«محور شرارت در حیاط خلوت ایالات‌متحده»؛ ونزوئلا به راه نفوذ عوامل تهران به خاک آمریکا تبدیل شده است

همان‌طور که سوریه از لحاظ ایجاد راهرویی زمینی در منطقه شام برای جمهوری اسلامی بسیار حیاتی بود، ونزوئلا هم راهرویی هوایی و سکویی لجستیکی در نیم‌کره غربی است

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، و نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا‌‌ــ AFP

کارشناسان هشدار داده‌اند روابط گرم تهران و کاراکاس تهدید بزرگی برای آمریکا محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی از این کشور سوسیالیستی به‌‌عنوان پایگاهی برای حمله به آمریکا استفاده می‌کند.

به گزارش دیلی‌میل، تقویت روابط اقتصادی و نظامی دو کشور و افزایش خصومت با آمریکا به نگرانی‌ها در مورد نفوذ تهران بر کاراکاس دامن زده است.

هفته گذشته، اف‌بی‌آی اعلام کرد در تعقیب مجید دستجانی فراهانی، مامور اطلاعاتی جمهوری اسلامی، است که از ونزوئلا درصدد استخدام افرادی برای قتل مقام‌های آمریکایی بوده است.

کارشناسان در گفت‌و‌گو با دیلی‌میل هشدار دادند که این اقدام‌های بی‌پروا و تقویت روابط بین نیکولاس مادورو و دشمنان آمریکا ممکن است پیامدهای بدی در آینده نزدیک داشته باشد.

به گفته آن‌ها، این کشور نفت‌خیز به‌دلیل فاصله ۴۸۰ کیلومتری با ساحل میامی، در صورت بروز جنگ، موقعیت ژئوپلتیک فوق‌العاده‌ای دارد و از آن به‌عنوان «راهرو هوایی» استفاده می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا به دیلی‌میل گفت از گزارش‌ها در مورد طرح‌های جمهوری اسلامی برای قتل دشمنانش‌ــ از جمله مخالفان، روزنامه‌نگاران، مقام‌های سابق آمریکا و عوامل داخلی سابق‌ــ در خاک سایر کشورها آگاه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «نقشه‌های مرگبار و ارعاب جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان گسترده است و نیازمند اقدام بین‌المللی هماهنگ است تا این نقشه‌ها خنثی و رژیم ایران پاسخگو شود.»

روابط میان جمهوری اسلامی و ونزوئلا بیش از پیش آشکار شده است، و تهران از این کشور در آمریکای جنوبی به‌عنوان پایگاهی در منطقه استفاده می‌کند.

جوزف هومایر، کارشناس امنیت جهانی، می‌گوید: «همان‌طور که سوریه از لحاظ ایجاد راهرویی زمینی در منطقه شام برای جمهوری اسلامی بسیار حیاتی بود تا بتواند حزب‌الله و بعد یمن را تجهیز و تامین مالی کند، ونزوئلا هم راهرویی هوایی و سکویی لجستیکی در نیم‌کره غربی است.»

او افزود جمهوری اسلامی از ونزوئلا استفاده می‌کند تا از ضعف جغرافیایی‌اش در مقابل حضور نظامی آمریکا در همسایگی‌اش بکاهد و به شیوه‌ای متقابل آمریکا را تهدید کند.

خوزه آنتونیو کولینا، مقام نظامی سابق ونزوئلا، به دیلی‌میل گفت روابط جمهوری اسلامی و ونزوئلا تهدیدی برای آمریکا است، به‌ویژه در صورت بروز درگیری میان تهران و واشنگتن.

پروپابلیکا سال گذشته گزارش داد که سازمان‌های اطلاعاتی ایران و ونزوئلا یک برنامه اطلاعاتی مشترک آغاز کرده‌اند. در یکی از دیدارها، «روسای اطلاعاتی ونزوئلا موافقت کردند با فراهم‌سازی اطلاعات زیرساختی مانند تسلیحات، مدارک شناسایی، حساب بانکی و کانال‌های ارتباطی جابه‌جایی عوامل و تجهیزات میان ایران و آمریکای لاتین، به جمهوری اسلامی کمک کنند».

هومایر به دیلی‌میل گفت: «جمهوری اسلامی در چارچوب این ائتلاف کار می‌کند، ائتلاف کشورهای استبدادی چین، روسیه، کره شمالی. آن‌ها همگی مشغول ایجاد ظرفیت‌های مشترک و قابلیت همکاری عملیاتی‌اند. وقتی درباره تغییر نظم بین‌المللی صحبت می‌کنند، موضوعی که درباره‌اش صحبت می‌کنند همین است. آن‌ها درباره تغییر شیوه تجارت، تغییر نگاه به حقوق بشر صحبت می‌کنند.»

هومایر در ادامه افزود چین از جمهوری اسلامی برای اجرای دستوراتش در نیمه‌کره غربی استفاده می‌کند تا روابط دیپلماتیکش با واشنگتن را حفظ کند.

این کارشناس امنیت جهانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران برای چین کار کثیف را در آمریکای لاتین انجام می‌دهد، خیلی از کارهایی که چین مایل نیست هنگام انجام مچش گرفته شود، زیرا آن‌ها نمی‌خواهند دشمن مستقیم آمریکا یا سایرین باشند.»

«جمهوری اسلامی این کار را خواهد کرد چون هیچ سرمایه سیاسی برای باخت ندارد.»