ادعای حوثی‌ها در حمله به تاسیسات نفتی عربستان

سخنگوی حوثی‌ها می‌گوید تا زمان تحقق استقلال به مبارزه ادامه خواهند داد

 حوثی‌های یمن از سال ۲۰۱۵ مشغول جنگ با ائتلاف عربی به رهبری عربستان هستند - Mohammed HUWAIS / AFP

حوثی‌های شیعه در یمن که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند، مدعی شدند که حملاتی گسترده به اهدافی در عربستان سعودی داشتند.

حوثی‌ها می‌گویند با تعداد زیادی راکت و پهپاد به اهدافی در عربستان حمله کرده‌اند و هم‌چنین تأسیسات نفتی آرامکو را که در نزدیکی مرز با یمن است، مورد حمله موشکی قرار داده‌اند. 

شبکه تلویزیونی المسیره، متعلق به حوثی‌ها گزارش داده که نیروهای حوثی فرودگاه «ابها»، «پایگاه خمیص مشیط» و اهداف دیگری در عربستان را هدف حمله موشکی قرار داده‌اند.

پیش‌تر نیز حوثی‌ها در بهار امسال حملات موشکی به شهر مرزی «جازان» داشتند، هرچند که عربستان اعلام کرد که موشک‌های حوثی‌ها  را رد گیری و منهدم کرده‌است. شهر جازان به دلیل وجود تأسیسات نفتی برای عربستان سعودی بسیار مهم است.

در روزهای گذشته اخباری از حملات سنگین نیروهای عربستان به حوثی‌های یمن گزارش شد. شبکه العربیه و روزنامه الشرق‌الاوسط طی گزارش‌هایی از حملات سنگین هوایی عربستان به منطقه «نِهم» در ۱۱۰ کیلومتری صنعا خبر داده و مدعی شده بودند که در این حمله «شمار زیادی از نیروهای حوثی کشته شده‌اند».

یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن هم در اعلامیه‌ای گفته است که بعد از حملات عربستان و ارتش یمن، نیروهای حوثی ضدحمله‌های گسترده‌ای علیه پیش‌روی آنها انجام داده و مناطق زیادی را، از جمله شهر «مارب» بازپس گرفته‌اند.

سخنگوی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تأکید کرد که این نیروها طی عملیات «البنیان المرصوص» بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر را آزاد کردند و مانع یک حمله بزرگ علیه صنعا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این بیانیه اعلام کرده که «طی عملیات البنیان المرصوص هزاران تن از نیروهای دشمن کشته، زخمی و اسیر شدند. نیروهای ما طبق دستورات فرماندهی به صدها تن نیز اجازه دادند فرار کنند. ما از نقش مسئولانه ساکنان نهم و استان‌های مأرب و الجوف را که با اشغالگران مخالفت کردند قدردانی می‌کنیم».

یحیی سریع تأکید کرده که «نیروهای ما با فرزندان و هموطنان شریف در جنگ نیستند بلکه از کشور خود در مقابله با تجاوز خارجی و نیروهای اشغالگر و خائنان دفاع می‌کنند. ما برای آزادی تمامی خاک کشور تا زمان تحقق استقلال تلاش خواهیم کرد».

یحیی سریع هم‌چنین با اشاره به طرح صلح ترامپ که دیروز رونمایی شد گفته که «ما در کنار مردم فلسطین در مقابله با توطئه آمریکا و اسرائیل هستیم».

عربستان هنوز واکنشی به حملات حوثی‌ها نشان نداده است. 

تابستان امسال نیز حملاتی به تأسیسات نفتی شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، رخ داده بود که آمریکا و عربستان ایران را متهم به این حملات کردند، هرچند که حوثی‌ها مدعی شده بودند این حملات توسط آنها و بدون دخالت جمهوری اسلامی انجام شده است.

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ بخش‌های وسیعی از یمن، شامل صنعا را تحت کنترل خود درآوردند و از سال ۲۰۱۵ ائتلاف عربی به رهبری عربستان در حال نبرد با این گروه هستند.