ایران، چین و روسیه به گسترش نظریه‌های توطئه در مورد کیت میدلتون دامن زده‌اند

مقام‌های دولت بریتانیا از دخالت احتمالی چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران در گسترش شایعات پس از تشخیص ابتلای کیت میدلتون به سرطان ابراز نگرانی کردند

گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت نگران است دشمنان بریتانیا به‌عمد به پخش اطلاعات غلط در مورد شاهدخت ولز دامن می‌زنند تا «کشور را بی‌ثبات کنند».

غیبت کیت از انظار عمومی در پی عمل جراحی برنامه‌ریزی‌شده در ژانویه به منبع شایعات، گمانه‌زنی و نظریه‌های توطئه در محیط آنلاین تبدیل شد تا اینکه شاهدخت ولز در یک پیام ویدیویی شخصی و احساس‌برانگیز فاش کرد تشخیص داده شده که به سرطان مبتلا است.

شاهدخت ۴۲ ساله گفت پیش از آنکه بتواند طبق توصیه تیم پزشکی‌اش «شیمی‌درمانی پیشگیرانه» را آغاز کند، لازم بود از عمل جراحی بهبود پیدا کند. این خبر ضربه بی‌رحمانه دیگری به خانواده سلطنتی است که شاه چارلز سوم و ملکه آینده هر دو هم‌زمان دارند با سرطان مبارزه می‌کنند.

در حالی که پیام ویدیویی کیت با سیل همدردی عمومی مواجه شد، نظریه‌های توطئه بی‌اساس در مورد صحت اطلاعیه شاهدخت و ابتلایش به سرطان همچنان به گردش ادامه داده است، و برخی نظردهندگان آنلاین اثربخشی شیمی‌درمانی را زیر سوال می‌برند یا مقصر تشخیص ابتلای کیت [به این بیماری] را واکسن‌های کووید‌ـ‌۱۹ می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه تلگراف، در حال حاضر نگرانی‌های فزاینده‌ای میان مقام‌های وایت‌هال [دولت بریتانیا] وجود دارد که کشورهای متخاصم مانند چین، روسیه و ایران احتمالا در افزایش نظریه‌های توطئه در رسانه‌های اجتماعی پیرامون سلامت شاهدخت دخالت داشته‌اند.

یک منبع آگاه دولتی که نامش فاش نشده است به این روزنامه گفت: «بخشی از شیوه کار کشورهای متخاصم این است که اوضاع را بی‌ثبات کنند‌ــ چه تضعیف مشروعیت انتخابات باشد چه سایر نهادها.»

در حالی که چند ماه تا تاریخی که انتظار می‌رود انتخابات سراسری برگزار شود باقی مانده، قرار است اولیور داودن، معاون نخست‌وزیر، روز دوشنبه ادعای دخالت چین در دموکراسی بریتانیا را در پارلمان مطرح کند.

داونینگ استریت [دفتر نخست‌وزیر بریتانیا] اعلام کرده است در تدارک اعمال تحریم‌های تازه علیه اشخاص چینی است که با حمایت دولت [چین] در مداخله در فرایندهای دموکراتیک بریتانیا نقش داشته‌اند، از جمله حمله سایبری که به دسترسی به اطلاعات شخصی میلیون‌ها رای‌دهنده منجر شد.

قرار است وزیران روز دوشنبه جزئیات حملات هکری که کمیسیون انتخاباتی و همین‌طور ۴۳ نفر از جمله نمایندگان پارلمان و اعضای مجلس اعیان را هدف قرار داد، ارائه کنند.

دولت سال گذشته کارگروهی تشکیل داد تا از انسجام دموکراسی بریتانیا در برابر تهدیدهای دخالت خارجی محافظت کند، که حوزه مسئولیتش مقابله با گسترش اطلاعات غلط در رسانه‌های اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

نشریه تلگراف به نقل از یک منبع دولتی نوشت: «مقابله با این مسئله درست در مرکز وظایف این کارگروه قرار دارد.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه قدم پیش گذاشت و ترول‌های (اوباش) رسانه‌های اجتماعی را محکوم کرد که شاهدخت را به‌دلیل غیبت از انظار عمومی هدف حمله قرار می‌دهند.

سوناک در بیانیه‌ای در ایکس (توییتر سابق) گفت: «در هفته‌های اخیر او زیر نگاه موشکافانه دقیق قرار داشته است و رفتار برخی بخش‌های رسانه‌های سراسر جهان و رسانه‌های اجتماعی با او غیرمنصفانه بوده است.»

شاهدخت ولز عشق و حمایت کل کشور را همراه دارد.

ــ ریشی سوناک (RishiSunak@) ۲۲ مارس ۲۰۲۴

عمران احمد، مدیر اجرایی مرکز مقابله با نفرت‌پراکنی دیجیتال، گفت شاهدخت «بار دیگر مورد اجحاف قرار گرفته به این گناه که بلافاصله خودش را نشان نداده است».

او به بی‌بی‌سی گفت: «وقتی بانوی جوانی داری، شاهدخت ولز، که در شرایط پزشکی اضطراری قرار دارد، می‌بینی که سیل نظریه‌های توطئه مردم سرازیر می‌شود، می‌بینی که [این نظریه‌های توطئه] در بسترهای رسانه‌های اجتماعی بزرگ‌نمایی می‌شوند و در معرض دید میلیون‌ها و میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرند.» 

«فکر می‌کنم این بخش غیرانسانی شیوه‌ای است که رسانه‌های اجتماعی ما را وادار کرده است رفتار کنیم، افراد را مجبور می‌کند تا درباره چیزهایی صحبت کنند که ممکن است عمیقا شخصی باشند.

«و صدالبته که اثر آن بر جامعه‌مان را می‌بینیم، اینکه با چه سرعتی میلیون‌ها نفر به آن پرداخته‌اند، و تا چه اندازه به خانواده سلطنتی آسیب زده است.»

پدی هارورسون، مشاور سلطنتی سابق، گفت گمانه‌زنی و فشار پیرامون مسئله سلامت شاهدخت «بدترین موردی است که تاکنون دیده‌ام».

هفته گذشته، سفارت بریتانیا در اوکراین ناچار شد شایعات مرگ شاه را تکذیب کند. این موضوع پس از آن رخ داد که کانال‌های رسانه‌ای دولتی مورد تایید کرملین، که برخی از آن‌ها میلیون‌ها دنبال‌کننده در رسانه‌های اجتماعی دارند، شروع به پخش این اخبار جعلی کردند.

اولین ادعای دروغ در تلگرام مطرح شد، که در بیانیه‌ای فتوشاپ‌شده مزین به نشان کاخ باکینگهام نوشته بود: «اطلاعیه‌ای که در ادامه می‌آید را دفتر ارتباطات سلطنتی منتشر کرده است. شاه بعدازظهر روز گذشته به‌صورت ناگهانی درگذشت.»

به اطلاع شما می‌رسانیم که خبر درگذشت شاه چارلز سوم جعلی است.

ــ سفارت بریتانیا در اوکراین (UKinUkraine@) ۱۸ مارس ۲۰۲۴

سفارت در پستی در رسانه‌های اجتماعی توضیح داد: «به اطلاع شما می‌رسانیم که خبر درگذشت شاه چارلز سوم جعلی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان