خبرگزاری مهر:‌ از پهپاد شاهد۱۳۶ و موشک خرمشهر۴ علیه اسرائیل استفاده شد

در این گزارش ادعا شد که صورت آغاز جنگی گسترده با اسرائیل، سپاه پاسداران آمادگی دارد از موشک‌های بالیستیک فتاح و سجیل و عماد هم استفاده کند

خبرگزاری مهر، وابسته به سازمات تبلیغات اسلامی، روز یکشنبه ۲۶ فروردین‌ پس از حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران به خاک اسرائیل، در گزارشی به نقل از منابع امنیتی و نظامی اعلام کرد که در این عملیات نظامی و تهاجمی از پهپاد شاهد ۱۳۶ و موشک خرمشهر ۴ استفاده شده است.

این در حالی است که بنا بر گزارش دانیل هاگاری، یکی از سخنگویان ارتش اسرائیل، این نهاد نظامی به همراه پدافند دیگر کشورهای متحد اسرائیل موفق شده‌اند ۹۹ درصد پرتابه‌های جمهوری اسلامی در حمله نظامی اخیر را خنثی و سرنگون کنند که شامل بیش از ۲۰۰ پهپاد و ۳۰ موشک کروز بود و از ۱۳۰ موشک بالستیک، تنها تعدادی از آن‌ها به خاک اسرائیل رسیدند .

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی هم نشان می‌دهد که برخی پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده از آسمان ایران نیز خارج نشدند و به دلیل اشتباه محاسباتی و نقص فنی، در مناطقی از استا‌ن‌های فارس، کرمانشاه و کردستان سقوط کرده و به برخی ساختمان‌ها و اراضی کشاورزی آسیب وارد کرده‌اند.

افیخای ادرعی، سخنگوی دیگر ارتش اسرائیل، نیز با تکذیب ادعای جمهوری اسلامی درباره انهدام دو پایگاه نظامی اسرائیل، به العربیه گفت: «حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل ناموفق بود و به اهدافش نرسید. هیچ پهپاد ایرانی نتوانست به حریم هوایی اسرائیل نفوذ کند.»

بر اساس گزارش مهر، سپاه پاسداران در ساعات پایانی روز شنبه ده‌ها پهپاد انتحاری از نوع شاهد۱۳۶ به سمت خاک اسرائیل شلیک کرد. شاهد۱۳۱ و شاهد۱۳۶ پهپادهای انتحاری ساخت ایران با بدنه دلتا (مثلثی) هستند که از موتورهای پیستونی به‌عنوان پیشران بهره می‌برند و تنها تفاوتشان در ابعاد کوچک‌تر شاهد ۱۳۱ و ظاهر آنان است. یکی از تفاوت‌های ظاهری شاهد۱۳۱ با شاهد۱۳۶ در بالک‌های انتهایی آن‌ها است که در شاهد۱۳۶، بالک‌ها در بالا و پایین بدنه وجود دارند، اما در شاهد۱۳۱ بالک‌ها تنها در بالای بدنه قرار گرفته‌اند.

مقام‌های سپاه پاسداران می‌گوید که «موشک بردبلند و نقطه‌زن خرمشهر۴» هم یکی دیگر از تسلیحات به‌کار گرفته شده برای هدف قرار دادن خاک اسرائیل بوده است. این موشک بالستیک از پیشرفته‌ترین موشک‌های طراحی‌شده در سازمان هوافضای وزارت دفاع جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که برد آن دو هزار کیلومتر اعلام شده و به سر جنگی از نوع انفجار شدید با وزن یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم مجهز است. خرمشهر۴ از موتورهای سوخت مایع بهره می‌برد و موتور آن در مخزن سوخت قرار دارد که باعث شده است طول موشک به حدود ۱۳ متر کاهش یابد.

سرجنگی این موشک که اولین‌بار در رژه نیروهای مسلح ایران در سال ۱۳۹۸ رونمایی شد، با طول حدود چهار متر یکی از بزرگ‌ترین سرجنگی‌های تولیدشده در ایران است که قابلیت حمل بیش از یک تن مواد ناریه‌دار (مواد منفجره غیرنظامی) را دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تفاوت این موشک با نسل‌ قبلی آن تامین دقت نقطه‌زنی در فاز میانی و پرواز بالای جو زمین است. خرمشهر۴ به سیستم کمک‌ناوبری هم مجهز است و از هدایت و کنترل فاز‌های فعال و میانی بهره می‌برد و گفته می‌شود در برابر جنگال (پدافند الکترومغناطیسی) مقاوم است. همچنین به دلیل برخورداری خرمشهر۴ از مخازن جدید سوخت، می‌توان سوخت را در آن تزریق و موشک را به مدت چند سال در حالت شارژ نگهداری کرد.

خبرگزاری مهر در ادامه این گزارش، اشاره می‌کند که سپاه پاسداران آمادگی دارد تا در صورت افزایش تنش‌های نظامی جمهوری اسلامی با اسرائیل در روزها و هفته‌های آینده، از موشک‌های بالستیک هایپرسونیک فتاح، فتاح۲، خرمشهر، سجیل، عماد، قدر F و پهپاد‌های انتحاری کرار و آرش۲ علیه ارتش اسرائیل استفاده کند.

در همین حال، کمال پنحاسی، سخنگوی فارسی‌زبان ارتش اسرائیل، درباره حملات موشکی و پهپادی شب گذشته جمهوری اسلامی به اسرائیل گفت هیچ پهپاد یا موشک کروز به داخل مناطق شهری اسرائیل نفوذ نکرده، اما «از مجموع بیش از ۱۲۰ فروند موشک بالستیک، تنها تعداد بسیار اندکی به خاک کشور اسرائیل رسیده است و بقیه رهگیری و منهدم شده‌اند».

او در ادامه توضیح داد که تعدادی از این موشک‌ها به پایگاه نیروی هوایی در نباتیم اصابت کرده و خساراتی جزئی به جا گذاشته، «ولی این پایگاه همچنان فعال است».