بریتانیا و آمریکا: سازمان‌ ملل باید از ارسال موشک‌های ایران به حوثی‌ها جلوگیری کند

سفرای روسیه و چین اصرار دارند که لندن و واشینگتن مجوز سازمان ملل متحد برای انجام حملات مکرر به مواضع حوثی‌ها را ندارند

ایالات متحده و بریتانیا خواستار تقویت بیشتر سازوکار بازرسی و نظارت دریایی سازمان ملل متحد برای جلوگیری از رسیدن موشک‌های ایران به بنادر تحت کنترل حوثی‌ها در غرب یمن، شدند.

این درخواست روز پنجشنبه، ۱۴ مارس (۲۴ اسفند)،  ازسوی نمایندگان دو کشور در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد بحران یمن مطرح شد؛ این درحالی بود که هم‌زمان با نشست شورای امنیت، گزارش‌هایی هم درباره حمله موشکی شبه‌نظامیان حوثی به یک کشتی در دریای سرخ و نزدیکی شهر عدن در جنوب یمن و همچنین حمله نیروهای آمریکایی به فرودگاه بین‌المللی حدیده در داخل خاک یمن منتشر شد.

خبرهای مربوط به آخرین درگیری‌ها در بحبوحه تشدید اختلافات دیپلماتیک بر سر نحوه مقابله با حملات حوثی‌ها منتشر شد و به مشاجره میان نمایندگان چین و روسیه با نمایندگان ایالات متحده و بریتانیا انجامید. سفرای روسیه و چین اصرار داشتند که لندن و واشینگتن مجوز سازمان ملل متحد برای انجام حملات مکرر به مواضع حوثی‌ها را ندارند.

رابرت وود، فرستاده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، در این نشست خواستار تقویت بیشتر سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی این سازمان برای مقابله با ارسال تسلیحات ایرانی به بنادر حوثی‌‌ها شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازوکار راستی‌آزمایی و بازرسی سازمان ملل متحد (Unvim) در سال ۲۰۱۶ به درخواست عربستان سعودی برای جلوگیری از قاچاق اسلحه در داخل محموله‌های بشردوستانه به مقصد یمن ایجاد شده است.

جیمز کاریوکی، معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد هم ضمن تکرار درخواست ایالات متحده، گفت: «بازرسی کشتی‌ها برای توقف ورود سلاح‌های غیرقانونی به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها و در‌عین‌حال حفظ جریان کالا به یمن، ضروری است. حدود ۹۰درصد از کل مواد غذایی در یمن ازطریق واردات تامین می‌شود، بنابراین حفظ یکپارچگی [نظارت بر] این بنادر حیاتی است.»

معاون سفیر بریتانیا افزود گزارش‌ها درمورد اینکه کشتی‌های ایرانی این بازرسی‌ها را دور می‌زنند بسیار نگران‌کننده است و همه کشتی‌هایی که وارد بندر حدیده می‌شوند، باید تحت این سازوکار مورد بازرسی قرار گیرند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون فرستاده روسیه در سازمان ملل متحد، نیز در این نشست گفت: «تنها دیپلماسی که ایالات متحده به رسمیت می‌شناسد، دیپلماسی قایق‌های توپدار است. شما می‌توانید دیدگاه‌های متفاوتی درباره حوثی‌ها و خواسته‌های آن‌ها داشته باشید، اما سخت می‌توان نپذیرفت که بحران فعلی در دریای سرخ کمابیش ناشی‌از اقدامات وحشیانه اسرائیل علیه صدها هزار فلسطینی بی‌گناه در نوار [غزه] است.»

هانس گروندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن، نیز گفت که حملات شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی به کشتی‌ها در دریای سرخ، تلاش برای رسیدن به صلح در یمن را کم‌اثر می‌کند و افزود: «هرچه فضای پرتنش ادامه یابد، میانجیگیری [در یمن] چالش‌برانگیزتر می‌شود.»

بیشتر از جهان