بازرس ویژه آمریکا: کمک‌های بشردوستانه در افغانستان به‌دست یک مشت تروریست می‌افتد

آمریکا از زمان بازگشت طالبان به قدرت، ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار به افغانستان کمک کرده است

جان ساپکو، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، می‌گوید  که کمک‌های بشردوستانه دولت آمریکا به دست طالبان که «یک مشت تروریست هستند» می‌رسد. ساپکو در گفت‌وگو با مجله  پروپابلیکا گفت: «بیشتر پولی که سازمان ملل متحد به افغانستان می‌فرستد، از مالیات‌دهندگان آمریکایی به دست‌ می‌آید و درنهایت به دست یک گروه تروریستی می‌افتد.»

براساس گزارش ساپکو، از زمان بازگشت طالبان به قدرت تابه‌حال، آمریکا ۲میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار به افغانستان کمک کرده و سازمان ملل متحد آن را به کابل فرستاده است. سازمان ملل متحد و طالبان می‌گویند که این پول به «بانک بین‌المللی افغانستان» که بانکی خصوصی است سپرده می‌شود و بانک مرکزی افغانستان که تحت مدیریت طالبان است به آن دسترسی دارد.

اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، در گزارشی که اوایل ژانویه امسال منتشر کرد، دسترسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه را تایید کرد و گفت این کمک‌ها به نیازمندان نمی‌رسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رزا اوتنبایوا، رئیس هیئت معاونت سازمان ملل متحد در امور افغانستان، ششم مارس در نشست شورای امنیت درمورد افغانستان گفت که از زمان بازگشت طالبان به قدرت، حدود ۸ میلیارد دلار به این کشور کمک شده است که در راس کمک‌کنندگان ایالات متحده آمریکا قرار دارد. اوتنبایوا، ارسال محموله‌های پول نقد به افغانستان را در تثبیت اقتصاد، جبران کمبود نقدینگی در بانک‌ها و بازارها، جلوگیری از فروپاشی سیستم بانکی و ارائه کمک به نیازمندان موثر خواند. اوتنبایوا گفت: «این محموله‌ها نقدینگی را به اقتصاد محلی تزریق کرده و تا حد زیادی به بخش خصوصی اجازه داده است به فعالیت خود ادامه دهد و از یک بحران مالی جلوگیری کند». رزا اوتنبایوا به دسترسی طالبان به کمک‌های نقدی و نقش بانک مرکزی افغانستان در مدیریت این کمک‌ها اشاره‌ای نکرد. بانک مرکزی افغانستان  زیر نظر اعضای کلیدی طالبان است.

سخن‌گوی کاخ سفید و سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا بارها در زمینه دسترسی طالبان به کمک‌های بشردوستانه آمریکا گفته‌‌اند که این کمک‌ها برای اهداف بشردوستانه ارسال می‌شود و نظارت جدی بر روند توزیع آن‌ها وجود دارد. مجله پروپابلیکا به نقل از نامه وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به گزارش اخیر اداره بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان، نوشت که سازمان ملل متحد و دولت آمریکا مسئول مدیریت انتقال پول نقد به افغانستان و همچنین متعهد به ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی به «مردم افغانستان» اند. در این نامه آمده است: «ما به نظارت بر روند کمک‌رسانی ادامه خواهیم داد و به‌دنبال برطرف کردن نگرانی‌ها درمورد احتمال رسیدن کمک‌های ایالات متحده به دست طالبانیم.»

گرچه از چندی پیش قانون‌گذاران ایالات متحده در زمینه توقف کمک‌های آمریکا به افغانستان تلاش می‌کنند، اما این تلاش‌ها هنوز نتیجه‌ای نداشته‌ است. مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا، دسترسی طالبان به کمک‌های نقدی دولت آمریکا را «غیر قابل قبول» خواند و گفت باید تلاش‌های بیشتری برای جلوگیری از بهره‌مندی طالبان از این کمک‌ها صورت بگیرد.

ملا هدایت‌الله بدری و احمدضیاء آغا، که نام‌هایشان به دلیل پولشویی و ترویج تروریسم در فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار دارد، بانک مرکزی افغانستان را مدیریت می‌کنند. در سال ۲۰۱۰، سازمان ملل متحد و وزارت خارجه آمریکا  احمدضیاء آغا، معاون فعلی بانک مرکزی افغانستان، را تروریست بین‌المللی معرفی کردند. اتهام احمدضیاء آغا تامین مالی طالبان از راه منابع غیرقانونی بود. با سلطه طالبان بر افغانستان، احمدضیاء آغا کار خود را درجایگاه معاون بانک مرکزی آغاز کرد و تاکنون در این جایگاه حضور دارد. ملا هدایت‌الله بدری، که مدتی وزیر خزانه‌داری طالبان بود، از یک‌ سال پیش به این سو رئیس بانک مرکزی است. در ماه‌های نخست بازگشت طالبان به قدرت، وزارت خارجه ایالات متحده به طالبان فشار وارد کرد که بانک مرکزی افغانستان برای شفافیت در زمینه مسائل مالی و دریافت کمک‌‎های بشردوستانه مستقل از این گروه اداره شود، اما طالبان این پیشنهاد را نپذیرفت.