قوه قضائیه بعد از چند روز انکار سرانجام هک شدن اسناد قضایی را تایید کرد

پس از هک شدن سامانه و اسناد مجلس و قوه قضائیه، سایت و سامانه‌ بنیاد مستضعفان نیز هک شد

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی که روز اول اسفند «هک شدن» سامانه‌ها و اسناد این قوه را رد کرده بود اکنون پس از ۹ روز به‌تلویح این موضوع را تایید کرد و گفت: «از ماجرای هک‌ شدنمان نمی‌گذریم.» هم‌زمان، یک گروه هکری به‌نام «بختک» روز چهارشنبه اعلام کرد که «سایت و سامانه‌های بنیاد مستضعفان» را هک کرده است.

گروه هکری «عدالت علی» روز سه‌شنبه اول اسفند در حساب‌های کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود که در یک حمله سایبری موفق شده است به اسناد محرمانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کند.

مسعود ستایشی، سخنگوی دستگاه قضایی، روز چهارشنبه ۹ اسفند در نشستی رسانه‌ای در پاسخ به پرسشی درباره «هک سامانه مدیریت پرونده‌های قضایی» آن را «هک پرونده‌ها و حریم خصوصی افراد» خواند و گفت: «از ماجرای هک‌ شدنمان نمی‌گذریم.»

سخنگوی دستگاه قضایی افزود: «ادعای هک صورت‌گرفته در پرونده‌ها و حریم خصوصی افراد به‌شدت و قاطعیت مورد تعقیب و بررسی همه‌جانبه و موشکافانه امنیتی و حفاظتی و فناورانه قوه قضائیه است.»

مسعود ستایشی در ادامه گفت: «در این ادعا نکات مهمی نهفته است، از جمله مخدوش، جعلی و غیرواقعی بودن بسیاری از اطلاعات است.»

این مقام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی همچنین به‌تلویح بخشی از اسناد افشاشده دستگاه قضایی را تایید کرد، اما گفت: «منتشرکنندگان در انتشار این اطلاعات مخدوش تعجیل و شتاب‌زدگی زائد خاصی داشتند.»

ستایشی افشای اسناد این قوه را اقدامی برای خنثی کردن اثر اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای درباره «بازگشت بدهی بابک زنجانی به داخل کشور» خواند و گفت: «خبر هک دستگاه قضا بلافاصله بعد از خبر بازگشت اموال بابک زنجانی منتشر شد و دشمنان می‌خواستند بعد از خبر خوش قوه‌قضائیه کام ملت را تلخ کنند،» اما «از ماجرای هک‌ شدنمان نمی‌گذریم.»

سخنگوی قوه قضائیه افزود: «به‌نظر می‌رسد کسانی که این سناریو را طراحی کردند در صدد بودند با انتشار این ادعاها فضای روانی و افکار عمومی را نسبت به خبر خوش موفقیتی که بعد از یک دهه در کشور در حوزه یکی از پرونده‌های مهم مفاسد اقتصادی رخ داد تحت تاثیر قرار دهند و نگذارند کام مردم شیرین بماند، اما موفق نبودند.»

البته مسعود ستایشی از دادن هر توضیحی درباره هویت «کسانی» که در افشای اسناد دستگاه قضایی نقش داشته‌اند خودداری کرد.

اظهارات روز چهارشنبه ۹ اسفند سخنگوی قوه قضائیه در حالی بیان شد که او روز اول اسفند هک شدن سامانه‌ها و اسناد این قوه را رد کرده و گفته بود: «هک یک معنی دارد، نفوذ معنای دیگری دارد. ما برای اینکه بتوانیم پاسخ قطعی در این زمینه بدهیم، نیاز به بررسی و رسیدگی موشکافانه داریم.»

مسعود ستایشی همان روز با بیان اینکه «تا این لحظه بررسی‌ها نشانی از هک شدن سامانه ندارد» گمانه دسترسی گروه هکری امام علی به میلیون‌ها سند دستگاه قضایی از طریق «نفوذ» در این قوه را مطرح کرده بود.

این در حالی بود که گروه هکری «عدالت علی» روز سه‌شنبه اول اسفند از «حمله سایبری» به سامانه‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر داد و گفت که این حمله سایبری را با هدف «افشای چهره واقعی جمهوری اسلامی» صورت داده و موفق شده به اسناد محرمانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی دسترسی پیدا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه همچنین با راه‌اندازی یک سایت اینترنتی، اطلاعات بیش از سه میلیون پرونده قضایی را برای دسترسی عموم منتشر کرد و افزود: «برخی از این مدارک از دیگر ارگان‌های فاسد رژیم از جمله وزارت اطلاعات، سازمان حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران، شورای عالی امنیت ملی، و دیگران به قوه قضائیه در تهران ارسال شده است.»

یک هفته پیش از حمله سایبری «گروه عدالت علی» و هک شدن سامانه‌های دستگاه قضایی جمهوری اسلامی نیز یک گروه هکری دیگر به‌نام «قیام تا سرنگونی» از نفوذ به بیش از ششصد سِروِر مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. این گروه نزدیک به سازمان مجاهدین خلق شناخته می‌شود.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» نیز  پس از هک کردن سامانه‌ها و سرورهای مجلس شورای اسلامی بخشی از اسناد محرمانه حکومتی را منتشر کرد. از آن جمله بود اسنادی درباره تخصیص بودجه‌های اضافی و چند هزار میلیارد تومانی به نیروهای مسلح و نیروی قدس سپاه، تخصیص بودجه به خرید مواد اولیه تولید «بنزین پتروشیمی»، و فهرستی از حقوق‌های نجومی ۲۵۰ میلیون تومانی (و بیشتر) نمایندگان مجلس.

در همین حال، یک گروه هکری به نام «بختک» روز چهارشنبه ۹ اسفند از «هک سامانه‌ها و سایت‌های بنیاد مستضعفان» خبر داد. این بنیاد زیر نظر مستقیم رئیس منصوب علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فعالیت می‌کند.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، «هک وب‌سایت‌های بنیاد مستضعفان» را تایید کرد و نوشت: «با اعلام هک اسناد بنیاد مستضعفان از سوی یک گروه سایبری، وب‌سایت بنیاد از دسترس خارج شد.»

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران اضافه کرد که «گروه هکری بختک پیش از این وب‌سایت بنیاد شهید را هک کرده بود. این بار به سایت بنیاد مستضعفان حمله کرد و مدعی انتشار اسنادی است که با هک وب‌سایت بنیاد به‌دست آورده است.»

وقوع سه حمله سایبری و هک شدن سامانه‌ها و اسناد «قوه قضائیه»، «مجلس شورای اسلامی»، و اکنون «بنیاد مستضعفان» در کمتر از سه هفته در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های گذشته نیز حمله‌های سایبری متعددی به ارگان‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران شده بود.

حمله سایبری به سامانه‌های «نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت علوم و فناوری، سازمان ثبت احوال و اسناد» و هک شدن آن‌ها از جمله این حمله‌ها بود.

افزون بر این موارد، روز دوشنبه ۲۷ آذر نیز برای چندمین بار «شبکه هوشمند توزیع سراسری سوخت» در ایران و پس از آن سامانه اسنپ‌فود هک شد.

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از جمله شهریار حیدری، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در پی هک شدن مکرر سامانه‌ها و افشای اسناد دستگاه‌های حکومتی گفتند که «دستگاه‌های امنیتی، به‌ویژه سازمان پدافند غیرعامل و وزارت اطلاعات،» باید در این مورد «پیگیر و پاسخگو» باشند.

شهریار حیدری هک شدن پیاپی سامانه‌ها و سایت‌های حکومتی را «حاکی از ضعف ساختار کنترل فضای سایبری کشور» خواند و گفت که «تمام این حملات سایبری هدفمند» بوده است.