وزیر دفاع طالبان اخراج مهاجران افغان از پاکستان را «غیرمنصفانه» خواند

وزیر دفاع طالبان از بازرگانان افغان خواست که دارایی‌هایشان را از پاکستان به افغانستان منتقل کنند

هم‌زمان با تشدید اعمال فشار پاکستان بر مهاجران افغان و اعلام ضرب‌الاجل برای اخراج مهاجران افغان از این کشور طی یک ماه آینده، ملا یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، روز پنجشنبه ۱۳ مهر (۵ اکتبر)، در یک سخنرانی در مرکز آموزشی پلیس رژیم طالبان گفت که تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغان، «یک تصمیم غیرعقلانی و غیرمنصفانه» است. 

او مقام‌های پاکستان را به اعمال «ظلم و بربریت» علیه افغان‌های مهاجر متهم کرد و گفت: «از علمای دینی پاکستان و سیاست‌مداران محترم این کشور می‌خواهم آن عده از مسئولان دولتی را که این گونه وحشت و بربریت بر مردم افغانستان روا می‌دارند، از سر راه بردارند.»

اخیرا وزیر داخله (کشور) دولت موقت پاکستان اعلام کرد که دولت این کشور تصمیم گرفته است ۱.۷ میلیون مهاجر غیرقانونی افغان را از آغاز ماه نوامبر از این کشور اخراج کند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که دولت پاکستان از اول نوامبر، طرح «ورود با یک مدرک» را عملی می‌کند و همه اتباع خارجی بدون استثنا فقط با داشتن گذرنامه و ویزا می‌توانند وارد پاکستان شوند.

ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان، گفت که این تصمیم پاکستان به تیرگی روابط دو کشور خواهد انجامید. او تصریح کرد: «ما [طالبان و دولت پاکستان] هر دو کوشش می‌کنیم که روابط نیک و دوستانه بین دو کشور برقرار باشد، اما با این گونه وحشت و بربریت که شما روا می‌دارید، نمی‌توانیم این روابط را ادامه دهیم.»

وزیر دفاع طالبان در این سخنرانی در حالی که با نهایت خشم صحبت می‌کرد، برای وارد کردن فشار بر پاکستان برای لغو دستور اخراج مهاجران افغان، دو خواسته را مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او نخست از کشورهای جهان و سازمان ملل متحد خواست که با اعمال فشار بر پاکستان، مانع اجرای این تصمیم شوند. او تصریح کرد: «از کشورهای جهان که خود را مدافع حقوق بشر می‌خوانند و از سازمان ملل و دیگر نهادهای جهانی می‌خواهم که مانع این عمل شوند. این عمل ظلم و وحشت علیه افغان‌هاست که به‌هیچ‌صورت قابل‌توجیه نیست.»

او سپس از سرمایه‌گذاران و بازرگانان افغان که از سال‌ها پیش در پاکستان سرمایه‌گذاری کرده‌اند، خواست که دارایی‌هایشان را به افغانستان انتقال دهند تا فشار اقتصادی بر پاکستان وارد شود. او مدعی شد که سرمایه‌های بازرگانان افغان در پاکستان سهم مهمی در اقتصاد این کشور دارد. ملا یعقوب گفت: «از بازرگانان افغان می‌خواهم که سرمایه‌هایشان را از پاکستان به داخل کشور انتقال دهند و آن بخش بزرگی از اقتصاد پاکستان را که مدیون این سرمایه‌هاست معیوب کنند و درعوض به مردم خود خدمت کنند.»

وزیر دفاع طالبان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که در ماه‌های گذشته دولت پاکستان به‌دلیل استفاده تحریک طالبان پاکستان از خاک افغانستان، شدیدا طالبان افغانستان را تحت فشار قرار داده است. وزیران دولت پاکستان به‌صراحت مدعی شده‌اند که تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان در ارتباط‌اند و از خاک افغانستان برای طرح‌ریزی و اجرای حملات تروریستی علیه پاکستان استفاده می‌کنند.

تصمیم خروج مهاجران افغان از پاکستان نیز بخشی از تلاش‌های دولت پاکستان برای سرکوب تحریک طالبان پاکستان، پس از ناامیدی دولت این کشور از طالبان افغانستان در مهار طالبان پاکستانی است.