رونمایی از نخستین مسجد چاپ سه ‌بعدی در عربستان سعودی

وجنات عبدالواحد، زن کارآفرین و تاجر عربستان سعودی این مسجد را در جده ساخته است

تصویر مسجد چاپ سه‌بعدی عبدالعزیز عبدالله شربتلی در جده‌ــ W_Abdulwahed/X

به گزارش تری‌دی‌نیتیو، وجنات عبدالواحد، کارآفرین و تاجر زن اهل عربستان سعودی در گرامیداشت یاد همسر فقید خود، در نخستین هفته ماه رمضان از اولین مسجدی که با فناوری چاپ سه‌بعدی 3D Print ساخته و تکمیل شده است، رونمایی کرد.

سال گذشته خبر پروژه ساخت مسجدی دیگر با فناوری چاپ سه‌بعدی در در دبی که قرار است در سال ۲۰۲۵ به پایان برسد نیز منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مسجد ساخته‌شده با فناوری چاب سه‌بعدی در جده است و به احترام همسر عبدالواحد، «عبدالعزیز عبدالله شربتلی» نام گرفته و با مساحت پنج هزار و ۶۰۰ مترمربع و با همکاری شرکت املاک فورسان و گوانلی‌، شرکت چینی متخصص ساخت‌وساز چاپ سه‌بعدی‌، احداث شده است. فناوری چاپ سه بعدی، امکان ساخت سریع ساختمان‌ها را با استفاده از مواد مخصوص به جای بتن سنتی فراهم می‌کند.

ساخت این مسجد بخشی از فعالیت‌های شرکت ملی مسکن است که همسو با اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی طراحی شده است، زیرا استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به کاهش تولید نخاله‌های ساختمانی منجر می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در سل ۲۰۱۶ طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ با هدف ایجاد تنوع در درآمدهای اقتصادی و فاصله گرفتن از درآمد نفتی را معرفی کرد که حمایت از فناوری‌های نوآورانه نیز بخشی از آن است. عربستان کاهش و به صفر رساندن آلودگی کربن را نیز دنبال می‌کند.

تکمیل پروژه ساخت این مسجد چاپ سه‌بعدی حاکی از فرارسیدن عصر جدیدی از نوآوری در ساخت‌وساز و معماری در عربستان سعودی است.