۳۵ درصد اهداف چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ محقق شد

عربستان سعودی بزرگ‌ترین شبکه آبیاری جهان را از طریق آب تصفیه‌شده برای آبیاری هفت‌ونیم میلیون درخت راه‌اندازی کرده است

براساس گزارش برنامه تحول ملی عربستان سعودی از برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰، در سال گذشته میلادی ۳۴ هدف از ۹۶ هدف تعیین‌ شده تا سال ۲۰۳۰ که برابر با ۳۵ درصد اهداف این برنامه است، محقق شد. 

روزنامه الشرق الاوسط نوشت از زمان شروع پروژه «چشم‌انداز ۲۰۳۰»، تحولاتی عظیم، از جمله خدمات دیجیتال تسهیل‌شده دولتی برای صرفه‌جویی در وقت و انرژی و تقویت بخش خصوصی، به افزایش سطح کیفیت و رفاه در شهرها و مناطق عربستان سعودی کمک کرده است. 

طبق گزارش جدید برنامه تحولات ملی عربستان سعودی که الشرق الاوسط نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، نرخ بهبود تجربه دیجیتال در خدمات دولتی در سال گذشته به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. در نتیجه، ۹۷ درصد از خدمات دولتی در این دوره به‌صورت الکترونیک ارائه شده است. در نتیجه این روند عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳، شش میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال سعودی (برابر با ۱۰۶ میلیارد دلار) صرفه‌جویی کرده است. 

پادشاهی عربستان سعودی از نظر شاخص سازمان ملل در توسعه خدمات دولتی الکترونیک، ۱۲ رتبه بالا رفت و در مقام ۳۱ قرار گرفته است. این کشور همچنین از نظر اطلاعات خدمات دولتی و ارائه و اشتراک‌گذاری داده‌های اطلاعاتی دولتی به شهروندان و بخش‌های تجاری، از بهترین کشورهای جهان است. 

براساس این گزارش، میانگین سرعت اینترنت ثابت و نسل پنجم موبایل نیز افزایش چشمگیری داشته است. 

به نوشته الشرق الاوسط، در برنامه توسعه ۲۰۲۰ بر تحول الکترونیک خدمات قضایی نیز تمرکز شد و این‌گونه خدمات از ۳۰ درصد در ۲۰۱۵ به حدود ۸۷ درصد در پایان ۲۰۲۳ افزایش یافت. 

پایگاه اینترنتی «ناجز» وزارت دادگستری سعودی توانست با ارائه خدمات دیجیتال به افراد در بیش از ۱۰۰ کشور، زمان رسیدگی به پرونده‌ها را ۷۹ درصد کاهش دهد. 

وزارت دادگستری عربستان سعودی در این دوره توانست ۱۸۰ میلیون سند در زمینه اسناد و مستغلات، از جمله اسناد مربوط به سوابق، بازرسی‌ها و تراکنش‌ها، به صورت دیجیتال ثبت کند. 

این گزارش حاکی است که برنامه نرم‌افزاری «توکنا معک» با هویت جدید خود، از طریق هفت زبان و فعالیت در بیش از ۷۵ کشور، ۲۴۰ مورد خدمات به ۳۱ میلیون کاربر ارائه کرد و از نظر ادغام و ارائه هماهنگ خدمات، سطح رضایت شهروندان، افراد مقیم عربستان سعودی و مسافران این کشور را افزایش داد. 

ابتکارهای محیط زیستی برنامه توسعه نیز به بهسازی گیاهان در بیش از ۱۹۲ هکتار زمین گسترش یافت و در کنار آن، مناطق حفاظت‌شده نیز از ۴.۳ درصد مساحت کشور در ۲۰۱۶ به ۱۸.۸ درصد در ۲۰۲۳ توسعه یافت.

دقت در پیش‌بینی وضع هوا و هشدار درباره وضعیت خطرناک از سه روز قبل از بروز وضعیت احتمالی، نیز در سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است. 

عربستان سعودی بزرگ‌ترین شبکه آبیاری جهان را از طریق آب تصفیه‌شده برای آبیاری هفت‌ونیم میلیون درخت راه‌اندازی کرده است. این گزارش می‌گوید که پادشاهی سعودی برای مقابله با چالش‌های آبی، از جمله سهمیه‌بندی استفاده از آب در کشاورزی، سرمایه‌گذاری در نمک‌زدایی از آب و آبخیزداری و همچنین به‌کارگیری آب تصفیه‌شده در ابتکار «عربستان سعودی سبز»، محکم‌ترین گام‌ها را برداشته است. 

در مقابله با بحران غذا، ابتکارهای برنامه توسعه در جهت تقویت ظرفیت غلات بوده است و ظرفیت انبار گندم از دو ‌و نیم میلیون تن در ۲۰۱۶ به سه‌ و نیم میلیون تن در ۲۰۲۳ افزایش یافته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش همچنین نشان‌دهنده خودکفایی عربستان سعودی در تولید محصولات کشاورزی و خوراکی، از جمله خرما، تخم‌مرغ، محصولات لبنی، گوشت قرمز و گوشت مرغ است. 

گزارش برنامه تحولات ملی عربستان سعودی حاکی است که این کشور در سال گذشته میلادی با ۵۲ درصد سرمایه‌گذاری در منطقه، رتبه اول سرمایه‌گذاری را در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کسب کرد. ریاض نیز با صدور بیش از ۱۸۰ مجوز مراکز منطقه‌ای برای شرکت‌های بین‌المللی تا پایان ۲۰۲۳، به مطلوب‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری تبدیل شد. 

وزارت سرمایه‌گذاری سعودی سال گذشته میلادی بیش از ۸۵۰۰ مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر کرد که در مقایسه با ۲۰۲۲، نرخ رشد آن حاکی از افزایشی ۹۶ درصدی است. 

عربستان سعودی با ادامه اصلاحات اقتصادی و توانمند کردن بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، به پیشرفت ادامه داد و در میان ۶۴ کشور به مقام ۱۷ دست یافت، و در میان کشورهای گروه۲۰ به مقام سوم رسید. 

پایگاه «سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی» متعلق به وزارت سرمایه‌گذاری این کشور، حدود ۱۲۸۳ فرصت سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی چون گردشگری و سرگرمی، فناوری ارتباطات، فناوری زیستی، صنایع پیشرفته، معادن و فلزات، انرژی و خدمات محیط زیستی ارائه می‌دهد. 

مرکز تجاری سعودی از مارس ۲۰۲۰ به این سو، علاوه بر تکمیل ۱۶۰ ابتکار در اصلاحات قضایی، رسیدگی و امور فنی، و ۶۶ شراکت برای تسهیل تجاری، دو و نیم میلیون نمونه خدمات به بخش خصوصی ارائه‌ داده است. بنا به این گزارش، نرخ بیکاری در سه ماهه سوم سال گذشته میلادی به ۸.۶ درصد کاهش یافت و شرایط کار برای نیروی کار خارجی ۷۳ درصد بهبود یافت. 

طرح چشم‌انداز ۲۰۳۰ به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در راستای ایجاد تنوع در منابع درآمد اقتصادی عربستان سعودی و فاصله گرفتن از درآمد نفتی و توسعه بخش‌های مختلف عربستان سعودی برنامه‌ریزی شده است.

بیشتر از اقتصاد