افشای اطلاعات شخصی ده‌هامیلیون کاربر بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی آمریکا

مجموعه داده‌هایی که شامل رمز عبور، شماره‌ ملی، و احتمالا ایمیل، آدرس پستی، شماره تلفن و تاریخ تولد کاربران فعلی و سابق «ای‌تی اند تی» است، از حدود دو هفته پیش در وب تاریک ردیابی شده است

یک مغازه فروش خدمات شرکت مخابراتی ای‌تی‌اند تی در نیویورک- KENA BETANCUR/AFP/GETTY IMAGES

«ای‌تی اند تی» (AT&T)، بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی ایالات متحده آمریکا، از سرقت اطلاعات شخصی حدود ۷۳ میلیون کاربر فعلی و پیشین خود خبر داد.

این غول مخابراتی جهان روز شنبه، ۳۰ مارس (۱۱ فروردین)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد مجموعه داده‌‌هایی که به‌تازگی در فضای آنلاین «وب تاریک»‌ (dark web) در اینترنت ردیابی شده، دربردارنده اطلاعاتی ازجمله شماره تامین اجتماعی (شماره‌ای ۹رقمی و مشابه شماره ملی در ایران) حدود ۷.۶ میلیون کاربر فعلی و ۶۵.۴ میلیون کاربر پیشین ای‌تی اند تی است.

بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی جهان در بیانیه‌اش اعلام کرد که مشخص نیست این درز اطلاعات به‌طور مستقیم از ای‌تی‌اند تی بوده یا از شرکت‌های وابسته فروش خدمات. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس بیانیه ای‌تی اند تی، این شرکت رمز عبور کاربران فعلی را بازنشانی (reset) کرده است و با کاربرانی که اطلاعات شخصی حساس آن‌ها به سرقت رفته، تماس خواهد گرفت. 

به گزارش آسوشیتدپرس، داده‌های افشاشده مربوط به سال ۲۰۱۹ و پیش از آن است و به نظر نمی‌رسد شامل اطلاعات مالی یا سابقه تماس‌های افراد باشد؛ اما علاوه‌بر رمز عبور و شماره‌های تامین اجتماعی ملی، این درز اطلاعات ممکن است شامل ایمیل، آدرس پستی، شماره تلفن و تاریخ تولد کاربران نیز باشد.

به گفته تروی هانت، محقق امنیت سایبری، داده‌هایی که به‌تازگی و حدود دو هفته پیش در یک انجمن (فروم) مربوط به هکرها در دارک‌وب منتشر شد، بسیار شبیه به یک مورد افشای داده‌های مشابه در سال ۲۰۲۱ است که البته ای‌تی اند تی هرگز آن را تایید نکرد.

هانت، بنیان‌گذار یک وب‌سایت مستقر در استرالیا که به‌منظور هشدار دادن به افراد درصورت افشای اطلاعات شخصی‌شان راه‌اندازی شده است، به آسوشیتدپرس گفت که «چند سال [از افشای اطلاعات قبلی] گذشته، اما آن‌ها به مشتریانی که تحث تاثیر آن قرار گرفته بودند، اطلاع‌رسانی نکرده‌اندند» و ممکن است که این شرکت به‌زودی با شکایت‌های دسته‌جمعی روبه‌رو شود. 

سخنگوی شرکت ای‌تی‌ اند تی، روز شنبه تا زمان انتشار خبر، به درخواست آسوشیتدپرس برای اظهارنظر در این زمینه، پاسخی نداد.

پیش از این نیز در ماه فوریه سال جاری شرکت ای‌تی‌ اند تی با بحران دیگری روبه‌رو شده بود. قطعی و اختلال گسترده در خدمات تلفن همراه این شرکت، ۲۲ فوریه دسترسی دست‌کم ۵۸هزار کاربر آمریکایی به تماس تلفنی، خدمات پیام‌رسان و حتی تماس با شماره‌های تماس‌ اضطراری را در شهرهای مختلفی ازجمله هیوستون، آتلانتا و شیکاگو مسدود و محدود کرده بود. این شرکت در آن زمان ضمن رد احتمال حمله مخرب سایبری به زیرساخت‌های مخابراتی، علت مسئله را یک خطای کدگذاری فنی اعلام کرد.

بیشتر از جهان