وال‌استریت ژورنال: اروپاییان برای تحریم جمهوری اسلامی دچار اختلاف نظرند

فرانسه و آلمان می‌خواهند جمهوری اسلامی بابت ارسال سلاح به متحدانش در منطقه مجازات شود اما بورل مخالف است

حسین امیرعبداللهیان و جوزپ بورل در تهران-آفتاب‌نیوز

وال استریت ژورنال به نقل از متن نامه‌ای که آن را مشاهده کرده است می‌گوید، کشورهایی مانند فرانسه و آلمان خواستار مجازات جمهور اسلامی ایران به دلیل ارسال تسلیحات برای گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه‌اند اما دیپلمات‌هایی مانند جوزپ بورل، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آنها هشدار داده‌‌اند که این کار را نکنند.

براساس این گزارش، اتحادیه اروپا با تلاش آلمان و فرانسه برای هدف قرار دادن تهران بابت موشک‌ها و دیگر تجهیزات نظامی که به متحدان منطقه‌ای‌اش ارسال می‌کند، مخالفت می‌کنند؛ چرا که از نگاه مقامات ارشد اتحادیه اروپا این تحریم‌ها می‌تواند دیپلماسی با جمهوری اسلامی را تضعیف کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرانسه، آلمان، هلند و پنج کشور اروپایی دیگر ماه گذشته در نامه‌ای به جوزپ بورل به او گفتند که اتحادیه اروپا باید نظام تحریم‌هایی را دنبال کند که به آن اجازه می‌دهد عوامل مجهز کردن شبه‌نظامیان در منطقه و مشاوره دادن به آنها و همچنین این گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی ایران را تحریم کند.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: پاسخ بورل به این نامه که مقامات اروپایی می‌گویند موضع مورد حمایت واشینگتن هم هست این بود: اکنون این کار را نکنید. بورل در پاسخ به این هشت کشور هشدار دادکه اقدام علیه جمهوری اسلامی می‌تواند بحران دوگانه روسیه و خاورمیانه را تشدید کند و عواقب داشته باشد.

یک مقام دولت بایدن به وال استریت ژورنال گفت که آمریکا به اتحادیه اروپا گفته است که از افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها به دلیل انتقال سلاح و تجهیزات نظامی به شبه‌نظامیان در منطقه و روسیه حمایت می‌کند.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، اختلاف نظر بین اروپاییان در نشست روز دوشنبه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز مطرح شد.

آمریکا و اروپا پیش‌تر تهدید کرده بودند که در صورت ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه تحریم‌های قاطعانه‌ای علیه تهران اعمال خواهند کرد که می‌تواند شامل ممانعت از پرواز ایران‌ایر در آسمان اروپا باشد.

با این حال وال استریت ژورنال می‌نویسد که برخی در اتحادیه اروپا نگرانند که تحریم‌ها دیپلماسی هسته‌ای با جمهوری اسلامی را تضعیف کند.