پیروزی ترامپ در کارولینای جنوبی؛ هیلی در خانه شکست خورد

نیکی هیلی پس از شکست در کارولینای جنوبی، با اشاره به «مخالفت بیشتر آمریکایی‌ها با ترامپ و بایدن» گفت که تسلیم نمی‌شود و به رقابت‌ ادامه می‌دهد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، روز شنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) با پیروزی بر رقیبش نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان در ایالت کارولینای جنوبی، مسیرش را به‌سوینامزدی جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری هموار کرد.

ترامپ که هم‌زمان برای چهار محاکمه به منظور رسیدگی به ۹۱ اتهام آماده می‌شود، با افزودن این برد به پیروزی‌های پیشینش در ایالت‌های آیووا، نیوهمپشایر، نوادا و جزایر ویرجین، فشارها بر نیکی هیلی برای ترک رقابت‌ها را افزایش داده است. اما سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل با وجود ناکامی در زادگاهش، ایالتی که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ فرماندار آن بود، عقب ننشسته و خود را برای «سه‌شنبه بزرگ» که ۱۰ روز دیگر یعنی ۵ مارس است، آماده می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ در سراسر ایالت کارولینای جنوبی، حتی در لکسینگتون که هیلی نماینده آن در مجلس قانون‌گذاری ایالتی بود، به‌راحتی از رقیبش پیشی گرفت.

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده پس از اعلام نتایج، در میان هوادارانش پیروزی در کارولینای جنوبی را «عظیم‌تر از پیش‌بینی‌ها» توصیف کرد و گفت که حزب جمهوری‌خواه را هیچ‌گاه به این‌ اندازه «یکپارچه» ندیده است. او همچنین افزود: «کشور ما بار دیگر احترامش را به دست می‌آورد و بیش از همیشه مورداحترام قرار خواهد گرفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیکی هیلی نیز پس از این شکست، نتیجه را به «ناامیدی» شهروندان این ایالت از نحوه اداره ایالات متحده پیوند زد و خطاب به هوادارانش گفت: «من معتقد نیستم که دونالد ترامپ بتواند جو بایدن را شکست دهد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلی که بارها آمادگی ذهنی ترامپ ۷۷ ساله را زیر سوال برده و درباره انتخاب او هشدار داده است، با اشاره به ناکامی‌اش در این ایالت افزود: «همان‌طور که اوایل این هفته گفتم، مهم نیست در کارولینای جنوبی چه اتفاقی بیفتد. من به نامزدی‌ام ادامه خواهم داد. من زنی هستم که روی حرفم می‌مانم.» هیلی همچنین تاکید کرد: «اکنون که بیشتر آمریکایی‌ها چه با دونالد ترامپ و چه با جو بایدن مخالف‌اند، من تسلیم نمی‌شوم.»

با وجود قطعی نبودن نتیجه انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان، ترامپ و بایدن در حال حاضر طوری رفتار می‌کنند که گویی قرار است در ماه نوامبر به مصاف هم بروند.

یک روز پیش انتخابات کارولینای جنوبی، ترامپ بایدن را «فاسد‌ترین و بی‌عرضه‌ترین» رئیس‌جمهوری تاریخ ایالات متحده خواند و او را «تهدیدی برای دموکراسی» آمریکا دانست. پیش‌تر، جو بایدن هم در سالگرد «یورش به کنگره آمریکا»، ترامپ را «تهدیدی برای دموکراسی» خوانده بود.

ترامپ و متحدانش استدلال می‌کنند که بایدن ایالات متحده را ضعیف‌تر کرده است و این موضوع را به عقب‌نشینی نابهنگام از افغانستان و تصمیم روسیه به حمله تمام‌عیار به اوکراین پیوند می‌زنند. ترامپ همچنین به دلیل تورم بالا و نحوه مدیریت ورود مهاجران «غیرقانونی» از مرز مکزیک بارها به رئیس‌جمهوری آمریکا تاخته و سن «بالای» بایدن ۸۱ ساله را برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش برجسته کرده است.

بایدن در واکنش به نتیجه انتخابات کارولینای جنوبی، در بیانیه‌ای به آمریکایی‌ها درباره «تهدیدی که دونالد ترامپ برای آینده ایجاد می‌کند» هشدار داد و «آسیب‌هایی را که آمریکایی‌ها در حال حاضر با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند»، به مدیریت دوران ترامپ نسبت داد.

بیشتر از جهان