ادامه حملات ائتلاف به مواضع حوثی‌ها

حوثی‌ها از حمله موشکی به یک نفتکش با پرچم آمریکا در خلیج عدن خبر دادند

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در واکنش به تداوم حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، شامگاه شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، به ۱۸ موضع این گروه در یمن حمله کردند.

آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های آمریکایی، نوشت که جنگنده‌های آمریکایی و بریتانیایی در این حمله، پایگاه‌ها و سامانه‌های دفاع هوایی این گروه تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران را در هشت موقعیت هدف قرار دادند؛ مکانی‌های که گفته می‌شود حوثی‌ها از آنجا موشک، راکت‌ یا پهپاد شلیک می‌کنند.

این چهارمین عملیات مشترک آمریکا و بریتانیا علیه حوثی‌ها در یک ماه و نیم گذشته است. بر اساس بیانیه نیروهای ائتلاف، در این حمله انبارهای زیرزمینی، رادار و یک هلی‌کوپتر نیز هدف قرار گرفت.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، در مورد پیامدهای ادامه حملات حوثی‌ها هشدار داد و گفت: «ایالات متحده در صورت لزوم، برای دفاع از جان انسان‌ها و جریان آزاد تجارت در یکی از مهم‌ترین آبراهه‌های جهان از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد.»

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزارت دفاع بریتانیا نوشت که چهار فروند هواپیمای تایفون اف‌جی‌آر‌۴ (FGR4) نیروهای هوایی سلطنتی در حمله ائتلاف علیه تاسیسات نظامی حوثی‌ها شرکت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با شروع حملات هوایی و زمینی گسترده ارتش اسرائیل به غزه از میانه ماه اکتبر، حوثی‌ها اعلام کردند که در همبستگی با فلسطینی‌ها و به‌عنوان راهی برای فشار بر کابینه جنگ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به کشتی‌های تجاری «مرتبط با اسرائیل» در دریای سرخ حمله می‌کنند.

این گروه از ۱۹ نوامبر دست‌کم ۵۷ بار کشتی‌های تجاری و نظامی در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند. همان‌طور که سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون، پنجشنبه گذشته در یک نشست خبری گفت، تعداد این حملات در روزهای اخیر بیشتر شده است.

در آخرین مورد از این حملات، حوثی‌ها شامگاه شنبه از حمله موشکی به یک نفتکش با پرچم آمریکا در خلیج عدن خبر دادند.

ائتلاف بین‌المللی به رهبری ایالات متحده برای مقابله با تهدید حوثی‌ها، تاکنون بارها به مواضع این گروه در یمن حمله کرده است. این ائتلاف در بیانیه‌ای مشترک، هدف از این حملات به گفته خود «دقیق» را تضعیف قابلیت‌های حوثی‌ها و اختلال در تهدیدی که آن‌ها برای تجارت جهانی، کشتی‌رانی و جان دریانوردان در دریای سرخ ایجاد می‌کنند، اعلام کرده است.

ایالات متحده در یک ماه و نیم گذشته دست‌کم ۳۲ بار به یمن حمله کرده است که در چند مورد آن، متحدانش هم مشارکت داشته‌اند. گفته می‌شود در این حملات، بیش از ۱۲۰ پرتابگر و بیش از ۱۰ موشک زمین‌به‌هوا ۴۰ ساختمان تدارکات و پشتیبانی، ۱۵ زرادخانه پهپادی، بیش از ۲۰ پهپاد و شهپاد و چند انبار زیرزمینی را هدف قرار داده‌اند. علاوه بر این، کشتی‌های جنگی ایالات متحده و متحدانش ده‌ها موشک، راکت و پهپاد شلیک‌شده به سمت کشتی‌های تجاری و نظامی را منهدم کرده‌اند.

با این همه، به نظر می‌رسد حملات ائتلاف تاثیر چندانی در رویکرد حوثی‌ها نداشته است. حوثی‌ها در بیانیه‌ای با محکوم کردن «تجاوز آمریکا و بریتانیا»، بار دیگر تاکید کرده‌اند که به عملیات نظامی‌ ادامه می‌دهند. در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح یمن تصریح می‌کنند که برای دفاع از کشور، مردم و ملت، با عملیات نظامی باکیفیت‌تر علیه تمامی اهداف متخاصم در دریای سرخ و عرب و تشدید تنش‌ها از سوی آمریکا و بریتانیا، مقابله خواهند کرد.»

بیشتر از جهان