر کرد، اما گفت که بر حق دفاع از کشورش تاکید دارد و اسرائیل تصمیمات خودش را خواهد گرفت.