هفت ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، نتایج حوزه انتخابی کابل اعلام شد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز سه شنبه ۲۴ اردیبهشت نتایج نهایی حوزه انتخابی کابل را، هفت ماه پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، اعلام کرد. بر اساس فهرست منتشر شده از سوی این کمیسیون، ۹ زن و ۲۴مرد با کسب بیشترین آرا به مجلس نمایندگان راه یافته‌اند.

نتایج سایر حوزه‌های انتخابی، به استنثای کابل و پکتیا هم‌زمان با افتتاح هفدمین دور قانونگذاری پارلمان/شورای ملی در ششم اردیبهشت تکمیل شد.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مراسم تحلیف نمایندگان کابل و پکتیا تأخیر هفت ماهه در اعلان نتایج انتخابات مجلس نمایندگان را " فاجعه‌ای در تاریخ نظام‌های مردم‌سالار" خواند که در نتیجه "بی کفایتی مدیران قبلی کمیسیون‌های انتخاباتی" شکل گرفت. او از نمایندگان مجلس خواست تا اعتماد مردم را به پروسه انتخابات برگردانند.

رئیس جمهوری همچنان به برگزار نشدن انتخابات پارلمانی در حوزه انتخابی استان غزنی اشاره کرد و گفت که انتخابات در این حوزه هم‌زمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در مهر ماه امسال صورت می‌گیرد.

سال گذشته با افزایش تهدیدهای امنیتی و تنش‌های سیاسی بر سر ترکیب قومی در سهمیه استان غزنی در مجلس نمایندگان، کمیسیون انتخابات تصمیم گرفت که برگزاری انتخابات در این حوزه را به تعویق بیندازد.

پس از برگزاری انتخابات پارلمانی، اعتراضات گسترده رای‌دهندگان و نامزدان به سوء مدیریت پروسه‌های انتخاباتی و وارد شدن اتهام تقلب و فساد مالی علیه اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی باعث شد که حکومت در مشورت با احزاب و نهادهای جامعه مدنی قانون انتخابات را تعدیل و تمامی اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را برکنار کند. 

در اسفند ۱۳۹۷ رهبری جدید کمیسیون انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی وعده دادند از " اشتباهات گذشته" درس می‌گیرند و برای اطمینان خاطر رأی‌دهندگان نتایج آرای انتخابات پارلمانی را "با دقت" بررسی و نهایی خواهند کرد.

انتشار فهرست برندگان از حوزه‌انتخابی کابل اما واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است. انیسه شهید از زنان خبرنگار در کابل نوشته است " گفتند در تفتیش نتایج کابل فساد و تقلب شده، نتیجه را باطل کردند. دوباره بررسی کردند؛ گفتند [احتمال] حداقل ۵۰ در صد تغییرات در نتیجه انتخابات وجود دارد؛ حالا دوباره همان نتایج اعلام شده کمیسیون پیشین را منتشر کرده اند. خدا کفن کش سابق را ببخشد...کاری می‌کنند که شکرگزار [بر کار] کمیسیون‌های گذشته باشیم."

نامزدان راه نیافته به مجلس نسبت به نتایج اعلام شده معترض هستند. صالحه سادات از نامزدان مجلس در حوزه انتخابی کابل، کمیسیون انتخابات را متهم به دستبرد در آرا می‌کند. او می‌گوید "بررسی آرای کابل" را از نزدیک دنبال می‌کرده است و از منابع معتبر اطلاع یافته که " به جز ۳ مرد و ۸ زن که [آرای] واقعی دارند، برای بقیه آرای تقلبی ساخته شده" است.

آصف آشنا، فعال سیاسی و نامزد انتخابات پارلمانی از کابل، در گفت‌وگوی ویژه با ایندپیندت فارسی می‌گوید انتخابات پارلمانی در کل و حوزه انتخابی کابل به طور مشخص هدف "مهندسی سیاسی" قرار گرفته است. به باور آقای آشنا " گروه‌های نزدیک به رئیس جمهوری" با اعمال نفوذ بر کمیسیون‌های انتخاباتی "مانع راه‌ یافتن چهره‌های سیاسی پرسشگر و منتقد" به مجلس نمایندگان شده‌اند. او می‌گوید " دستبرد به نتایج انتخابات پارلمانی، در واقع دوام تقلب سازمان یافته است که با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ شروع و احتمالاً با انتخابات آینده ریاست جمهوری به پایان می‌رسد."

در همین حال گروهی نیز سیستم رأی‌دهی برای گزینش نمایندگان مجلس را ناقض و غیر دموکراتیک می‌دانند. خالد نجوا، نویسنده و فعال مدنی سیستم ر‌أی واحد غیر قابل تفکیک را مانع اصلی بر سر راه تشکیل پارلمان حزبی و تضمین اصل نمایندگی فراگیر رأی‌دهندگان می‌داند. او می‌گوید " مجموع آرای سی و سه نماینده کابل ۱۳۳٫۸۵۶ رای است. اگر نفوس حوزه انتخابیه کابل چیزی در حدود پنج ملیون تن باشد، آیا نمایندگانی که اندکی بیشتر از یک صدهزار رأی را با خود دارند می‌توانند نماینده مردم کابل نمایندگی باشند؟" او پیشنهاد می‌کند برای جلوگیری از ضایع شدن آرای رأی‌ دهندگان سیستم انتخاباتی تغییر کند تا امکان ائتلاف نامزدان و تشکیل پارلمان حزبی میسر شود. 

پس از تشکیل حکومت وحدت ملی در مهر ماه ۱۳۹۳، اصلاحات انتخاباتی و برگزاری زود هنگام انتخابات پارلمانی و شورای‌های شهرستان‌ها بخشی از تعهدات اصلی حکومت بود. تشکیل کمیسیون ویژه اصلاح انتخاباتی، تعدیل قانون انتخابات و گزینش اعضای جدید به کمیسیون‌های انتخاباتی نزدیک به سه سال وقت گرفت.

 کمیسیون انتخابات با چهار سال تأخیر در آبان ۱۳۹۷ انتخابات پارلمانی را برگزار کرد. بر اساس تقویم انتخاباتی، انتخابات شورای‌های شهرستان‌ها تا پنج ماه دیگر یکجا با انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات پارلمانی استان غزنی برگزار خواهد شد.