واکنش آمریکا به رد صلاحیت‌های گسترده در ایران

ناامیدی اصلاح‌طلبان از خامنه‌ای؛ زینت‌المجالس نمی‌شویم

۲۷ سال است که احمد جنتی دبیر شورای نگهبان است و مسوول اصلی تایید و رد صلاحیت‌ها در همه انتخابات ایران - عکس از خبرآنلاین

شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که با تداوم وضع موجود، ارائه لیست و فعالیت انتخاباتی امکان نخواهد داشت.

این شورا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که به دلیل رد‌صلاحیت‌های گسترده، 230 کرسی انتخابات از هم‌اکنون در اختیار اصولگرایان قرار دارد. در این بیانیه آمده است که در 160 کرسی مجلس اساسا هیچ گزینه‌ای جز کاندیدای اصولگرا ندارد و در 70 کرسی دیگر هم رقابت میان دو یا چند اصولگرا با هم است: «متاسفانه رد صلاحیت های گسترده و بی سابقه، اکثریت قریب به اتفاق چهره‌های اصلاح‌طلب را از صحنه انتخابات حذف کرده است و از هم اکنون به نظر می‌رسد تکلیف بیش از ۱۶۰ کرسی مجلس، از پیش معلوم است و اساسا هیچ رقابتی در آن‌ها، حتی بین اصولگرایان نیز شکل نخواهد گرفت و در نزدیک ۷۰ کرسی، در بهترین حالت، رقابتی کم رمق فقط بین اصولگرایان برقرار است.»

وزارت امور خارجه آمریکا نیز به این رد صلاحیت‌های گسترده واکنش نشان داده است. حساب فارسی این وزارتخانه در توییتر با انتشار تصویری نوشته است: «شورای نگهبان که اعضای آن منصوب خامنه ای هستند، اغلب نامزدهای انتخابات مجلس ایران را رد صلاحیت کرده است. بی جهت نیست که همه نامزدهای باقیمانده هم‌شکل‌اند.»

مجلس شورای اسلامی در ایران 290 کرسی دارد. معنای آمار منتشرشده از سوی اصلاح‌طلبان آن است که این جریان فقط برای 60 کرسی امکان رقابت دارد. رویگردانی مردم از انتخابات هم چالشی است که سبب شده این جریان برای تصاحب همین کرسی‌ها نیز امید چندانی نداشته باشد.

این بیانیه به عنوان تصمیم‌گیری شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصولگرایان در جلسه سی‌ام آن منتشر شده است.

هفته پیش و در انتهای جلسه بیست‌ونهم، شرکت‌کنندگان در این شورا از «اعلام خبرهای خوش» در آینده نزدیک خبر داده بودند.

علیرضا خامسیان، مشاور رسانه‌ای محمدرضا عارف، که در جلسه هفته گذشته شرکت داشت، در توییتر نوشته بود که اصلاح‌طلبان به رهبر جمهوری اسلامی متوسل شده‌اند تا او به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت بخشی از کاندیداهای اصلاح‌طلب دستور بدهد.

قرار بود حسن روحانی و «چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب» مذاکرات با رهبر ایران را آغاز کنند. بر اساس خبرهای منتشرشده و واکنش‌ چهره‌های اصلاح‌طلب، آن‌ها به این پادرمیانی و واکنش احتمالی علی خامنه‌ای خوش‌بین بودند.

یک‌هفته پس از این اظهارات امیدوارانه، بیانیه امروز این شورا - گرچه نه به صراحت، خبر از به بن‌بست‌ رسیدن مذاکرات با رهبر جمهوری اسلامی می‌دهد.

اصلاح‌طلبان در این بیانیه گفته‌اند که هدفشان از شرکت در انتخابات، جلوگیری از وقوع جنگ و تسلط تندروی بر کشور بوده است: «مبنای عمل ما برای حضور در انتخابات، منافع ملی و به کرسی نشاندن خواست مردم وحفظ تمامیت ارضی و دور کردن سایه شوم تحریم و جنگ و دروغ و بی ثباتی و فساد و ناکارامدی از سر کشور بود.»

آن‌ها اعلام کرده‌اند که هنوز به رایزنی‌هایشان با «مقامات ذی‌ربط» ادامه می‌دهند.

محتوای بیانیه نشان می‌دهد که آن‌ها امید چندانی به موفقیت رایزنی‌هایشان با علی خامنه‌ای ندارند و رهبر جمهوری اسلامی تصمیمش را درباره انتخابات پیش رو گرفته است.

در نخستین روز خرداد ماه امسال، علی خامنه‌ای در دیدار با گروهی از دانشجویان به آن‌ها فرمان داد تا «زمینه» را برای روی کار آمدن «دولت جوان و حزب‌اللهی» فراهم کنند. او گفت، این کار سبب خواهد شد تا «غصه‌های شما که غصه‌های ما نیز هست»، برطرف شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی ایران این سخنان را در واکنش به انتقاد گروهی از آن دانشجویان، به عملکرد دولت حسن روحانی و مجلس دهم بر زبان راند. بیان این سخنان از سوی خامنه‌ای، تا حدود زیادی تکلیف انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست ‌جمهوری آینده را روشن کرد.شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، در انتهای بیانیه‌اش هشدار داده است که اگر تغییر معناداری در روند تایید صلاحیت‌ها رخ ندهد، آن‌ها توان انجام فعالیت انتخاباتی نخواهند داشت: « هشدار می‌دهیم که چنانچه دایره انتخاب مردم با تنگ‌نظری همچنان بسته بماند، ما نمی‌توانیم زینت‌المجالس انتخابات باشیم و به دلیل سلب امکان معرفی فهرست نامزدها از ما، لیست قابل قبولی برای معرفی به مردم نخواهیم داشت.»

علی خامنه‌ای انتخابات و شرکت در آن را یکی از خط قرمزهای خود می‌داند. اگر کاندیداهای اصلاح‌طلب تایید صلاحیت نشوند و این جریان از شرکت فعال در انتخابات خودداری کند، به احتمال فراوان برخورد رهبر جمهوری اسلامی با این جریان تند و سخت خواهد بود.

رهبر جمهوری اسلامی عزم خود را برای تشکیل مجلس و دولتی کاملا هماهنگ و تابع، جزم کرده است. عدم انعطاف خامنه‌ای برای ورود اصلاح‌طلبان به عرصه انتخابات، می‌تواند به این دلیل باشد که او می‌خواهد در صورت مرگش، فضای سیاسی داخلی برای جانشینش تا حد امکان کم‌تنش و بی‌دردسر باشد.

بیشتر از