مدیر برنامه بلانکو هم مدیرعامل استقلال را به دلالی و دریافت رشوه متهم کرد

علی خطیر پیش از رسیدن به صندلی مدیرعاملی استقلال به‌دلیل انجام فعالیت‌های غیرقانونی و دریافت رشوه از حضور در فوتبال ایران محروم شده بود

گوستاوو بلانکو، علی خطیر و مدیربرنامه مهاجم آرژنتینی، مهر ۱۴۰۲- وب‌سایت طرفداری

مدیر برنامه گوستاوو بلانکو، مهاجم آرژانیتی تیم استقلال تهران، در گفت‌وگو با روزنامه فرهیختگان گفت که علی خطیر، مدیرعامل آبی‌های پایتخت، در زمان امضای قرارداد با بلانکو از او درخواست کرده است که یکی از دوستانش به‌نمایندگی از  باشگاه با این مهاجم مذاکره کند. او افزود که درنهایت باشگاه استقلال ۳۰هزار دلار تحت ‌عنوان «کمیسیون مدیربرنامه داخلی» به حساب دوست خطیر واریز کرد.

خطیر که با حمایت خبرگزاری فارس و سپاه پاسداران به سمت مدیرعاملی استقلال رسید، پیش از این و در سال‌های اخیر نیز بارها به دریافت رشوه، جعل اسناد و دلالی ‏متهم شد و در شهریور ۱۳۹۹ حکم کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به‌دلیل معاملات غیرقانونی از حضور در تمام عرصه‌های ورزشی و فعالیت فوتبال منع شد.

اکنون علی مطوری، کارگزار نقل‌وانتقالات فوتبال ایران، درباره جزئیات قرارداد استقلال با مهاجمی که جواد نکونام مخالف پیوستن او به تیمش بود، می‌گوید: «در حالی که ما در جریان مذاکره با خاویر، وکیل حقوقی و خانوادگی بلانکو بودیم، خطیر فردی به نام سینا را به ما معرفی کرد و گفت در صورتی که امکانش هست او را هم وارد چرخه انتقال بلانکو به استقلال کنیم. خطیر می‌گفت چون جواد نکونام اجازه نمی‌دهد ما در این ماجرا باشیم، شما هم به او پشت‌پرده این ماجرا را نگویید، چون اگر او این ماجرا را بفهمد همه چیز را خراب کرده و اجازه انتقال بلانکو را نمی‌دهد.»

او افزود: «در ادامه مقرر شد تا باشگاه ۱۰۰ هزار دلار به‌عنوان پرداختی اول برای بلانکو داشته باشد که از این رقم، ۳۰ هزار تا برای ما و ۳۰ هزار تا برای آقای خاویر باشد. نکته قابل توجه اینکه نماینده خطیر با نامه‌ای که او را محمد کابلی معرفی می‌کرد، خودش را از اعضای مجموعه ما جا زد و با هماهنگی مدیرعامل باشگاه و با تایید او، ۳۰ هزار دلاری که حق ما بود را در ترکیه برای خود برداشت. در کنفرانس‌هایی که داشتیم، مشخص شد خطیر در جریان این توافق مالی بوده و با تایید ایشان این پول به حساب سینا واریز شد. در این چند وقت هم خاویر چندبار با خطیر صحبت کرد تا پول ما را برگرداند. سینا در ترکیه زندگی می‌کند و ما هیچ دسترسی و شناختی از او نداریم. او انگار دوست نزدیک و خانوادگی خطیر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی مطوری، همچنین گفت که به‌دلیل عملکرد ضعیف گوستاوو بلانکو در خط حمله استقلال، علی خطیر بلانکو و وی را تحت فشار قرار داد تا مدت قرارداد دو ساله‌ بلانکو را به یک سال کاهش دهند: «خطیر به ما گفت در صورت موفقیت در این کار، به ما مبلغی را پرداخت می‌کند. همچنین به ما گفتند اگر اسمی بیاوری تو را نابود می‌کنیم.»

روزنامه فرهیختگان از مدیرعامل باشگاه استقلال تهران همچنین پرسیده است: «چرا خطیر برای دخالت دوستانش در فعل‌وانفعالات مالی قرارداد بلانکو آن‌قدر اصرار داشت؟ چرا فردی به نام سینا که نماینده مدیرعامل استقلال بود، با نامه‌ای که او را محمد کابلی معرفی کرد در مذاکرات شرکت کرد؟ اصرار شبانه آقای مدیرعامل برای جا زدن دوستش در بین اسامی تیم مذاکره‌کننده با چه هدفی انجام شد؟ چرا تاکید شد تا نکونام در جریان این ماجرا قرار نگیرد؟ چرا این دوست خطیر‌ که ساکن ترکیه است باید از استقلال ۳۰ هزار دلار دریافت کند؟»

دوم دی‌ماه سال جاری، علیرضا خانی، عضو هیات‌‌مدیره استقلال، از علی خطیر به‌اتهام جعل امضا و اثر انگشت، به مراجع قضایی شکایت کرده بود. خطیر و  فرشید سمیعی، دیگر عضو هیات‌‌مدیره استقلال، متهم شدند که در انعقاد قرارداد از طرف این باشگاه امضا و اثر انگشت علیرضا خانی را جعل کرده‌اند.

پیش از آن نیز هدایت مبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، مدیرعامل باشگاه استقلال تهران را به جعل امضا و سوءاستفاده از سربرگ این فدراسیون متهم کرده و پرونده شکایتی را علیه خطیر در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به جریان انداخته بود.

در نمونه‌ای دیگر، اسماعیل خلیل‌زاده، رئیس وقت هیات‌‌مدیره باشگاه استقلال، مهر ۱۳۹۹ اسنادی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که در آن‌ها علی خطیر «دلال بازیکن و پورسانت‌بگیر» معرفی شده بود. براساس این اسناد و دست‌خط‌ها، میلاد باقری، مدافع سابق استقلال، افشا کرده بود که علی خطیر در جریان انعقاد قرارداد این بازیکن با استقلال از شخصی به نام هومن صمیمی «پول زیرمیزی» گرفته است.

خطیر، که پیش از آنکه مدیرعامل آبی‌های پایتخت شود مدتی معاون باشگاه ورزشی استقلال بود، با نزدیک شدن به مهدی تاج، رئیس کنونی فدراسیون فوتبال ایران، و همچنین با حمایت کامل خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، توانست حکم محرومیتش در کمیته اخلاق را به حال تعلیق درآورد، مدتی بر کرسی معاونت اجرایی دبیرکل فدراسیون فوتبال تکیه بزند و سپس به‌عنوان مدیرعامل باشگاه پرطرفدار استقلال انتخاب شود.

خطیر پس از اقدام‌های تاج و شماری از اعضای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران علیه شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس برکنارشده فدراسیون فوتبال، از کاندیداهای اصلی سمت دبیرکلی فدراسیون بود، اما محمدرضا زنوزی، مالک باشگاه تراکتورسازی تبریز، در اردیبهشت ۱۳۹۹ خطیر را متهم کرد که وی را مجبور کرده است برای دفاع از این باشگاه در برابر شکایت دو بازیکن خارجی، با «لودویچ دلشات»، وکیل مشهور فوتبال اروپا، قراردادی امضا کند.

زنوزی گفته بود علی خطیر و هوشنگ نصیرزاده در شکست‌های پیاپی باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال ایران در دادگاه‌های بین‌المللی، ازجمله فیفا و «دادگاه حکمیت ورزش»، نقش داشته‌اند. مالک تراکتورسازی افزود: «آقای خطیر! اگر اتفاقاتی که در زمان مذاکره با مربی ایتالیایی در فصل گذشته رخ داد و باعث شد قیمت این مربی در یک ساعت دو برابر بشود را بازگو کنم، دیگر آبرویی برای شما در این فوتبال نمی‌ماند.»

  خبرآنلاین در گزارشی افشا کرد که در مرداد ۱۳۹۸ و در دوران سرمربیگری آندره‌آ استراماچونی در استقلال نیز علی خطیر تلاش کرده بود در انتقال بازیکن مورد نظر این سرمربی «اعمال نظر و دخالت» کند.

بیشتر از فوتبال