برگزیت؛ چگونگی تغییرات سفر به اتحادیه اروپا از سال ۲۰۲۱

از 2021 مسافران بریتانیایی به اتحادیه اروپا، از برخی امتیازات محروم می‌شوند

دوره انتقالی برگزیت می‌تواند تا دو سال ادامه پیدا کند- PHILIPPE LOPEZ/AFP

خروج بریتانیا در شب ۳۱ ژانویه از اتحادیه اروپا، موقتا، تاثیری بر رفت و آمد بریتانیایی‌ها به سایر کشورهای اتحادیه نخواهد داشت و آن‌ها دقیقا از همان امتیازاتی بهره مند خواهند بود که پیش از برگزیت داشتند.

اما دولت بریتانیا اکنون قدری بیشتر در مورد گستردگی پیامدهای بعد از اتمام دوران انتقالی در پایان دسامبر آینده توضیح داده است.

دوره انتقالی برگزیت - در فرض، می‌تواند تا دو سال ادامه یابد، اما دولت بریتانیا می‌گوید از این گزینه استفاده نخواهد کرد. بنابراین، از آغاز سال ۲۰۲۱ مسافران بریتانیا به اتحادیه اروپا با مقررات به مراتب سختگیرانه‌تری روبه‌رو خواهند شد.

تغییراتی که باید منتظر آن بود از این قرار است:

گذرنامه

دو مورد قانونی اجرا خواهد شد که ممکن است برای مسافران بریتانیایی مشکل آفرین شود.

یکی آن که اتحادیه اروپا گذرنامه‌های بریتانیایی را - که ده سال از مدتشان گذشته، باطل‌شده محسوب می‌کند. این مشکلی بالقوه است زیرا تا سال ۲۰۱۸، سال‌ها بود که بریتانیا هنگام تجدید گذرنامه، برای «زمانی که سپری نشده بود» اعتبار قائل می‌شد. به عبارت دیگر، اگر در هنگام تجدید گذرنامه، مدت آن هنوز کاملا سپری نشده بود، این مدت، به مدت گذرنامه جدید اضافه می‌شد.

این ترتیب تا زمانی که بریتانیا عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌آمد، قابل اجرا بود؛ اما از آغاز ۲۰۲۱، اتحادیه اروپا گذرنامه مسافر را دقیقا فقط تا ده سال پس از تاریخ صدور معتبر می‌داند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیگر آن که دولت بریتانیا می‌گوید، گذرنامه مسافران بریتانیایی برای ورود به اتحادیه اروپا باید از سال ۲۰۲۱ دست‌کم شش ماه اعتبار داشته باشد. 

در نتیجه دو سیاست متفاوت، برخی از مسافران حتی ممکن است با وجود پانزده ماه اعتبار باقیمانده در گذرنامه‌هایشان مشمول مقررات اعتبار زمانی ناکافی شوند.

برای مثال، اگر گذرنامه ای در پایان ماه ژوئن سال ۲۰۱۱ صادر شده باشد، فقط تا سی‌ام مارس ۲۰۲۲ معتبر خواهد بود.

اما اتحادیه اروپا تاریخ انقضای گذرنامه را ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۱ تلقی می‌کند؛ بدین معنی که اگر فردی در روز اول ژانویه سال ۲۰۲۱ قصد مسافرت به اتحادیه اروپا را داشته باشد، دارای شش ماه اعتبار مورد نظر نبوده و احتمالا از پرواز او به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممانعت خواهد شد.

از سال ۲۰۲۱، اتباع بریتانیا که وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، نمی‌توانند در فرودگاه‌ها و سایر نقاط عبور مرزی از صف خاص عبور شهروندان اتحادیه اروپا، بازار مشترک و سوییس استفاده کنند.

در عین حال، مقامات مرزی اتحادیه اروپا اختیار دارند اگر از منابع مالی مسافر بریتانیایی رضایت نداشته باشند، او را به اتحادیه راه ندهند.

این مقررات شامل سفر به جمهوری ایرلند یا از آن نمی‌شود. منطقه سفر آزاد اتحادیه اروپا همچنان شامل بریتانیا، ایرلند، جزیره مَن (آیل آو من) و جزایر کانال مانش شده و فرای مقررات اتحادیه اروپاست.

گمرک

در حال حاضر، مبادله و انتقال کالا میان بریتانیا و اتحادیه اروپا به آزادی صورت می‌گیرد. از سال ۲۰۲۱، مقررات حاکم بر نقل و انتقال کالا از دیگر کشورهای جهان، شامل بریتانیا نیز خواهد شد. 

این بدان معنی است که خرید و فروش کالا از اتحادیه اروپا بدون مالیات افزوده ادامه خواهد یافت، اما مقدار و تعداد کالاهایی که هر فرد می‌تواند بدون مالیات افزوده از اتحادیه وارد بریتانیا کند، به‌شدت محدود خواهد شد.

مسافران جمهوری ایرلند به بریتانیا می‌توانند بدون پرداخت مالیات افزوده خرید کنند، مگر آنکه به ایرلند شمالی سفر کنند.

بازرگانانی که دستگاه‌های ویژه یا نمونه‌ کالا به اتحادیه اروپا می‌برند، باید از سال ۲۰۲۱ مبلغ ۳۲۶ پوند «آ تِ آ» (مجوز موقت) برای هر کالا بپردازند.

رانندگی

هنوز روشن نیست آیا گواهینامه بریتانیا همچنان در اروپا معتبر خواهد ماند یا گواهینامه‌های بین‌المللی (برای رانندگی در اروپا) لازم خواهد شد. 

اما دولت بریتانیا می‌گوید رانندگان این کشور باید «کارت سبز» داشته باشند که مؤید بیمه رانندگی آن‌ها در اروپاست.

توصیه رسمی‌دولت بریتانیا این است که «یک ماه فرصت بدهید تا شرکت بیمه‌ برایتان کارت سبز صادر کند». 

درمان‌های پزشکی

هرچند بیمه بهداشت اروپایی (ای اچ آی سی) تا پایان سال به قوت خود باقی خواهد ماند، هنوز روشن نیست که آیا توافق دوجانبه برای درمان‌های پزشکی میان طرفین ادامه پیدا خواهد کرد یا نه. 

احتمالا اگر جایگزینی برای «ای اچ آی سی» یافت نشود، حق بیمه سفر افزایش خواهد یافت. 

تلفن‌های همراه

تضمین استفاده آزاد و رایگان از تلفن‌های همراه در اتحادیه اروپا پایان خواهد یافت، اما برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات تلفن همراه گفته‌اند که ترتیبات گذشته را ادامه خواهند داد.

نقل و انتقال حیوانات خانگی

ترتیبات مربوط به گذرنامه حیوانات خانگی ملغی خواهد شد.

به صاحبان سگ، گربه و برخی سنجاب‌های خانگی - که قصد سفر با آن‌ها را به اتحادیه اروپا دارند، گفته شده است: « مسافرت حیوانات خانگی: دست‌کم چهار ماه برای ترتیبات آن جا بگذارید.» 

در ادامه این توضیح آمده است: «از روز اول ژانویه ۲۰۲۱، شما (صاحبان حیوانات خانگی) نمی‌توانید از گذرنامه‌های کنونی برای حیوانات خود استفاده کنید. در عوض می‌توانید ترتیبات دیگری را دنبال کنید که چهار ماه به طول می‌انجامد.»

بنابراین، کسانی که قصد دارند در روز اول سال ۲۰۲۱ با حیواناتشان (به اتحادیه اروپا) سفر کنند، باید از اوت سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کنند.

© The Independent