نگرانی فعالان افغان ساکن پاکستان از بازگردانده شدن به افغانستان تحت حکمرانی طالبان‌

مهلت دولت پاکستان به مهاجران افغان برای ترک این کشور روز دوشنبه پایان یافت

فعالان حقوق زن افغانستان در یک گردهمایی اعتراضی در اسلام‌آباد پاکستان، آذر ماه ۱۴۰۱‌ــ ایندیپندنت فارسی

با پایان یافتن مهلت دولت پاکستان به مهاجران افغان ساکن این کشور، هزاران شهروند افغانستان به ویژه فعالان زن و افرادی که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت با نهادها و دولت‌های غربی کار می‌کردند، نگران‌اند که به دست طالبان بیفتند.

مهلت روند دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان روز دوشنبه ۱۵ آوریل پایان می‌یابد و بر اساس این طرح، مهاجرانی که داوطلبانه پاکستان را ترک نکنند، بازداشت و اخراج خواهند شد.

در دور نخست طرح اخراج مهاجران، تنها افرادی که فاقد اسناد اقامت قانونی بودند از این کشور اخراج شدند، اما در مرحله دوم، افرادی که کارت اقامت دارند، نیز اخراج خواهند شد.

گاردین در مطلبی راجع به عملی نشدن وعده دولت بریتانیا به افغان‌هایی که در جریان ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورهای عضو ائتلاف ناتو با نیروهای بریتانیایی کار می‌کردند، یادآوری کرد که شماری از این افراد پس از سلطه طالبان بر افغانستان، به کشورهای همسایه پناه بردند و اکنون در معرض اخراج به افغانستان قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهاجران افغان در معرض خطر در حالی در پاکستان بلاتکلیف مانده‌اند که بریتانیا اخیرا پاکستان را به فهرست کشورهای ناامن برای سفر اضافه کرده و از شهروندانش خواسته است در صورتی که مورد اضطراری و خیلی فوری پیش نیاید، از سفر به پاکستان خودداری کنند.

اواخر فوریه و پس از تشکیل دولت جدید در پاکستان به رهبری شهباز شریف، رسانه‌های این کشور از نهایی شدن تصمیم دولت برای اجرا کردن مرحله دوم طرح اخراج اجباری مهاجران افغان خبر دادند.

مرحله نخست اخراج مهاجران افغان اوایل نوامبر ۲۰۲۳ آغاز شد و تا اخر ژانویه ۲۰۲۴ ادامه داشت. در مرحله نخست، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از بخش‌های مختلف این کشور اخراج شدند.

گروهی از مهاجران افغان در حال ترک خاک پاکستان، آبان ۱۴۰۲-AFP
 

با این حال عمده‌ترین نگرانی سازمان‌های حقوق بشری و مدافعان حقوق بشر بازگرداندن فعالان زن، همکاران پیشین نیروهای خارجی از جمله مترجمان و کارمندان نهادهای وابسته به بریتانیا و آمریکا به افغانستان و افتادن آنان به دست طالبان است. هرچند دولت‌های آمریکا و بریتانیا از زمان فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، شمار زیادی از افراد در معرض خطر را از افغانستان خارج کردند، هنوز شماری از این افراد در کشورهای ایران و پاکستان گیر کرده‌ و به دلیل دریافت نکردن ویزا، در این کشورها بلاتکیف مانده‌اند.

اواسط فوریه، تام پرگلاو، وزیر مهاجرت بریتانیا، در پاسخ به نامه‌ یک شهروند افغانستان به نام محمد خان که با نیروهای بریتانیایی کار کرده بود، گفت در نیمه اول سال جاری، در زمینه انتقال و اسکان مجدد افغان‌های واجد شرایط منتظر ورود به بریتانیا پیشرفت‌هایی صورت خواهد گرفت.

بر اساس گزارش گاردین، در حالی که وضعیت مهاجران افغان در معرض خطر اضطراری است، دولت بریتانیا و به‌ویژه وزارت مهاجرت این کشور اقدامی انجام نداده است.

محمد خان، مهاجر افغان ساکن پاکستان که ماه فوریه به وزیر مهاجرت بریتانیا نامه نوشت، با دو فرزند و همسرش در پیشاور در بلاتکلیفی زندگی می‌کنند. بر اساس طرح تخلیه و اسکان مجدد افغان‌هایی که با نیروهای بریتانیایی کار کرده‌اند، خان و اعضای خانواده‌اش مشمول این طرح‌ می‌شوند، با وجود این از اوت ۲۰۲۱ تاکنون در پاکستان در بلاتکلیف‌اند

هاری رید، از حامیان حقوق مهاجران که با یک موسسه خیریه به نام ( Asylum Welcome) کار می‌کند، به گاردین گفت: «بسیار نگران‌کننده است که وضعیت این خانواده‌ها که بسیاری از آن‌ها به پاکستان گریخته‌اند، به طور فزاینده‌ای خطرناک می‌شود. افغان‌هایی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، از تحقق وعده‌های دولت بریتانیا ناامید شده‌اند.»

یک سخنگوی وزارت کشور بریتانیا به گاردین گفت: «دولت به همکاری با شرکایش در منطقه برای تخلیه افراد واجد شرایط ادامه می‌دهد و متعهد است که افغان‌های بیشتری را در درازمدت به بریتانیا بیاورد.» این سخنگوی وزارت کشور بریتانیا نیز وعده وزیر مهاجرت را تکرار کرد و گفت نخستین اقدام در این زمینه در نیمه اول سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد.

با فروپاشی دولت جمهوری، صدها هزار افغان به پاکستان و ایران پناه بردند، اما به دلیل بحران اقتصادی، امنیتی و تنش‌های سیاسی، اخراج مهاجران افغان از این دو کشور در  اخیر افزایش یافته است. در این مدت، شماری از نظامیان دولت پیشین افغانستان، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر و منتقدان طالبان که از ایران و پاکستان اخراج شدند، پس از ورود به افغانستان به دست طالبان بازداشت و زندانی شدند. برخی از این افراد پس از بازداشت ناپدید و برخی دیگر با پادرمیانی بستگان و ارائه تضمین آزاد شدند.

در این میان، ده‌ها تن از زنان معترض نیز پس از مواجه شدن با سرکوب شدید طالبان و بازداشت و زندانی شدن، به پاکستان پناه بردند. در ماه‌های اخیر شماری از زنان معترض ویزای بشردوستانه کشورهای مختلف از جمله کانادا را دریافت کردند، اما هنوز شمار زیادی از فعالان زن در پاکستان منتظر دریافت ویزای بشردوستانه‌اند تا از خطر افتادن به دست طالبان نجات یابند.

هر چند بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، مرحله دوم روند اخراج مهاجران افغان ساکن پاکستان روز دوشنبه، ۱۵ آوریل آغاز می‌شود، تا زمان تهیه این گزارش، پلیس پاکستان برای بازداشت و اخراج گروهی مهاجران افغان اقدام نکرده‌ است. پلیس پاکستان اوایل آوریل اعلام کرد که مشخصات و آدرس همه مهاجران را دارد و با پایان یافتن مهلت در پانزدهم آوریل، اگر کسی از بازگشت داوطلبانه به افغانستان خودداری کند، بازداشت خواهد شد.

بیشتر از جهان