امیره ریما بنت بندر: مسیر برقراری رابطه ریاض و تل‌آویو از کشور مستقل فلسطین می‌گذرد

سفیر عربستان سعودی در آمریکا گفت راه‌حل دو کشور در صورتی پذیرفتنی است که قطعی و در چارچوب زمانی مشخص باشد

امیره ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا‌ــ AFP

امیره ریما بنت بندر، سفیر عربستان سعودی در آمریکا گفت کشورش «موضعی قاطع» در قبال اسرائیل دارد و مسیر برقراری رابطه با اسرائیل از «راه‌حل دو کشور» و تشکیل کشور مستقل فلسطین می‌گذرد.

سفیر عربستان سعودی به نیویورک تایمز گفت راه‌حل دو کشور در صورتی پذیرفتنی است که قطعی و مشخص و در چارچوب زمانی خاص و دقیق باشد.

در حالی جنگ اسرائیل و حماس وارد هفتمین ماه می‌شود، امیره ریما به قانون‌گذاران آمریکا و مقام‌های دولت بایدن تاکید کرد که برقراری رابطه دیپلماتیک میان ریاض و تل‌آویو هنوز در دسترس است اما عربستان سعودی چنین توافقی را بدون وجود تعهد واقعی و ملموس به مسئله فلسطین امضا نخواهد کرد.

سفیر عربستان سعودی در واشینگتن با تاکید بر اهمیت راه‌حل دو کشور برای حل مسئله فلسطین و تعهد ریاض به تشکیل کشور مستقل فلسطینی، به نیویورک تایمز گفت: «(در صورت تحقق این شرط)، ما نه تنها آماده‌ایم اسرائیل را به رسمیت بشناسیم، بلکه کاری را که لازم است انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیره ریما بنت بندر که در سال ۲۰۱۹ به‌ سمت سفیر ریاض در واشینگتن منصوب شد، فرزند شاهزاده بندر، سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا در فاصله سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۵، است.

او در پنج سال حضورش در واشینگتن شاهد فرازونشیب در روابط عربستان سعودی و آمریکا بوده است، از روابط گرم دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تا روابط با دولت جو بایدن که خالی از تنش نبوده است؛ البته حمله روسیه به اوکراین و نیاز بازار نفت به حمایت عربستان سعودی در نهایت به تنش‌زدایی و سفر جو بایدن به جده در تابستان ۲۰۲۲ منجر شد.

امیره ریما در مصاحبه‌ای گفت: «در روابط عربستان سعودی و آمریکا فرازونشیب‌های بسیاری وجود داشته است. و بخشی از مسئولیت من این بود که به همه در آمریکا یادآوری کنم که این فرازها به چه شکل بود و با همکاری یکدیگر دوباره به آن نقطه بازگردیم.»

بیشتر از جهان