بخشی از دیوار مرزی آمریکا و مکزیک براثر باد شدید فروریخت

قسمت فرو‌ریخته در برنامه تعمیر این دیوار قرار داشته است

قرار است تا سال دیگر ۷۲۰ کیلومتر دیگر به این دیوار افزوده شود-STR / AFP

دیوار حایل جدید‌‌ مورد علاقه دونالد ترامپ میان ایالات متحده و مکزیک، براثر بادهای صحرایی فروریخته است. 

روز چهارشنبه، چارچوب‌های فولادی دیوار بر اثر شدت برخورد بادهایی که گفته می‌شود با سرعتی برابر با ۶۵ کیلومتر در ساعت به دیوار حایل برخورد کرده است، بخش‌هایی از آن را در آن سوی شهر «کالِکزیکو» کالیفرنیا روی درخت زار «مکزیکالی» فرو ریخته است.

کارلوس پیتونِس، مامور آژانس حفاظت مرزی گمرک آمریکا، به نشریه «ال ای تایمز» گفت: «خوشبختانه مقامات مکزیک به سرعت وارد عمل شدند و ترافیک را به خیابان‌های دیگری هدایت کردند.» این واقعه تلفات جانی دربر نداشته است.

ایجاد دیوار حایل میان مکزیک و ایالات متحده، یکی از وعده‌های عمده انتخاباتی دونالد ترامپ بود. با وجود این، در ماه نوامبر گذشته دولت ترامپ اذعان داشت که تنها ۱۲۵ کیلومتر از دیوار از نو ساخته شده است و بقیه عملیات مربوط به آن، مرمت حصارهای تخریب شده و جایگرین کردن قطعاتی در دیوار پیشین بوده است.

بخش فروریخته، قسمتی از برنامه تعمیر دیوار قدیمی بوده است و به گفته آقای پیتونس، سیمانی که برای محکم سازی آن به‌کار رفته بود، تازه بوده است. 

اقای پیتونس ضمن اشاره به این که ماموران مرزی آمریکا در جریان بازپس گرفتن اسکلت فولادی دیوار از مکزیک و ساختمان مجدد دیوار هستند، گفت:«خوشبختانه (بر اثر این واقعه) هیچگونه تلفات جانی یا مالی وارد نیامده است. در ادامه کار، آژانس حفاظت مرزی آمریکا با پیمانکاران همکاری خواهد کرد تا از تاثیر بادهای شدید (بر دیوار) بکاهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش اداره هواشناسی ملی امریکا، در هنگام ریزش دیوار، سرعت باد ۵۳ کیلومتر، و در مراحلی ۶۳ کیلومتر در ساعت بوده است.

به رغم پیشرفت کند احداث و مرمت دیوار حایل میان آمریکا و مکزیک، اقای ترامپ در حرکتی که احتمالا برای تقویت موضعش در انتخابات سال جاری است، وعده داده است که تا سال ۲۰۲۱، هفتصد و بیست کیلومتر دیگر به آن دیوار بیفزاید. 

دستگاه رهبری ترامپ، گذشته از چالش‌های سیاسی و حقوقی‌ای که با آن روبروست، با مسایل دیگری، از جمله سه مورد پیگرد قانونی در مراحل پایانی سال ۲۰۱۹ پیرامون ضبط دارایی‌های شهروندان آمریکایی، نیز درگیر است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در ماه نوامبر گزارش داد که وزارت دادگستری آمریکا در حال بازکردن پرونده‌های دیگری در این زمینه است.

آقای ترامپ همچنین در صدد جمع‌آوری بودجه (برای احداث دیوار حایل) از ادارات دولتی وابسته به نهادهای مضاعف است که به گفته نشریه واشنگتن پست، اخیرا شامل یک مورد ۷.۲ میلیارد دلاری از وزارت دفاع شده است. این نشریه می‌گوید که مجموع بودجه‌ای که به این پروژه اختصاص داده شده است، تاکنون بالغ بر ۱۸.۴ میلیارد دلار است. 

آقای ترامپ اغلب ادعا کرده است که «کسی نمی‌تواند از دیوار (حایل) بالا برود»، اما ویدیوهایی که به گونه‌ای گسترده در شبکه‌های اجتماعی  انتشار یافت، نشان می‌دهد که چندین نفر به آسانی از این دیوار پرهزینه و نسخه مشابه آن  بالا می‌روند.

در ماه نوامبر گذشته، آقای ترامپ گفت که از گزارش نشریه واشنگتن پست که می‌گوید قاچاقچیان به آسانی و با استفاده از ابزار برقی روزمره خانگی قادر به سوراخ کردن دیوار هستند، بی‌اطلاع است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت:«چیزی در این باره نشنیده‌ام. ما دیوار محکمی داریم. اما هرقدر محکم، صادقانه بگویم، می‌توان هرچیزی را سوراخ کرد. اما خیلی‌ها آن را زیر نظر دارند.»

© The Independent

بیشتر از جهان