افتتاحیه جام جهانی ورزش‌های الکترونیک در عربستان سعودی با جایزه ۶۰ میلیون دلاری

این کشور پادشاهی امیدوار است به این صنعت در حال بحران جانی تازه ببخشد

تماشاگران در مسابقات «گیمر ۸» در عربستان سعودی که سال گذشته برگزار شد‌ــ Ahmed Yosri/Reuters

شروع جام‌جهانی ورزش‌های الکترونیک یا ئی‌دبلیو‌سی ۲۰۲۴ (Esports World Cup) که امسال با اعطای بزرگ‌ترین جایزه در تاریخ ورزش‌های الکترونیک همراه شده است، می‌تواند به یک لحظه مهم برای این صنعت تبدیل شود.

در ئی‌دبلیوسی ۲۰۲۴ که به همت بنیاد جهانی ورزش‌های الکترونیک برگزار می‌شود و روز سه‌شنبه آخرین جزئیات آن اعلام شد،  گیمرها (افراد حرفه‌ای در باز‌های الکترونیکی)، عرضه‌کنندگان این بازی‌ها و طرفداران آن را از سراسر جهان گرد هم می‌آورد تا در ریاض، پایتخت کشور عربستان سعودی رقابتی هشت هفته‌ای را پشت سر بگذارند.

در این مسابقات چندجانبه باشگاه‌های برتر جهان در ۱۹ عنوان مسابقه ورزشی‌ بازی‌های الکترونیکی از جمله اپیکس لجندز (Apex Legends)، کانتر‌ــ‌استرایک ۲ (Counter-Strike 2)، دوتا ۲ (Dota 2)، مسابقات فوتبال فیفا ۲۴ (EA Sports FC 24)، تیکن (Tekken) و سایر رشته‌های ورزشی رقابت می‌کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، باشگاه‌ها می‌توانند انتخاب کنند در چه مسابقه‌ای شرکت می‌کنند تا در نهایت بهترین تیم در مسابقات مختلف برای اولین بار قهرمان نهایی جام‌جهانی ورزش‌های الکترونیکی شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که گزارش‌ها حاکی از آن است که جوایز سایر رقابت‌های ورزش‌های الکترونیکی به دلایل مشکلات مالی در سراسر این صنعت کاهش یافته‌اند، جایزه جام‌جهانی ورزش‌های الکترونیکی در عربستان سعودی بیش از ۶۰ میلیون دلار در نظر گرفته شده است.

این جایزه به دسته‌بندی‌های مختلف مانند جوایز بازیکنان (۵۰ هزار دلار برای بازیکن برتر در هر مسابقه انفرادی) و جوایز برای عملکرد کلی (بیش از ۳۳ میلیون دلار برای مسابقات بازی‌ها اختصاص داده می‌شود) تقسیم می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز، لیگ‌های ورزش‌های الکترونیک در تلاش برای کسب درآمدند و این در حالی است که حامیان مالی بودجه تبلیغاتی را کاهش داده‌اند و بسیاری از تیم‌ها اکنون با وجود ضرر مشغول به کارند.

رالف ریچرت، مدیرعامل بنیاد جام جهانی ورزش، امیدوار است که این رقابت جدید در عربستان سعودی بتواند اوضاع را تغییر دهد.

این رویداد اواخر سال ۲۰۲۴ در عربستان سعودی برگزار می‌شود؛ کشوری که به دنبال سرمایه گذاری عظیم در صنعت ورزش‌های الکترونیک است.

این مسابقات در فضایی نزدیک به ۶۰۰ هزار مترمربع برگزار می‌شود و چهار میدان ورزشی جداگانه دارد. برگزارکنندگان انتظار دارند ۲.۹ میلیون طرفدار به محل برگزاری این مسابقات بیایند. در این رویداد شش نمایش پهپادی و آتش‌بازی هم اجرا می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، اکتبر ۲۰۲۳ با اعلام این رویداد در کنفرانس ورزش جهانی جدید گفت: «جام جهانی ورزش الکترونیک گام بدیهی بعدی عربستان سعودی در مسیر برای تبدیل‌ شدن به قطب برتر جهان در بازی‌‌ها و ورزش‌های‌ الکترونیک است و تجربه‌ای بی‌نظیر در ورزش‌های الکترونیکی عرضه خواهد کرد که مرزها را در این صنعت جابه‌جا می‌کند.»

بیشتر از جهان