درخواست طالبان از چین و روسیه برای سرمایه‌گذاری در معادن لیتیوم

ذخایر سرشار لیتیوم افغانستان به منابع سرشار نفت عربستان سعودی تشبیه می‌شود

دیدار وزیر معادن و پترولیم طالبان با یک تاجر روس در کابل‌ــ MoMPAfghanistan/X

وزارت معادن و پترولیم طالبان روز پنجشنبه ۱۷ اسفند (۷ مارس) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد یک بازرگان روس که مایل است در معادن افغانستان، به‎‌ویژه معادن لیتیوم سرمایه‌گذاری کند، با شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم این گروه، در کابل دیدار کرده است.  

بر اساس این بیانیه، این بازرگان روس مالک بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کارخانه فراوری لیتیوم روسیه است و در نظر دارد با تامین تجهیزات مدرن، در بخش استخراج و فراوری لیتیوم افغانستان سرمایه‌گذاری کند.  

نام این بازرگان روسی اعلام نشده و تنها ذکر شده که او خواستار راه‌اندازی کارخانه فراوری لیتیوم در افغانستان است.  

شهاب‌الدین دلاور، وزیر معادن و پترولیم طالبان، مدعی شد که امنیت در افغانستان برقرار و زمینه برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی فراهم و مساعد است. او از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد در بخش معادن و منابع زیرزمینی این کشور سرمایه‌گذاری کنند.  

وزارت معادن و پترولیم طالبان در فروردین‌ماه ادعا کرد که شرکت چینی گوچین در نظر دارد حدود ۱۰ میلیارد دلار در معادن لیتیوم افغانستان سرمایه‌گذاری کند که در نتیجه آن، زمینه اشتغال مستقیم برای ۱۲۰ هزار نفر فراهم خواهد شد. این شرکت تاکید کرده بود که ۱۰۰ درصد عملیات فراوری لیتیوم در داخل افغانستان انجام می‌شود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته طالبان، شرکت چینی گوچین در صورت انعقاد قرارداد بهره‌برداری از معادن لیتیوم، تونل سالنگ را هم ظرف هفت ماه تعمیر می‌کرد و قرار بود یک تونل جدید دیگر نیز در منطقه احداث کند.  

روزنامه فایننشال تایمز هم در ماه‌های نخست حاکمیت طالبان بر افغانستان، گزارش داده بود که شرکت‌های چینی در تلاش‌اند در معادن لیتیوم و مس افغانستان‌ سرمایه‌گذاری کنند و هیئت‌های چینی در این مورد با مقام‌های طالبان مذاکره کرده‌اند، اما عقد قرارداد‌های استخراج معادن با رژیم طالبان که فاقد مشروعیت ملی و جهانی‌اند، با انتقادهایی مواجه شد و منتقدان گفتند که چین این معادن را به «تاراج» می‌برد. 

لیتیوم قابلیت ذخیره کردن انرژی برق را دارد و در ساخت باتری‌ برای تلفن همراه، خودروهای برقی، کامپیوتر و هواپیماهای بی‌سرنشین استفاده می‌شود. 

یک نهاد تحقیقاتی وابسته به ایالات متحده در دوران حکومت پیشین افغانستان اعلام کرده بود که در استان‌های غزنی، هرات و نیمروز معادن لیتیوم وجود دارد. این نهاد ذخایر سرشار لیتیوم افغانستان را به منابع سرشار نفت عربستان سعودی تشبیه کرده بود. حتی برخی از کارشناسان معدن‌ معتقدند که افغانستان پتانسیل آن را دارد که به بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم جهان تبدیل شود. 

حکومت افغانستان در زمان ریاست‌جمهوری اشرف غنی تلاش کرد توجه سرمایه‌گذاران آمریکایی را به بخش استخراج معادن لیتیوم افغانستان جلب کند، اما به‌ دلیل وخامت اوضاع امنیتی، این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. 

ارزش ذخایر معدنی افغانستان بین یک تا سه هزار میلیارد دلار برآورد می‌شود. 

بیشتر از اقتصاد